Gjest Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Hva må til for å få keisersnitt? Og i allefall før terminen? skjer det bare i sps tilfeller? Jeg hvet jeg har krav på keisersnitt men har ennå 32dager til terminen.....;-(
Skilpadden Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Ingen kan tvinge deg til å føde hvis du ikke vil, selv om de kommer til å gjøre alt for å få deg til å føde på vanlig måte. Hvis det er noe du virkelig vurderer bør du kontakte lege/sykehus med en gang, for de skal jo sette opp tid til det. Tror de tar ks 2-3 uker før ul-termin.
Gjest Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 Hvis du skal ha ks uansett, dvs at det er planlagt, så er det jo vanlig å velge en dato litt før termin da, sånn for å slippe at du plutselig er i gang med å føde også blir det hastesnitt. Det er vel sykehuset som pleier å sette opp tid for sånt, så du kan jo ringe og høre med dem.
2_TETTE Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 De tar ks 1-2 uker før termin..vanligvis. En risikofødsel eller tidligere grsom fødselsopplevelse med fare for gjentakelse er jo sånne tilfeller hvor det ikke er så vanskelig å få innvilget ks da...
Linni PuseGal Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 Nei ingen har KRAV på keisersnitt... Om det ikke er mediskinsk grunn for det så skal du virkelig jobb for å få viljen din... Dette pga det er mange komplikasjoner forbunnet med keisersnitt og de har blitt strengere en noen gang på det punktet.... Ei venninne av meg skulle IKKE føde normalt, hun brukte de siste 4 mnd av svangerskapet ut og inn til dialog ang dette, der hun krangler og gjorde alt hun kunne for å få ks.Hun var utrolig redd og ville ikke føde for alt i verden.. Tilslutt så ble det til at hun måtte fødet normalt og etterpå så sier hun jo at det ikke var SÅ galt og hun var egentlig glad for at hun ikke hadde fått trumfet igjennom ks.... Men et lite spm, jeg forstår at en er redd (er selv førstegangs) MEN jeg føler mere for dem som har vært igjennom det og vet hva de går til... Det vet jo ikke vi !!... og en må nesten stole på leger/jordmødre... Det finnes ikke noe mere naturlig i verden en å føde og jeg må nesten si meg enig i at vi har blitt for pinglete ( meg inkl).... Vi er for bortskjemt i den hverdagen vi lever i med at vi ALDRI skal oppleve smerte uten og springe til en lege eller nærmeste apotek for å få smerte stillende... Jeg hadde ikke brydd meg om folk som ønsket KS uten grunn, hadde det ikke vært for at mange spebarn får leter luftveis infeksoner, moren bruker ofte lengre tid på og komme seg +++++++.... Er dere klar over hvor normalt det f.eks er at et barn får et lite snitt i huden under KS??? dette pga livmorhinnen også videre er så tynn og barnet ligger tett inntil at legen ikke har sjangs til å gjøre et ks uten å komme borti barnet... (vel nå snakket vi om skrammer som regel) MEN UANSETT.... Nei jeg er dessverre enig med at legene bør være strengere pga VI trenger det... Håper jeg ikke fornærmer noen nå, og somsakt forstår at en kan være redd/ urolig men husk ks er heller ikke smerte fri og av og til kan det være MYE verre... (Vet ei som skrev innlegg her inne som fikk ks, hun fikk problemmer under ks'en... fikk ikke se barnet på noen døgn pga hun kunne ikke gå ut av sengen, i tillegg gikk det infeksjon i såret ++++)
Linni PuseGal Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 PS: bare for å sette mitt på det rene... http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=824249 denne er ifra den norske legeforening "Med loven i hånd? Selvbestemt keisersnitt er et mye brukt begrep blant gynekologer. Et dekkende uttrykk mener noen - uheldig mener andre. De mener formuleringen kan tolkes som at kvinnen med loven i hånd kan kreve keisersnitt. - Det kan hun ikke, sier advokat Anne Kjersti Befring i Legeforeningen og viser til § 3 i lov om pasientrettigheter (www.lovdata.no). - Pasienter har rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige behandlingsmetoder. De kan derimot ikke bestemme behandlingsform.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå