Gå til innhold

Vært til min 1. legekontroll i dag...

Gjest

Anbefalte innlegg

Og det gikk helt greit.

Hadde litt høyt blodtrykk, men jeg syns jeg husker at jeg bruker å ligge litt høyt.

Det ble ikke tatt GU, da jeg skal til gynekologen den 13.02, men hun henviste meg til gynekologisk avdeling, slik at de kan vurdere om jeg skal oppfølges der og evt. ta duotest.

Siden jeg ikke har fylt 38 ved termin, trodde jeg ikke jeg kunne få duotest eller fv.diagnostikk, men det var legen som brakte dette på bane.

Ærlig som jeg er sa jeg det jeg trodde, men da hun sjekket det opp på pc`en, sto det at det gjaldt dem som fylte 38 år samme året som termin.

Så dette skal bli spennende å høre videre!

Ellers skulle jeg ta kontakt med jordmor, for å sjekke om jeg kan få videre oppfølging der. Men tenkte jeg skulle vente med dette til jeg ser om jeg skal følges opp via gynekologisk avd. For da går en vel ganske ofte til kontroll? Stemmer det?

Fortsetter under...

Tenk av vi bor så nære hverandre, og at det kan skille så mye!! Jeg måtte jo virkelig stå på både i forhold til fastlege og gynekolog for til slutt å bli henvist til duotest. Jeg har ringt og ordnet alt selv, og har ikke fått tilbud om noen ting....Gynekologen sa bare at jeg måtte kontakte fastlegen min hvis jeg ville ha kontroller, så ingen grunn til å se meg mer(tenker han er lei gamle damer!!) Du kan jo spørre han hva han mener om duotest når du skal dit, og se om han sier det samme til deg!

Jeg vil i alle fall råde deg til å ta imot det du kan få. Duotest og ultralyd og ekstra kontroller skader jo ikke så lenge du ikke blir engstelig av det.

Jeg har lavt blodtrykk, kanskje bedre enn høyt, men 110/45 er svimlende lavt!

Hva er egentlig grunnen til at fastlegen vil ha gyn.avd. til å ta oppfølgingen, har du hatt eller har noen problemer jeg ikke vet om?

Kjære nicco.

Synd at du må strebe og ordne med slikt på egenhånd da!

Nå har ikke jeg snakket med gynekologen om dette enda, så det er jo legen min som har gitt tilbud om dette.

Skal spørre gynekologen ja, hva han mener. Bare for å sjekke om jeg får samme teite svar... Men var det ikke han som ikke visste hva duotest var engang da??

Jeg har fortsått det sånn at når man fyller 38 år det året man har termin, så skal en følges nøye opp via gynekologisk avdeling.

Det var slik jeg skjønte det... Det er vel kanskje fordi det er større risiko for komplikasjoner det da...??

Nei, ikke vet jeg. Jeg har i alle fall ingen problemer som skulle tilsi at jeg skal få ekstra oppfølging.

Men det er jo litt rart viss ikke du har hørt om det da??

Må si jeg er temmelig nyskjerrig på hvor du er fra i dette området nicco. men det kan vel hende jeg får vite det en dag...

Du skal få vite det Smugs, skal bare bli ferdig med denne Osloturen. Gidder ikke å informere noen rundt meg før det er overstått og jeg vet dette vil fortsette.

Jeg forstår ennå ikke hvorfor du skal ha ekstra oppfølging, men for all del, ta det imot, ta imot alt du kan få av ekstra trygghet. Jeg var jo gravid for 3 år siden også, var jo da 40 år og hadde helt vanlig oppfølging fra jordmor. Jeg sitter nå med papirene fra Ullevål og info derfra, og der står det at de som vil være 38 år eller mer VED TERMIN har tilbud om duotest osv. Men står du på kan det jo hende du får det likevel.

Nei, han gynekologen visste ingenting om duotest første gangen jeg spurte. 2.gangen hadde han sjekket med sykhuset, og de hadde der også en helt annen oppfatning enn det Ullevål har, og det de gir info om. Han sa at hvis alt så bra ut på ul så tilsvarte risikoen en kvinne på 38 år, og med duotest så kunne jeg "vinne" et par måneder til. Det er jo rett og slett feilinformasjon. Han kalte det et medisinsk ekspiriment! Synes det er skremmende av en spesialist. Da lurer jeg litt på om det er andre sorte hull i hans kunnskaper også......Men for all del, jeg er gravid nå, og driter i han, og jeg tror nok ikke jeg var noen spennende pasient for han heller, burde liksom bare være fornøyd med de ungene jeg hadde, begynte jo å bli gammel!!

Nå har jeg vært hos fastlegen min i dag, og blir fortsatt sykemeldt. Det er jo primært pga ryggen, men hun er også klar på at jeg ikke kan jobbe når jeg er så dårlig som jeg er med svangerskapsplager: er kvalm fra ca.kl.12 og til jeg legger meg,og da mener jeg ikke småkvalm, det er egentlig utrolig hvor kvalm det går an å være uten å kaste opp, har begynt å kjenne det i bekkenet, har "litt" lavt BT....Er glad jeg slipper å tenke på jobb nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...