Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke steke mat til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke fått med meg det jeg....... Når kan de begynne å få stekt mat da?

Skrevet

for mye stekt mat er usunt for oss også. det er stoffer i fettet og maten som omdannes til usunne stoffer når maten stekes. husker ikke helt men tror det er spesielt fettet som omdannes til noe blodårene våre ikke har godt av. og det er vel dette vi vil utsette litt at babyene får i og med at deres kropp tåler mindre en vår. når de kan begynne med stekt mat vet jeg ikke.....sikkert opp til deg selv....tipper rundt 18 mnd

Skrevet

Skjønner ikke at det skal være noe forskjell på stekt eller kokt/bakt mat? Så lenge man ikke bruker olje eller smør i pannen? Jeg steker i teflonpanne og bruker aldri fett i... Er ikke dette bra for minsten?

Skrevet

Dette er jeg ikke ekspert på, men husker litt fra ernæringsfag...:

synes å huske at steking innebærer høyere temperatur, som denaturerer proteiner, vitaminer o.l.

Men mest av alt er vel dette pga faren for å svi maten, og brent mat inneholder jo disse farlige *ammetåke-har-glemt-helt-hva-de-heter* forbindelsene.

Tror jeg.

Skrevet

æsj, nå kommer jeg til å bruke resten av kvelden til å tenke på hva disse forbindelsene heter. Hehe. Det var de som var veldig i vinden en stund, i forbindelse med grilling og chips tror jeg. Noen som husker? Var vel økt disposisjon for kreft o.l forbundet med disse.

Skrevet

Det har vel også noe med å gjøre at stekt mat som regel er vanskeligere å tygge...? Særlig stekt kjøtt da, kan ikke regne med at barna klarer å tygge stekt kjøtt før de er over året iallefall...

Skrevet

er det akrylamid dere mener?

Stekt mat er tungt fordøyelig!

Skrevet

Frie radikaler er det mye av i brent mat og det er ikke bra for verken voksne eller barn.

Skrevet

Men når kan de små begynne å få stekt mat da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...