Ballongmage Skrevet 29. januar 2007 #1 Del Skrevet 29. januar 2007 Hei...disse innleggene var en tankevekker for meg!....fikk helt dårlig samvittighet,nesten så jeg gråter..dattera mi har hatt atopisk eksem siden før hun var året. Har aldri fått noe informasjon fra legen var jeg som gikk til legen og sa jeg trodde hun hadde det.han så nesten ikke på henne fikk bare en resept på kortison.vi brukte den lite da vi ikke visste hvordan den skulle brukes.var tilbake etter en stund da kremen var bort og hun plagdes veldig igjen. Hun er over 3 år nå og er bare blitt verre. Er ikke en natt hun sover godt. Klør og skriker,klorer seg til blods. Hele huden er rar. skorper,nupper,flekker,områder som ser ut som en nappa kalkun,rød inni henden, en stor sirkel hvor pigmentet er bort.. og hun er så urolig og irritabel.og må innrømme at jeg har blitt irritert over "trassen"hennes. Ser nå at hun er frustrert stakkars. Off,stakkars ungen min. Må være forferdelig å klø sånn hele tiden! Vi skal til syden i slutten av uka. trodde kanskje det hjelper men leste her at det skulle behandles godt før en sydentur..har fått time til legen uke 9...noen som har tips til hva jeg skal si? hvordan jeg skal ordlegge med? denne gangen skal vi bli tatt på alvor! Er det noen tester man kan ta? Tror hun reagerer på melk også. Er flere i familien som gjør det. Og i det siste har hun fått flass i hode. Redd det skal være/bli psoriassis..hvordan merker man forskjell? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8002590-noen-som-vil-lese-og-gi-meg-noen-r%C3%A5d-samme-som-svar-under-et-innlegg-her/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zupermam Skrevet 30. januar 2007 #2 Del Skrevet 30. januar 2007 Bestill time hos barnelege, og si det gjelder testing for allergi. Har fått testet sønnen min på 4 mnd nå, og han tåler ikke melk og egg, bl.a.. antar jeg. Jeg har selv eksem, så jeg antok han hadde arva det. Hvorfor har dere ventet så lenge som til hun er 3 år? Bestill time til spesialist tvert:) Sydensol gjør godt, det samme bading i saltvann, snakker av erfaring fra en kløende barndom:) Kjøp inn masse fete fuktighetskremer før dere drar, hør på apoteket. God tur:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8002590-noen-som-vil-lese-og-gi-meg-noen-r%C3%A5d-samme-som-svar-under-et-innlegg-her/#findComment-8017679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #3 Del Skrevet 30. januar 2007 off...stakkars dere. dere har virkelig vært uhelig med legen. du skal kreve at barnet ditt blir testet for fødevareallgeri. for som jeg har forstått,så har de som har eksem som oftes allgeri. det mest vanlige er å ha allergi over egg og melk. min datter ble prikk testet da hun var 10 mnd. men det var kun med nød og neppe. vi hadde heldigvis en lege som maste og maste på sykehuset slik at hun kunne testet. hvis legen nekter å teste henne,så bytt lege. men inntill hun blir testet så kan dere dempe eksemen med hormonkrem.(locoid,mildison..eller hva legen skriver ut)¨ den anbefales at man bruker i korte perioder (ca 10 dager) med lange pauser. så gjelder det å holde hennes hud fuktig. men HUSK, det skal gå 1 TIME fra du smører på hormonkremen til du smører på fuktighetskremen. for ellers kan virkningen bli alt for kraftig. Med min datter,så opplevede jeg at henne eksem forsvant HELT 2 uker etter at hun kom på en egg og melke fri diet. når dere har fått testet deres barn,så skal du henvises til en enæringsveileder som kan hjelpe dere å sammensette en spesialkost til din datter,hvis det viser seg at hun er allergisk. så til sist vill jeg si, "at man gjør det beste man kan,til man vet bedre". så ta opp kampen med din duste lege. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8002590-noen-som-vil-lese-og-gi-meg-noen-r%C3%A5d-samme-som-svar-under-et-innlegg-her/#findComment-8017792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ballongmage Skrevet 30. januar 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 30. januar 2007 Tusen takk for svar! Føles så hjelpesløst,har vært til legen med henne flere ganger, men har ikke blitt gjort noe. Er 99%sikker på at hun ikke tåler melk. Syns det blir verre etter hun har fått i seg is el kakao osv. Fikk tatt blodprøver på det for en stund siden men de rotet bort blodet på vei til St. Olavs(!)Er selv allergisk mot melk/laktose (noe som også ble oppdaget først etter 13 år til legen med de samme plagene..)smører med akrem,aderma osv. lindrer kanskje noe, men hjelper ikke. Hva er hormonkrem? Kan allergitabletter hjelpe? Håper det blir bedre i syden. Har ikke lege time før i uke 9. Irriterer meg at det ikke er mulig å få komme før. Så det var skrevet noe om spesialist? Spesialist på hudsykdommer da el? Må ha henvisning fra fastlegen sikkert? Kanskje jeg skal spørre om det når vi har time. Takk igjen for svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8002590-noen-som-vil-lese-og-gi-meg-noen-r%C3%A5d-samme-som-svar-under-et-innlegg-her/#findComment-8018881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alsdkjf Skrevet 30. januar 2007 #5 Del Skrevet 30. januar 2007 En god start er å søke på nettet om atopisk eksem, les på sidene her, det finnes også bøker om emnet. Det er du som følger barnet ditt, kjenner det best og kan koble kunnskap med erfaring. Gir deg mer trygghet og makt i møte med dårlige leger. Ser du skal til syden, det anbefales gjerne som veldig velgjørende for eksemet. Vær obs på at saltvann kan SVI veldig. Ditt barn er jo gammelt nok til å si fra, men saltinnhold er nok forskjellig fra f.eks. Oslofjorden og Atlanterhavet, så begynn forsiktig. (Jeg trodde jenta mi hadde spist noe giftig i strandkanten da hun hylte og sprelte etter møtet med saltvann) Det er viktig å smøre datteren din morgen og kveld, særlig vinterstid hvor kulden stjeler all fuktighet fra huden. Du kan få på resept en krem med karbamid og unguentum (brukes daglig, ikke kortison), bruk også tranprodukter med omega 3 og 6. Er det allergier mot melk må man passe på kalsium via andre kilder. Mat generelt erfarer jeg er nøkkelen til om eksemet slår ut eller ikke. Mat fungerer både som forebygger og trigger (typiske triggere er sjokolade, tomat, jordbær, sitrusfrukter, ananas, også brunost kan ha den effekten) Se forøvrig innlegg under "hvordan går deg med atop barna deres?" om erfaring med kremer m.m Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8002590-noen-som-vil-lese-og-gi-meg-noen-r%C3%A5d-samme-som-svar-under-et-innlegg-her/#findComment-8019227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2007 #6 Del Skrevet 31. januar 2007 skal selv teste vår sønn på 9 mnd nå i februar, han får helt tydelig eksem av nøtter og egg, og muligens fisk... han og jeg som ammer spiser ingenting som inneholder det nå før han blir testet. Ei venninne av meg som så eksemen hans da han var ille sa til meg - "legene ber deg nok kutte ut melk og melkeprodukter og blir han bedre så sier de at det er det...." så hun anbefalte meg å være obs på egg også!! Be om henvisning til barnelege med det samme og få henne testet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8002590-noen-som-vil-lese-og-gi-meg-noen-r%C3%A5d-samme-som-svar-under-et-innlegg-her/#findComment-8030636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå