Gå til innhold

Fostervannsprøve...flere som skal ta det her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Har ikke opplevd helt likt, men har tatt fostervannsprøve tidligere pga. alder.

Har du tenkt over om du ønsker å gjennomføre fostervannsprøve?Jeg synes personlig det var veldig greit å få klar beskjed om fosteret var friskt eller ikke. Bedre enn at man skal være bekymret.

Jeg er enda ikke sikker, avbrøt et svangerskap i sommer pga alvorlig kromosonfeil i 27.uke. Har tilbud om fostervansprøve dennegangen, en siden sjansen for spontanabort er lik den sjangsen min er for kromoson feil igjen.....så TROR jeg at jeg tar sjangsen og ikke tar den, ville aldri tilgitt meg selv nå om jeg skulle spontanabortere ett friskt foster... Nå har jeg mistet tre ganger på rad så jeg er nok litt nevrotisk.. Men er altså ikke sikker enda, Den største fordelen er at ,man får svar istedet for å bekymre seg HELE svangerskapet, om vi skulle se noe PÅ UL 7 februar som kanskje kan indikere noe så kommer jeg helt sikkert til å ta prøven.

Lykke til

Jeg skal inn til Ullevål og riksen den 13 for fostervannsprøve, men det er pga alder. Jeg er 38 år. Ultralyden var bra i uke 12, men for å være sikre så tar vi prøven.

Skjønner at du gruer, men kanskje det er greit å få beskjed hvis det er noe, så kan dere vurdere om dere ønsker å fortsette svangerskapet eller å få et barn med ev kromosomfeil. Abort er jo ikke eneste løsning, men det kan være greit å kunne forbrede seg hvis det er noe...

Ønsker deg lykke til :) Sender deg mange friske tanker !!

• 2 uker senere...

Annonse

Akkurat samme fikk jeg høre i dag..

Alderen min (17 år) trakk ned risikoen, ingenting galt på ultralyd, men blodprøvene derimot var ikke helt okei.. Fikk tilbud om fostervannsprøve, men har ikke bestemt meg enda..

Hva gjorde du?

Så rart at dere blir tilbudt det i så ung alder. Vi var på Ullevål på genetisk veiledning. Denne veiledningen er man lovpålagt å få før man foretar en slik test og ifølge dem var det bare 4 eller 5 sykehus i Norge som kunne gjøre dette. Ullevål tok bla veiledningen for rikshospitalet.

På Ullevål fikk vi vite at alle undersøkelser på private klinikker for å måle nakkefold strengt tatt var "forbudt" men ble det oppdaget så ble de gjerne henvist videre til Ullevål.

Hva mener dere med dårlige brodprøver? -hvordan angir de sannsynligheten for kromosonavvik?

Jeg var på nasjonalt senter for fostermedisin, st.olavs. Hadde ikke noe på forhånd, jordmor spurte på tidlig ultralyd om jeg ville ta en test for å se om alt var i orden. Ble henvist dit pga at jeg går på medisiner, så de skulle se på benbyggningen, kanskje derfor jeg fikk tilbud om slik prøve?

De ringte meg fra sykehuset i ste, og fortalte at de har gjort en feil:D Risikovurderinga jeg fikk var 1/66, men det var pga feil-plotting på skjemaet, så riskoen er egentlig 1/10 000 - altså det som er vanlig:D Slipper fostervannsprøve, eller noe som helst- for alt er BRA:D Pjuh..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...