Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på; taler? Er det kutyme?

Og dersom man først har taler, dedikeres disse barnet (som uansett ikke skjønnet et kvekk) eller foreldrene eller begge?

Og dersom man da har taler i dåpen, bør en eller begge foreldrene holde tale? (begge=sammen)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde ingen tale. Samboaren min ønsket berre velkommen før vi begynte å ete. Har ikkje opplevd ein dåp ennå som har vert tale i. Enkelte har kanskje laget ein sang el. to, som ein har synge ved matbordet..

Skrevet

I dåpen til nevøen min var det masse taler, sanger og tårer.. Alt var dedikert til han! Syns det ble alt for mye... Vi hadde ikke no sånt i vår dåp!!

Skrevet

Jeg kommer fra en sånn "talefamilie" nemlig så jeg er litt "bekymret" for dersom det skulle finne på å bli en del taler vil jo ikke jeg som vertinne stille helt uforberedt.

Har jobbet med en tale dedikert vesla(siden jeg selv er moren så kan jeg jo ikke holde tale for meg selv:p)

Men da har jeg fått bekreftet at det ikke er kutyme i allefall.

Vi skal heller ikke ha sittende bespisning, det blir snitter og alkofritt...

Skrevet

Vi hadde ingen taler heller. Fetteren til sambo ville holde tale, men sambo stoppet han.. Han har nemlig for vane å tale uten å ha forberedt seg.. er visstt mye: "..så... ja, ..eh... det har jeg visst sagt.. eh.. osv " i talene hans...

Skrevet

Hei tillab!

Jeg skal holde en liten tale til mini. Det er vel en kombinert tale til henne og en velkomst tale til gjestene. Tenkte å snakke litt om hvorfor vi valgte navnet hennes, hva det betyr osv i tillegg til å ønske gjestene velkomne og å ønske mini lykke til i livet sitt:-)

Skrevet

Bare min tullas onkel om ønket velkommen=0) Det var deilig, til og med min tante som ellllsssker å holde laaaange taler klarte å dy seg hi hi.

Skrevet

Tilla

Tror ikke jeg har vært i en eneste barnedåp hvor det har blitt holdt tale, og det har blitt en del dåper opp gjennom årene.

Men som du vet Tilla, så kommer jo jeg fra en annen del av landet, kan jo være det er vanlig her nede, det vet jeg ikke noe om.

Vi skal ha dåp for Ina nå 18.feb, og vi skal ikke ha noen tale.

Skrevet

når me hadde dåp te Hallvard var det pappaen som ønska velkommen og sa at vi skulle synge blåmann til bordvers...å so mitt under middagen sang vi lykkeliten...å so sa han at vi skulle reise frå lokalet og heim te mine foreldre og drikke kaffi å ete kake:)hadde ikkje ein einaste tale..m ein fin og grei barnedåp fordi:)

Skrevet

Nah... Ikke tale akkurat.... men samboer takket for alle gavene, all hjelp, de som kunne komme and so on :)

Skrevet

Jeg holdt en bitteliten uformell tale der jeg takket fadderene for at de stilte opp osv.

Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig med taler. Man kan selvfølgelig ha det om man ønsker, men jeg har aldri opplevd det som vanlig iallefall.

Skrevet

I siste barnedåp jeg var i, så holdt barnets mor en velkomsttale og den ene bestefaren (som også var fadder) holdt en kort tale som handlet om ønsker for barnets fremtid. I tillegg en av de andre fadderne som er pianist av yrke, skrevet et kort musikkstykke til barnet, mens barnets tante (sangerinne) hadde skrevet en sang som hun fremførte sammen med barnets storesøster på 7 år.

Alle løser dette på sin måte, og du står nok ganske fritt til hvordan du vil ha det. I familien min er det gjerne korte, humoristiske taler og musikk som det er mest av, men det er jo fordi jeg kommer fra en slekt med mange musikere.

Men jeg tror det er naturlig at eventuelle taler, utenom velkomsttalen, dedikeres til barnet ettersom det er barnet som feires, men indirekte blir det jo til barnets foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...