Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Noen som husker nettadresser til hvor eksperter diskuterer ferber metoden og mulige psykiske senskader??
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Er ikke sikker på nettsider, men forsøk hvilken som helst søkemotor. Jeg tror ikke jeg har skrevet et eneste kritisk innlegg på DiB-sidene, men når det gjelder "skrikekurer" tillater jeg meg likevel å mene at de som gjennomfører dette bør være sikre på at de kan og vil følge andres oppskrifter på å håndtere egne spedbarns søvn - uten å få dårlig samvittighet eller krangle enda mer mor og far imellom... Vi har selv slitt veeeldig med søvn, men jeg har ikke fått meg til å gjennomføre diverse søvnmetoder etter oppskrift. Lære å sovne selv og sove selv har jeg tro på, men jeg tror det er riktig at barnet lærer seg at en omsorgsperson er tilgjengelig og viser seg innimellom når barnet gråter og ikke vil/får sove. Sånn lærer man tillit og det føles så bra i ettertid å vite at det er DU som trygger barnet til å sove. Fy søren så slitsomt det er før det går seg til... Sorry at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt. Lykke til uansett hva dere velger!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 Meg igjen... jeg gjorde et søk og fikk flere referanser til www.family-lab.no Søk på "debatt" og f.eks. innlegget "vil ikke sove!". Det henvises bl.a. til tidligere omtalt artikkel i Aftenposten.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 hei! jeg lurer bare på en ting: hva er egentlig denne "skrikekuren"??? - er det da de har lagt seg, og ikke vil sove, men at mor eller far kommer inn å sier "nå er det kvelden..., kose seg, god natt snupp" og går ut igjen, og gjentar helt til han/hun sover? - eller er det da bebis bare må ligge i sengen sin mutters alene å skrike seg i søvn???
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 jeg elsker snuppa mi over alt på denne jord, men; -hun var 8 mnd og våknet annen hver time hele natten. Ja jeg lot henne skrike en hel natt (dvs: når hun våknet og gråt gikk jeg ikke inn til henne), det var grusomt men allerede natten etter var det 1000 ganger bedre. snuppa mi er ei utrolig trygg og uredd baby og hun hadde meget godt av å få sammenhengende søvn. ingen senskader foreløbig. ofte så så smiler og ler hun når jeg legger henne for kvelden og hun kan ligge og prate for seg selv i en time før og etter hun sover. tror ikke hun hadde vært så rolig når jeg la henne hvis hun visste at vi kunne komme inn når som helst i løpet av natta. tror det ligger en trygghet i denne rutinen.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 http://www.msnbc.msn.com/id/10056203/ http://www.intuitiveparenting.org/ferber.html http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2087-2179265,00.html http://www.psykiatrinytt.no/modules.php?name=News&file=article&sid=326 http://www.bt.no/forbruker/article276591.ece http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visNyhet?vp_id=11005
Guttemamma x 3 Skrevet 30. januar 2007 #7 Skrevet 30. januar 2007 Flott samling av linker fjummsi. Her er Jesper Juuls vurdering av en engelsk forsker, Margot Sunderland, som ved hjelp av hjernescanning har påvist endringer i hjernen som følge av skrikemetoder. http://www.famlab.no/article.asp?id=948
Rikku Skrevet 30. januar 2007 #8 Skrevet 30. januar 2007 Hvis mitt barn gråter er jeg der for han...uansett. Men han er stort sett bare litt tørst og vil ha smokk så store søvnproblemer har det ikke vært. Jeg løper ikke avgårde med en gang jeg hører lyd for det ofte det kommer litt gråt/lyd selv om dem *sover*. Men om skrikekur betyr å la barnet skrike hele natten for at vi selv skal få en bedre natt...ikke noe for meg. Barnet skal sove i trygghet og visshet om at jeg er der om det er litt skummelt.
Guttemamma x 3 Skrevet 30. januar 2007 #9 Skrevet 30. januar 2007 Helsesøster anbefalte skrikekur, men vi syntes det hørtes merkelig ut å "knekke" psyken på et lite barn, så vi sjekket med andre kilder og fant fort ut at skrikekurer er temmelig kontroversielt innen andre fagmiljø. (psykologer, barneleger, hjerneforskere) Skrikekuren (Ferberkuren) går ut på at barnet skal ligge alene og skrike til gir opp. Hvis barnet gråter skal du vente 5 minutter før du går inn og sier godnatt og går ut igjen. Deretter utvides intervallet og barnet skal gråte i 7 minutter før du går inn, 9 minutter, 11 minutter, o.s.v. til du venter 30 minutter før du går inn. følge Ferber virker ikke metoden på alle barn, så det er ikke noen universalkur selv om den ofte presenteres slik her på DIB og av helsesøster. (Den anonyme under her som ikke har gått inn i heletatt har brukt en helt egen versjon. Den versjonen har jeg aldri sett anbefalt i noe som helst fagmiljø.)
Guttemamma x 3 Skrevet 30. januar 2007 #10 Skrevet 30. januar 2007 Den anonyme med egen versjon av skrikekuren var over mitt innlegg, ikke under.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #11 Skrevet 30. januar 2007 jeg synes man skal respektere de foreldrene som benytter seg av denne metoden, inkludert meg/oss selv... og jeg tør påstå at ALLE foreldre er der for barna sine når de gråter, noe annet kan jeg ikke tro. hos oss brukte vi 3 timer med gråting og inn-og-ut av soverommet for å "fortelle" lillegutt at "nå er det kvelden..." -anbefalt av helsesøster, for vi var rimelig fortvila og utkjørt begge to, etter utrolig mye "styr" med leggesituasjon. da vi bestemte oss, tok det 3 timer EN kveld, og etter den kvelden, som nå er godt over et år siden... (dette var i perioden hvor han hadde lært seg å reise seg, og sette seg ned igjen... var litt over 1/2 år...) - ikke vært en eneste kveld med styr med legging etter dette! :-) han er en fornøyd blid gutt på 21 måneder, og ser ikke akkurat ut til å ha tatt skade av det, det kan vi trygt si! synes ikke man skal kritisere de foreldrene som velger denne metoden... tror vel heller ikke at det er noen som bruker hele netter i ukevis på skriking, da finner de vel heller ut av andre metoder!
Rikku Skrevet 30. januar 2007 #12 Skrevet 30. januar 2007 Ingen kritikk, men som MG66 skriver så tror jeg det er metoden jeg selv har lest som *skrikekur*. Intervaller. Å skrike til barnet gir opp... ikke noe for meg er fortsatt ikke ment som kritikk, men har lest at dette ikke skal forekomme som omsorg for ett individ. Men det er så mange meninger der ute og noen har såklart måttet gi ut dette i en gurubok som gir svar på alt. Tips og råd er vel og bra men omsorg og kjærlighet er så individuelt, men så lenge folk ikke er slaviske og tar sitt barn som ett individ ulikt alle andre må det jo bli gode mennesker av de også ) Blir så flott da de begynner å snakke litt mer synes jeg. Noen av deres er vel såpass at de sier noe. men de snakker flott med kroppspråket uansett da de er over året.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #13 Skrevet 30. januar 2007 jeg er ikke enig i at dette er dårlig omsorg for et individ... men vi mener forskjellig, det er lov. og at det er rikitg for alle barn, det er bare tull at disse "bedreviterne" skriver i bøkene sine. for det er tull. det jeg har tenkt en del på, er at folk rundt omkring har sååå forskjellig måte å tolke barnet sitt på. på meg virkelig det nesten som om enkelte ikke KJENNER barna sine... jeg har ei venninne med ei lita jente på halvannet år. hun sammenlikner henne med min tass på snart 2, og kan bare ikke skjønne at metoder som har virket her i huset, ikke virker hos dem. vedkommende skal bli førskolelærer, så jeg hadde egentlig trodd hun skulle vite bedre... tror hun synes det er vanskelig å tenke at alle barn er forskjellige... ikke vet jeg...
Rikku Skrevet 30. januar 2007 #14 Skrevet 30. januar 2007 På skolen lærer man at barn/mennesker følger instinkt/akutt behov og akutte følelser og at disse er tilnærmet lik hverandre hos alle. Kanskje derfor hun ikke skjønner at de er forskjellige ) hehehehe
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #15 Skrevet 30. januar 2007 hehehe, ja kanskje det gitt! :-) jeg synes faktisk at de som skal bli førskolelærere bør studere FØR de får barn, og ikke etterpå. de går så veldig etter boka, og da blir det fort stress når de skjønner at "OJ, bebien jeg har fått stemmer ikke med bruksanvisningen..." - kan jo forstå at det er frustrerende men...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå