Gå til innhold

Svangerskapspenger vs. sykepenger?

Anbefalte innlegg

Har snakket med min arbeidgiver ang. tilrettelegging.

Dette har de imidlertid ikke mulighet til, så han ba meg sykemelde meg resten av svangerskapet.

Men er det ikke bedre å søke om svangerskapspenger? Verken lege eller arbeidsgiver har nevnt dette for meg, før de fortalte det på NAV.

Har også hatt to venninner som har blitt sykemeldt pga. at de ikke kunne tilrettelegge, de hadde heller ikke hørt om det før.

Får man det samme utbetalt, har man de samme rettigheter, gjelder det fremdeles som det 6 av 10 mnd man må jobbe?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7998016-svangerskapspenger-vs-sykepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er de samme rettigheter som gjelder, og man får utbetalt akkuratt det samme som man ville fått i sykepenger.

Den største fordelen er at svangerskapspenger ikke begrenser sykepengerettigheter senere. Jeg var i første svangerskap sykemeldt fra ca halvveis og fikk sykepenger. Det er 2 år siden. I dette svangerskapet kom legen på at jeg burde søke om svangerskapspenger da jeg kunne risikere å miste retten til sykepenger fordi jeg hadde vært sykemeldt for mange dager i løpet av de siste 3 årene...

Det eneste du må gjøre er å få legen til å fylle ut et spesielt skjema - dette har du sikkert fått av NAV - og så må arbeidsgiver attestere på at de ikke kan omplassere deg.

Det er et poeng at du kan miste sykemeldingsrettigheter ved å gå for mye sykemeldt. Om dette er et problem så velg svangerskapspenger.

Svangerskapspenger er en teknisk konstruksjon for å få statistikkene for sykefravær til å gå ned. Det er derfor ingen reelle forskjeller for svangerskapspenger og sykepenger.

Sykepenger, svangerskapspenger og fødselspenger har alle en begrensning i utbetalingen på 6G. Det er derfor ikke riktig at det er noen forskjeller på utregningsgrunnlaget.

Det eneste problemet slik jeg ser det er at legen din aldri har fyllt ut det skjemaet og kvier seg for å lære nye ting...

Kan være du taper penger, for som det blir sagt tidligere her så får en bare 6g. Ellers så mister du noe av tiden i etterkant med barnet, fordi du har tatt den tiden i forkant. Ville heller hatt sykemeldt meg og så startet permisjonen 3 uker før termin, for da får du lengst tid hjemme med barnet

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...