Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor mange tenner skal de små egentlig få?

Nå har gutten vår 6 tenner oppe og 6 tenner nede. Han er 1 1/2 år.

Har han fått de han skal få for en stund nå eller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg ikke husker helt feil skal de få 20 tenner - og de kommer vel under de 2-3 förste årene?

Kanskje noen andre er mer sikre enn meg på hvor mange og når de kommer. snuppa her er 15 mnd snart og fått som din 6 opp og 6 nede. Og flere er på vei... Ikke bare bare med disse tenna..

Skrevet

Jenta vår er 20 mnd, har 8 tenner opp og 8 nede. Har hatt det siden hun var ca 13 mnd. Ett sett jeksler, hjørnetenner og 4 fortenner. Har han noen jeksler? Tror det er vanlig med antallet til jenta vår rundt 2 år egentlig. Hun har vært veldig tidlig ute med tenner hele veien. Så da "mangler" han vel 4?

Skrevet

Fant forresten dette nå, så da mangler vi ett sett jeksler her før hun har fått de hun skal ha...

"Vi fødes med anlegg til to tannsett i kjeven - 52 tenner i alt. Vanligvis bryter de første melketennene frem ved halvtårsalder, først de små fortennene i underkjeven, deretter fortennene i overkjeven - og så følger slag i slag: 8 fortenner, 4 hjørnetenner og 8 jeksler. De fleste barn har fått alle melketennene sine når de er tre år - 10 oppe og 10 nede i munnen."

Skrevet

jeg sa faktisk feil. Gutten min har også 8 oppe og 8 nede. Glemte å telle med begge sidene etter de fire midterste... hehe

Han har jeksler oppe og nede, hjørnetenner og 4 i midten.

Stod det noe om hvilken alder de skal få det siste settet med hjørnetenner?

Synes liksom jeg har hørt et sted om 6 års jeksler..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...