Gå til innhold

Sytemeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninnen min sykemeldte seg fra hun var 3 mnd på vei og ut sv.skapet. Hun var så sliten sa hun. Men hun har fortalt at hun kunne gått tilbake på jobb etter et par uker, men hun orket ikke. Det var så godt å være hjemme. Synes det hun gjorde var litt frekt. Å skylde på graviditeten og at hun var så sliten for å slippe å gå på jobb... Det jeg kaller sytemeldt, altså at man ikke er virkelig syk...

Jeg er nå i 6. mnd, og er veldig fristet til å gjøre det samme. Men tror ikke jeg får meg selv til å gjøre det. Synes det er umoralsk. Bare tenker av og til at det hadde vært så deilig å slippe jobben for en stund!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Var sykmeldt en god stund i begynnelsen av svangerskapet pga ekstrem svimmelhet. Men det var legen (og mannen min!) som overtalte meg til å holde meg i ro. Allikevel følte jeg meg "puslete" som ikke "taklet" svangerskapet. De som sykmelder seg uten grunn ødelegger for oss som virkelig ikke kan jobbe, synes jeg! Det heter at man "sykmelder seg", men for min del er det legen som bestemmer, ikke jeg!

Skjønner hva du mener, jeg er ikke spesielt inspirert til å jobbe nå, men vil ikke overdrive symptomene overfor legen heller for å få sykmelding. Synes det blir litt feil!

Skrevet

Sånne folk irriterer ihvertfall vettet av meg og jeg ville ihvertfall aldri gjort det samme. Sykmelding er for de som faktisk er syke; ikke for latsabber som snylter på fellesskapet!

Skrevet

Jeg lurer bare på... Hvilke leger gir sykemelding UTEN grunn? Da må man jo lyve....???

Tror egentlig de fleste sykmeldte har god grunn til å være sykmeldt, men det er ikke all informasjon man føler for å dele med "alle".

Skrevet

jeg har vært 100%sykemeldt siden starten av desember,pga bekkenløsning.. har noen dager der jeg ikke klarer å gå,og jeg har dager der jeg kansje kunne jobbet noen timer..

MEN,da jeg hadde gått i 5uker 50%sykemeldt,og arbeidsgiver ikke hadde gjort noe for at jeg skulle kunne klare å jobbe utover i svangerskapet da bestemte jeg meg for at det ville jeg ikke ofre meg på. i tillegg er det et helt vannvittig usunt miljø på jobben min..så om jeg hadde måttet jobbe nå,så hadde jeg blitt deprimert og ikke kunne takle hverdagen med bekkenløsning.

Så,jeg er altså ikke så syk at jeg må ha 100%sykemlding,men har fått til en avtale med legen slik at jeg er det pga bekkenet..

Skrevet

Nå er det vel strengt tatt ikke den gravide som sykemelder seg, det må en lege til for å gjøre det c",) - at noen leger strør om seg med sykemeldinger er en annen sak... Vet ærlig talt ikke om noen som har fått gå sykemeldt et helt svangerskap fordi de var slitne uten at det var noe annet i tillegg, er ikke alle som føler for å dele hele grunnen til at man er sykemeldt med andre.

Kan være greit å være hjemme en uke, kanskje to - men nå har jeg ikke vært i arbeid på gud-vet-hvor-lenge, og ikke kommer jeg meg i arbeid på enda lenger - hadde gitt høyrearmen og gasspedalfoten for å få slippe bekkenløsning og kunne klare en helt vanlig dag på jobb.. Jeg føler meg stort sett veldig lite samfunnsnyttig når jeg "bare er hjemme" - og det er ingen god følelse...

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

Ufrivillig anonym c",)

Skrevet

Det er faktisk overraskende mange leger som er for slepphendte med sykemeldinger, spesielt overfor gravide. På min første kontroll i uke 8 fortalte jeg legen at formen var helt strålende og at jeg følte meg helt som "normal". Allikevel sier legen min at "du får bare si i fra om du trenger en sykemelding".

Det finnes dårlige leger og det finnes både hypokondere og latsabber og det er desverre disse som ødelegger for alle de som faktisk har en legitim grunn for sykemelding!

Skrevet

Var ikke meningen hvis noen følte seg truffet av innlegget mitt. Jeg mener ikke at man ikke skal sykemelde seg hvis det går utover helse, både fysisk og psykisk.

Men jeg vet at min venninne med vitende og vilje sykemeldte seg selv om hun egentlig ikke hadde behov for det. Hun hadde kanskje det de første ukene, men ikke gjennom hele svangerskapet. Hun var rett og slett lei av å arbeide, og syntes det var godt å gå hjemme.

Legen gav henne gjerne en sykemelding uten å mukke. Hun behøvde ikke syte så mye før hun ble sykemeldt. Legen kan jo ikke vite hvordan man føler seg, og stoler vel gjerne på at hvis man sier at man ikke klarer å arbeide som gravid, så stemmer vel det. Ikke alle leger som er sånn, men hennes var nå det...

HI

Skrevet

Heia

eg vart sjukmld da eg var 6 veker på vei, pga kvalme og spying. Tok akkupunktur,kom meg litt, men vart fort sliten, så var sjukmld fram til vk 12. Er aktiv sjukmld ut denne veka, jobber ca 50%, syns det var greit å ikkje begynne fullt, men rekner med at fra mandag av begynner eg i 100 % igjen...E fortsatt litt kvalm innimellom, kasta opp i helga, var skikkelig dårleg igjen. Men håper det går over snart! Er 14 vk no!!

Jobber i barnehage, så det er mykje å gjere heile tida!

Skrevet

Javel?? Hva hadde det med denne diskusjonen å gjøre??

Jeg snakker om de som sykemelder seg UTEN grunn. Bare fordi de ikke har lyst å jobbe...

Skrevet

Kjenner typen. Har selv møtt holdningen; å ja er du gravid, sykemeld deg vel... Jeg er DESVERRE sykemeldt med bekkenløsning, men siden endel sykemelder seg av ingenting, er jeg redd folk tror jeg gjør det samme. Hva er gøy med å bare gå hjemme, savner å kunne gå på jobb, passer meg lite å gå hjemme

Skrevet

Jeg er stor motstander at sytemelding....

Synes det er feil, og gir gravide dårlig rykte med tanke på jobbsøking. Men det er jo også litt legene sin feil som ikke tenger store overtalelsen for å gi sykemelding. Jeg er superheldig og har ikke vært dårlig en plass i det hele tatt. Riktignok er blir jeg litt fortere sliten og der skal ikke så mye til før jeg blir trøtt og ukonsentrert, men der er jo aldeles ikke noe hinder for å jobbe.

Og til dere som trenger sykemelding: Selvfølgelig skal dere få sykemelding. Det er bare tull å gå på jobb når formen ikke er i orden. Enten det er kvalme, slapphet, bekkenløsning eller andre ting.

Vi som ikke trenger det, vet ikke hva dere snakker om uansett :) og sånn føler nok mange leger det også.

Skrevet

Det forundrer meg litt at nettopp vordende mødre kan synes det er ok å snylte på statskassa. Presiserer at jeg iKKE snakker om dem som er faktisk syke, som selvsagt må holde seg i ro og ta vare på seg selv, men om slike som du snakker om. Klarer de ikke å se sammenhengen mellom å være i jobb, betale skatt og bidra til fellesgoder som barnehageplasser og skoler? Dette grenser jo mot svik overfor barna de bærer..

Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Lite irriterer meg mer enn folk som sier "jeg tror jeg sykemelder meg" - er det virkelig så lett å få sykemelding?? Har ikke folk arbeidsmoral??? Selv venter jeg nummer to, har en toåring hjemme og har hatt vondt i hodet nesten daglig i over tre måneder. Legen spurte om jeg ville bli sykemeldt, men jeg takket nei. Tenkte jeg skulle prøve litt til, og nå er jeg faktisk blitt bedre (bank i bordet) de siste ukene. Jeg har lyst til å filleriste de som sier at de ikke kan jobbe for "da orker jeg ingenting når jeg kommer hjem"!

Skrevet

Blir litt provosert av dette innlegget jeg. Leser at hun som har lagt ut innlegget sier at det var venninnen som sykemeldte seg og at hun syns det var frekt (hvis det var riktig ord hun brukte). Nå syns jeg at andre ikke har noe med hvorfor man blir sykemeldt og at det er venninnen som legger ut dette innlegget....Ville aldri hatt en slik veninne som hadde omtalt meg slik som henne gjør.

Den sykemeldte var for sliten til å gå på jobb, sa hun, og det kan faktisk være god nok grunn, syns jeg. Vet hvordan det er å ikke ha noe energi til overs og føle seg så sliten at man ikke engang orker å gå på toalettet. Hvis man ikke opplever dette selv, vet man ikke hva det dreier seg om.

Beklager, men snakk om frekk venninne som baktaler og dømmer vennene sine.

Kan hende dette innlegget ble litt hardt, men er lei av folk som ikke vet hva de snakker om.

Skrevet

Ikke vet hva de snakker om? Det kan vel hende at noen har høyere smerteterskel enn deg, da?

Skrevet

Selvfølgelig, hvis du leser innlegget sier jeg ikke noe om det.

Noen opplever svangerskap uten komplikasjoner, mens andre opplever det motsatte. Jeg syns det er feil å si at det er frekt å sykemelde seg pga at man er sliten. Og det er det jeg mener at personen ikke kan vite hva det er å være ekstremt sliten slik som denne hun omtaler.

Skrevet

Skjønner det. Men av og til er det snakk om å "ta seg litt sammen" - det er tross alt det en del andre gravide med plager, jobb - og kanskje flere barn, gjør.

Skrevet

Helt enig i det. Jobber selv 100%, ikke hatt noen sykemeldinger eller egenmeldinger, vært på jobb hver dag, så sier ikke at man ikke skal forsøke. Hatt dager der jeg kunne tenkt meg å være hjemme pga smerter i hofter, oppkast og den slitenheten da, men hvis noen blir sykemeldt er det jo en grunn til det. Legene gir jo ikke bare ut sykemeldinger.

Kan hende det er noen som benytter seg og utnytter systemet, men i alle fall som venninne bør man stole på at venninnen trenger sykemeldingen hvis hun sier det. Jeg ble vel mest provosert av at venninnen ikke tror på vennen sin og legger det ut på nettet.

Skrevet

Jeg startet med 50% sykemelding men greide det ikke pga ryggen. Men uansett da jeg VAR ute i jobben og jobbet halv tid måtte jeg overhøre disse ekle SFO-damene(jeg er lærer) sitte å si at "JA; NÅ HAR VISST GRAVIDITET BLITT EN SYYYYYKDOM" Det er jo kjempegøy, når man sitter med store smerter men virkelig prøver å jobbe likevell fordi man føler så dårlig samvittighet ovenfor jobben. Så Nå når jeg sitter og leser dette så blir jeg litt lei meg jeg. Fordi jeg veit at det finnes flere der ute som sykemelder seg av latskap, og det fører til at folk pluttselig får inntrykk av at det er noe alle gjør. Det er jo ikke noe gøy å sitte hjemme å vite at di på jobben tror at du bare sitter hjemme og koser deg og slipper å jobbe....

Skrevet

Hallo? Ser ut som om dere har glemt noe vesentlig i denne debatten: Når legen vurderer sykemelding, har han to personer å ta hensyn til. Moren og det kommende BARNET.

Ser at noen her er tilhengere av å presse seg på jobb, selv om kroppen kunne trengt en pust i bakken. Når man er trøtt og sliten, er det kroppens måte å fortelle deg at du skal ta det mer med ro. For BARNETS skyld. Dette er også noe en lege tar i betrakning.

Skrevet

Jeg får så hatten passer for å kalle min venninne frekk. Men må få lov å presisere at jeg synes ikke hun va frekk for de to ukene hun faktisk hadde tungt for å gå på jobben, og for at hun var sliten. Hun har innrømmet overfor meg at hun sykemeldte seg videre fordi hun var lei av jobben og ønsket "fri". Ikke fordi hun ikke klarte... Graviditeten var god å ha og skylde på da. Det er DET jeg reagerer på og syntes var frekt gjort.

HI

Skrevet

Til dere som har bekkenplager: Jeg får dekket taxi til og fra jobb fra NAV. Dette er istedenfor sykemelding. Dette kan kanskje være et alternativ for noen dersom man synes det blir kjedelig å gå hjemme. Dette fungere helt topp for meg iallefall.... Lykke til alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...