fru grim Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Jeg er gravid i uke 29 med tvillinger. I natt, etter å ha vært på do, fikk jeg kramper/menslignende smerter i korsryggen og magen, og magen ble også hard. Det var vondere enn menssmerter, og toppet seg før det avtok og så kom igjen. Prøvde å ta tiden på dette, men det var vanskelig. Derimot gikk det over etter ca 10-15 minutter, men så kom det tilbake en halvtime senere. Det var veldig smertefullt... Jeg hadde en lignende episode for ca 14 dager siden, da fikk jeg det samme på kvelden etter å ha vært ute å gått tur i en halvtime. Jeg har mye kynnere til vanlig, og det kan ikke sammenlignes med det, foruten den harde magen da... Det jeg lurer på er om dette er såkalte maserier, evt. rier? Har aldri født før og vet ikke hvordan dette kjennes... Blir litt engstelig da jeg kun er 29 uker, selv om det er vel håp for mine to små om dem blir født nå...
+barebea+ Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Litt vanskelig å si..du burde heller spørre jordmor hvis du er engstelig. Men jeg kan prøve å svare, så får du bedømme selv:) Med min første ble jeg tidlig plaget med kynnere, og de kunne være veldig sterke til tider. Lurte mange ganger på om det kunne være rier. Ca 1-2 uker før fødsel fikk jeg maserier. Disse kunne jeg skille fra kynnerene fordi de satt under magen+ korsryggen denne gang. Kynnerene var nesten alltid bare oppå magen. Maseriene var også regelmessige, men overhodet ikke effektiv. Jeg gikk til jordmor, og det synes jeg at du også burde gjøre hvis du er bekymret. Smertene i korsryggen kan kanskje være bekkenløsning også??
HappyJoy Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 Hei! Vet ikke om jeg kan hjelpe deg heller, men dette er ihvertfall det de har sagt til meg. Vi tvillinggravide får ofte mer og sterkere kynnere en andre. Dette kan til tider være bekymringsfullt. Jeg har fått beskjed om å ha ekstremt lav terskel når det gjelder å ringe til føden. Jeg har faktisk kontaktet dem ang smerter/ smertefulle kynnere flere ganger og en gang ble jeg innlagt. Eneste rådet jeg har å gi er å ikke være "tapper", men å heller være litt ekstra forsiktig... Vi er som sagt litt mer utsatt..
riho1 Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 Ikke lett å svare på det der nei. Og selv om jeg ikke har noen erfaring fra tvillinger er det to ting du bør gjøre, pga risikoen for å føde for tidlig med tvillinger. Det ene er å kontakte jordmor eller sjukehuset slik at du kan ta en sjekk. Det andre er at du kanskje bør ta det helt med ro nå, å ikke gå turer eller lignende. Dette er sikkert ikke noe kjekt, men de små trenger den tiden de kan få inne i magen. Håper alt går bra!
fru grim Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 29. januar 2007 Hei igjen! Jeg kontaktet tilslutt føden og ble bedt om å komme for en sjekk. Ble satt på CTG-registrering som viste at alt var bra med barna, de virker til å være friske og raske med den hjerterytmen og aktiviteten. Fikk også innvendig ultralyd for å måle livmortappen. Denne var 4 cm og viste ingen tegn til for tidlig fødsel, så da er heldigvis alt som det skal være Jeg fikk også beskjed om å ta det mer med ro, så da er det nok på tide å gjøre nettopp det... Har merket at det blir tyngre alt som må gjøres, men har gjort det allikevel, men nå får jeg nok roe ned tempoet. Håper da at dem blir der til uke 36, det hadde vært det beste, sjøl om jeg er lei av å gå gravid nå, hehe...
HappyJoy Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 Så bra at alt var bra!! Viktig å ta det med ro. Jeg har har endelig fått begynt å leve "normalt" etter flere mnd med senge/sofa ligging og sykehus inleggelse. Virkelig deilig å få denne tiden før tvillingene kommer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå