Gå til innhold

Oljemaling!! svar ønskes raskt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! jeg og sambo holder på å pusse opp bebisrom, og har nå kjøpt maling. På butikken vi kjøpte den på sa de at den typen vi kjøpte var ny, og luktfri og kunne derfor "brukes" av gravide, men har jo alikevel mine tvil..Er det noen der ute som kan gi meg et sikkert svar på om det er 100% trygt?? klem charlotte

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg hadde vært litt forsiktig med det, selv om den ikke lukter kan det være gasser i den som kan være skadelig for bebisen.... Ettersom jeg har hørt,er det kun vannbasert maling som er trygt, all oljemaling skal man holde seg unna....

Skrevet

Selv om den er luktfri, er den giftig-det er jo løsemidler i oljemaling!

Det er bra dere begynner tidlig med oppussing, for en baby er masse mer utsatt for giftige gasser enn oss.

Leste et sted at hvis man pusser opp barnerommet, skal det helst skje mange måneder før den kommer hjem!!

Men bruk maske og ikke pust så mye inne på det rommet du, La gubben ordne det..

Synes det er rart at han på butikken sa det ikke var farlig når den var luktfri!!

Skrevet

Håper at noe av dette kan være til hjelp........

Det finnes en ny type "vanntynnet oljemaling" kanske det er denne?

Uansett så hvis du skal oppholde deg i rommet når du maler så luft veldig godt, og bruk nesen som et verktøy på om det er mye avgassing.

Hvis du begrenser perioden du utsetter deg for emisjoner mest mulig, så går det sikkert greit. Men som gravid så er vel dette "Pappas jobb"?

MEN, bli ferdig i GOD TID før du lar en baby sove på rommet (helst 3 mnd).

Noe å tenke på i god tid før barnet kommer!

1. Vegger barnerom: Velg miljøtapet med jevn og lett vaskbar overflate. Hvis det er sponplater eller gipsplater under, skal det ikke brukes vannbasert maling i første strøk, men oljemaling. Oppå der kan dere bruke ”2. generasjons vannbasert maling” (eks. Lady Vegg)

2. Gjør unna malingen i barnerommet så snart som mulig og luft med litt gjennomtrekk mest mulig – og mye gjennomtrekk på godværsdager. Vanligvis er 14 dager nok, men jo mer dess bedre! Sørg for godt luftskifte videre særlig det første året.

3. Spør hos leverandøren som har faktablad med emisjonsdata (avgassingsdata). Resepten på sammensetningen kan være endret de siste årene, og jeg har ikke oppdatert kunnskap om dette.

Det finnes Sintef produktblad for godkjente malinger - se dette for utfyllende info...

4. Husk at også nyinnkjøpt madrass, sengetøy, møbler etc skal pakkes ut av plastepakning og ”utbakes” på samme måte som det nymalte rommet!

Barneværelse bør ikke males når mamma innlegges for å føde, men helst noen måneder i forveien og luftes godt i ventetiden..

Lykke til!!

Skrevet

Jeg brukte en slags maske når jeg malte med oljemaling i mine tidligere svangerskap.......

Funka krute godt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...