Gå til innhold

Fortvilet, får ikke sykemelding :o( (litt langt, trenger råd)


Kufiolilla

Anbefalte innlegg

Har vært sykemeldt fra jobb siden høstferien pga søvnlidelse og psykiske problemer som følge av dette. Selv den beste kan få angst av å presse seg selv alt for hardt, ikke få til det man skal, og dermed føle seg udugelig. Ble til min store glede gravid rundt nyttår, og er nå enda trøttere enn før. Men har blitt blid og fornøyd igjen. Var hos legen i dag, hadde håpet at graviditeten skulle telle for videre sykemelding, for jeg er IKKE klar for å jobbe igjen. Er lærer (adjunkt) av yrke, og det kreves 100% entusiasme, fagkunnskap, smørblidt humør, 100% skjerpet oppmerksomhet og rettferdighet for å holde orden på klassen. Dette greier jeg bare femten minutter av gangen, og alle timene er dobbelttimer, så det hjelper ikke å ha en liten stillingsprosent heller.

 

Til tross for at jeg er gravid og har blitt enda trøttere, så mente legen at jeg MÅTTE prøve meg i jobb igjen. Var såvidt hun forlenget sykemeldingen en måned... Virket som hun mente at jeg enten måtte si opp eller begynne å jobbe igjen.

 

Virker som hun (og psykologen jeg gikk til noen ganger i høst) har hengt seg opp i at jeg fikk angst i høst. Men jeg HAR ikke angst, jeg FÅR angst av å presse meg... Herregud, de fleste mennesker vil ikke tenke TANKEN på å være lærer en gang, men de får da ikke noen sosialangstdiagnose de må "jobbe med" av den grunn??? Kjenner jeg blir ordentlig sint nå, jeg går halvt i søvne for pokker, det har blitt verre, og SÅ skal jeg tvinges tilbake??? Det blir enormt stressende, ikke kan jeg ta medikamenter for å sove, ei heller for å holde meg våken (jeg har problemer med begge deler for sikkerhets skyld) jeg er så redd for å abortere hvis jeg blir utsatt for dette her.

 

Jeg valgte lærerjobben fordi det er den jobben som mest sannsynlig var forenelig med sykdommen min. Jeg kan jo si opp jobben, men hvordan få ny jobb når man er gravid?? Og jeg har jo ingen garanti for at jeg vil fungere i ny jobb heller? Og da står jeg plutselig med engangsstønad i stedet for full lønn i permisjonen...

 

Finnes det ingenting som kan beskytte meg? Er jeg nødt til å si opp for å få roen jeg trenger? Tilbød arbeidsgiver at jeg beholdt en bitteliten bit av stillingen min (kontaktlærerbiten hvilket kun innebærer klassens time og er mer en sosial greie), men dette ble kronglete for de. Aktiv sykemelding ble også vanskelig for de. Så jeg har gjort mitt føler jeg!

 

Jeg er kjempefortvilet... Er det jeg eller legen min som er på jordet? "Dessverre" er jeg ikke så veldig kvalm, og er heller ikke flink til å juge på meg ting... Men jeg er trøtt tilsvarende flere promille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke sikker på de nye sykemeldingsreglene, men de har blitt mye strengere enn før. Jeg var sykemeldt for ryggproblemer fra jobben min ganske lenge, deretter ble jeg av andre årsaker lagt inn på psykiatrisk sykehus og grunnlag for sykemeldingen ble endret til depresjon. Så den gangen kunne man bare endre årsak.

 

Nå om dagen er det vel noe verre.. Kan være legen mener du burde prøve å arbeide for å se om du klarer det, og heller sykemelde deg på nytt om det ikke går.

 

Vanskelig for meg å svare på, du må nesten snakke med legen om hva han/hun mener.

 

Bruker anonym grunnet personlig info i dette innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. hva med å ta kontakt med jordmora og prate med henne? Det kan hende hun har bedre forståelse for dette enn legen din. Skjønner godt hvordan du har det. Jeg er assistent på en barneskole med bare en 50% stilling og det er slitsomt nok når man er trett og har lite overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forteller at det du initielt ble sykemeldt for ikke er gjeldende lenger, men at du nå ønsker sykemelding for graviditeten. Jeg kan skjønne at selv om du føler deg helt for jævlig, så er legen nødt til å sjekke. Sykemeldingsreglene er rimelig strenge.

 

Så om legen fortsatt ikke forstår, så må du prøve å snakke med han/hun enda en gang, be om vurdering fra en annen lege eller forsøke deg i jobb.. Har vært sykemeldt i lange perioder selv, og ble til slutt også *tvunget* tilbake i enten aktiv sykem. eller full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det er pga graviditeten, den er jo bare toppen av kransekaka... Men kanskje legen oppfatter det slik som at jeg vil bli sykemeldt pga graviditeten...?

 

Jeg er til vanlig like trøtt som de som er gravide, så gravidetrøttheten kom oppå der igjen. Men jeg trodde jo kanskje at det ble tatt hensyn til kroniske sykdommer så man ikke utsetter fosteret for fare...

 

Om jeg blir tvunget tilbake på jobb så er jeg bare nødt til å gi f... og distansere meg fullstendig. La elevene gjøre kjedelige oppgaver i boka, og om de vil bråke så får de bare gjøre det. Jeg makter ikke passe på de. Ikke tenke på at jeg gjør en dårlig jobb, jeg får bare være fysisk tilstede. Det er forferdelig, men jeg makter ikke mer...

 

Hadde jeg ikke blitt gravid hadde jeg nok sagt opp nå. Men vikariatet er bare ut juli (og juli er jo ferie) så svangerskapspengene er jo nesten i boks. Inntekt i fremtiden ser ikke lovende ut, jeg blir mest sannsynlig delvis uføretrygdet, så jeg bør nesten få med meg det jeg kan. Det blir jo som sagt vanskelig med annen jobb nå. Sorry hvis jeg høres sleip ut, men jeg har fulgt lover og regler og tatt hensyn til andre hele mitt liv. Og jeg synes jeg har krav på å bli sykemeldt når jeg er dårlig, slik som andre. Hadde jeg vært ute etter å lure til meg ting hadde jeg jo løyet på meg kvalme de luxe...

 

En av de vanskelige tingene med søvnlidelser er at man ikke blir tatt på alvor (neida, du stiller bare for høye krav til deg selv og har angst) eller i verste fall blir mistenkeliggjort (jaså, prøver du å lure deg unna, eller lure til deg penger??). Sykdomsbildet er jo til forveksling likt som det man kaller ren latskap.

 

Det hadde kanskje vært lettere om begge bena var brukket. :oP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv lærer i ungdomsskolen, 10 uker på vei. Er 50 % sykemeldt av ulike årsaker. Det er svært vanskelig å gjøre en god lærerjobb når man ikke er på topp selv. Og det sliter veldig! Jeg synes du skal kontakte jordmor. Hun vet mer om fosterets (og mors) beste enn fastlegene, har jeg inntrykk av. Kanskje hun kan anbefale en sykemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Huff, får så vondt av deg når jeg leser hvordan du har det. Har selv hatt periode med kraftig både angst og depresjon fordi jeg har vært utsatt for noen hendelser. Jeg tror ingen som ikke har hatt noen av lidelsene kan forstå hvor ille dette er. Jeg unner ikke min værste fiende å oppleve det. (Jeg signere innlegget med anonym, siden det blir så personlig).

Jeg er heldigvis frisk nå, takket være et veldig godt støtteapparat av leger og familie. Jeg ble aldri presset men fikk lov til å ta ting i mitt tempo, hvilket var en helt avgjørende faktor for at jeg ble så raskt frisk som jeg kan bli. Det vil jo alltid være en liten del av meg. Det er vanskelig å gi råd siden man ikke kjenner all info men jeg synes du skal som flere her sier ta kontakt med jordmor. Også synes jeg faktisk du skal ta en ny prat med legen din. Helt enig med deg at mange tar ikke søvnproblemer på alvor. Min psykriater sa det så kraftig at det nesten er livsviktig med søvn. Hvile og søvn er alfa og omega.

Når du kommer i andre trimester så kan du få (jeg fikk ihvertfall i mitt første svangerskap) en allergimedisin som het Vallergan, så jeg skulle få sove litt.

Jeg ønsker deg lykke lykke til - stå på. Husk at du må stå på selv - det er desverre det eneste som hjelper. Vi tenker på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, lærerjobben er ekstra spesiell i så måte... For eksempel må man anstrenge seg trippelt i ettertid for å oppnå respekt igjen dersom man har vært litt svak og slepphendt en time.

 

Men må jeg via min fastlege for å få kontakt med jordmor, eller kan jeg bare ringe en? Mulig jeg lager en ekstra tråd på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg gikk direkte til helsestasjonen i kommunen og fikk time hos en av jordmødrene der. Godt å ha en å stille alle de mer eller mindre merkelige spørsmålene mine til, en som har god tid og kan masse...Dette er helt uavhengig av timene jeg får hos fastlegen min, som heldigvis også gir meg god oppfølging...

 

Ønsker deg lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du lider av Nakolepsi (søvnforstyrrelse) og er gravid så tror jeg det er anrde regler som gjelder for deg!!

Dette burde du da i tilfelle sjekke opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...