Lykkeliten og jeg Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Jeg har fått et ark fra legen med forskjellige testresultater. Og det står det at jeg er Rh neg og antistoffer er ikke påvist. Men det står også at jeg skal ta to nye prøver senere for å sjekke. Betyr dette at sjansen er stor for at blodet mitt vil begynne å danne antistoffer mot barnet?
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Dersom faren til babyen ikke er RH neg, kan det skje at kroppen din danner antistoffer, men dette vil evt bare kunne bli et problem ved neste fødsel. De tar for sikkerhets skyld ekstra blodprøver på slutten av svangerskapet, men det er visst veeeldig sjelden at man danner antistoffer allerede da. Etter fødselen vil de vurdere om du skal få en sprøyte for å forhindre at det blir et problem ved neste svangerskap. (Dersom babyen f.eks også er RH neg, er det jo ingen fare!) Tror det er sånn i hvert fall..
Gjest Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 Nei, i hvertfall ikke om du er førstegangsfødene uten noen aborter etter uke 8 bak deg. Jeg er også rh- og må ta de ekstra blodprøvene, og de blir jo bare tatt for sikkerhetsskyld, det er svært, svært få som opplever at blodet lager antistoffer mot barnets blod. Har barnet en blodtype som er rh+ vil du få en sprøyte like etter fødselen for å forhindre at kroppen skal produsere antistoffer mot evt senere barn som også er rh+.
Gjest Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 Nei, faren er liten! I tillegg får du en sprøyte rett etter at du har født for å forhindre problemer med ev. senere barn. Dette har sykehusene laaaang erfaring med, så det er ikke noe å bekymre seg for. Du vil få all den oppfølging som er nødvendig!
Lykkeliten og jeg Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 29. januar 2007 Men hvis jeg har en abort etter uke 8 bak meg så kan det skje? Jeg får spørre legen neste gang jeg skal på kontroll.
Gjest Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 Du kan lese mer om dette på barn i magens egne sider: http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/komplikasjoner_under_svangerskapet/immunisering eller du kan finne endel om temaet ved å søke på "rhesus negativ" graviditet på f.eks. google (der fikk jeg mange treff). Som jeg pleier å si ... i verste fall må den lille bytte blod etter fødselen. Dette klarte de lett å fikse når min far ble født, så da greier de det i hvertfall nå!
gosnut Skrevet 29. januar 2007 #7 Skrevet 29. januar 2007 Hei! Tenkte jeg kanskje kunne svare deg litt... Jeg er også Rh neg og har dannet antistoffer. Er førstegangsafødende, men har hatt SA + XU tidligere uten at den sprøyten jeg fikk har fungert slik den skulle. Det som i verste tilfellet kan skje er at blodet mitt bryter ned blodlegemene til barnet. Det vil si at barnet blir blodfattig. Jeg får UL hver 3-4 uke og tar da en blodprøve en uke før. Slik holder de kontroll på verdien av antistoffer og måler blodgjennomstrømningene til hjernen til barnet mitt. Du får veldig god oppfølging og det er ingeting å bekymre seg for dersom du mot formodning skulle danne antistoffer. I verste tilfelle må barnet mitt gjennom blodtransplantasjon enten før eller etter fødsel, men dette er uhyre skjeldent. Vær flink å spørre legen din dersom du lurer på noe! Lag deg gjerne en liste med spørsmål. Det er svært skjeldent en danner antistoffer, så det går nok kjempefint med deg!! Lykke til : ) Klem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå