Gå til innhold

Har dere spareavtaler for de små?? Og barneforsikring??


mammasgojente

Anbefalte innlegg

Jeg er alene med Emma og vil gjerne ha økonomien sortert. Har akkurat tegnet dødsforsikring for meg, samt barneforsikring. Skal skrive barnetestament slik at ikke det ikke blir noe rot om noe skulle skje med meg, men at tanten hennes da bare kan overta så smertefritt som mulig.

 

Så neste punkt er sparing... Hun har en sparekonto hvor jeg så langt bare har satt av 250kr per mnd. Jeg ønsker også å opprette aksjefond, men så lurer jeg litt på hva som er vanlig? Opprette i mitt navn eller hennes? Ønsker ikke eventuelle problemer med å få studielån senere når hun blir stor så tenkte kanskje best å ha det i mitt navn?

 

Hva har dere gjort med hensyn til sparing? Aksjefond eller bank, eller annet? I podens navn eller deres??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har forsikret Benjamin, og selv har jeg uføreforsikring. Jeg har ordnet en konto til han i mitt navn. Det går barnetrygden inn hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal spare i aksjefond til Sigurd, men har ikke fått rotet oss til det. Han har foreløpig en bankkonto, som kun kan disponeres av oss. Hvis du ikke vil at Emma skal kunne bruke pengene sine på hva hun vil når hun blir myndig, men heller spare til noe spesifikt til henne, så si fra i banken, så ordner de en avtale for deg.

 

Barneforsikring tegnet vi den dagen han var 3 mnd, for det gikk visst ikke an å gjøre det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringene har vi i orden, tror jeg. Tok en gjennomgang etter at Karsten kom. Så nå har vi vel død- og ulykkesforsikring til alle oss. Når du tegner forsikring til barna så er det viktigere å tegne uføreforsikring enn død- og ulykke. Det er visst det mest "sannsynlige" som kan skje med dem... Usj, ikke gøy å tenke sånn, men det er nå viktig.

 

Da jeg ble gravid giftet vi oss, slik at vi har "papirene i orden" i forhold til det, ellers hadde vi nok skrevet kontrakter og testamenter til det...

 

Vi diskuterte det med sparing for Karsten. Ble enige om at nå mens vi er unge selv så har jo vi dårligere råd enn vi kommer til å ha når vi blir eldre. Så vi sparer bare litt av barnetrygden (300 pr mnd), resten går inn i sluket. Vi kjøper jo alt han trenger av mat og utstyr, så pengene går med til det. Når Karsten da blir gammel nok til å kjøpe sitt eget bosted har sikkert vi mye bedre økonomi, og kan da forhåpentligvis hjelpe til ved å gi litt forskudd på arv eller noe sånt...

 

Forsøkte å lese litt artikler og jeg diskuterte også litt med en bankmann. Fant vel ut at sparing i aksjefond var det som ga best avkastning. Kommer til å spare 300/mnd i 18 eller 20 år, har ikke bestemt oss enda. Og da ga det best avkastning. Det lønte seg for vår del å spare i vårt eget navn. Punkt 1 er at dersom vi sparer i vårt navn, så kan VI bestemme når han skal få pengene og hva de skal brukes til. Og vi har bestemt at det skal brukes som innskudd i bolig. Punkt 2 er at dersom sparebeløpet overstiger 75 000 (tror det er den summen), så kommer overformynderiet inn, og da er det ikke vi foreldrene som bestemmer over barnets penger lenger... Punkt 3 så lønner det seg ikke for barnet å ha alt for mye formue, det kan redusere deres mulighet for studielån...

 

Vi bor jo i Oslo, så vi ga Karsten OBOS-medlemskap i dåpsgave, i tillegg til sparing av 300 kroner i måneden... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...