Gå til innhold

Puppenekt/fast føde/opprettholde produksjon - HJELP!!

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på litt over 8 mnd, fullammet ham frem til 6 mnd og 9,5 kg. Han er virkelig glad i mat - nå er han blitt 11 kg..

For opprettholde produksjonen av mm, tilbyr jeg alltid pupp før mat.

Problemet er at han stadig oftere nekter å die. Siden jeg forsøker å holde på "mattidene", gir jeg likevel fast føde - og da spiser han som bare det. Noen ganger vil han ha en liten skvett mm etter mat, men som regel ikke.

Siden dette skjer stadig vekk, har produksjonen allerede gått ned. Jeg har ikke gitt mme for at han skal få mer ("nok") melk i løpet av dagen, med hans vektøkning er det neppe nødvendig? Får vann til maten.

Er vi i ferd med å slutte å amme? Hva skal jeg gjøre? Vil gjerne amme lenge ennå, pga allergi i familien. Ønsker også å amme til etter han har begynt i barnehagen. Ønsker derfor å amme i nesten 1 år til. Hvis vi ender opp med bare en skvett eller to mm i løpet av døgnet (han våkner ennå om natten), når skal jeg gi mme? Før mat? Til maten? Eget måltid?

Fortsetter under...

Får du inn en morgenpupp, en middagslurpupp, en kveldspupp og en nattpupp? Da trenger han ikke mme. Tre gode puppingser er faktisk nok. Ville helt klart holdt mme borte nå hvis du vil "redde" ammingen. OG pump og ha i maten hvis han nekter nå. Det blir fort annerledes!

Når du sier at han fortsatt våkner på natten, mener du at du nattammer ennå? For det er iallefall mitt råd. Hadde ikke jeg nattammet storebror hadde han sluttet med pupp da han var mellom 8 og 12 måneder.

Det er veldig vanlig at puppen blir lite interessant i den alderen som gutten din er i nå. Ikke så rart, de har akkurat oppdaget at verden består av mer enn mamma ;o) Ved å nattamme tar man igjen for lite amming på dagtid.

...må løpe. Storebror trenger hjelp...

Morgenpuppen er halvveis på plass, i alle fall om han får den i sengen. Som regel blir det bare tull før formiddagsmaten, men som oftest blir det i alle fall et bryst før middagen. Til kvelds varierer det litt hvor mye det blir, men som regel en pupp. Er veldig sulten når han våkner om natten..

Føler derfor ikke at det er 3 gode puppingser, men i alle fall et par.. Ja, jeg vil helst ikke begynne med mme nå.

Forleden pumpet jeg og gav han av flaske etter formiddagsmaten (120ml). Det syntes han var morsomt - fikk jo holde flasken selv og greier - men det er jo ikke en løsning som holder på sikt.

Jeg bruker stort sett grøt som blandes med vann, så har lite mulighet til å lure inn mm der..

Men; om han skulle få lyst på pupp igjen - hvordan øke når han nå får annen mat? Pumpe?

Her er puppen like upopulær...

Hvor mange dager skal vi slite med puppenekten før jeg bør gi en flaske eller to med mme? Eller holder det med mme i 2 porsjoner grøt + 2 puppemåltider i løpet av døgnet? Gir vann til måltidene, men det blir jo ingen store mengder.

Ser at det på ammehjelpen sider står at en skal respektere et barn som forsøker å slutte med/trappe ned mm?

Ønsker jo å fortsette ammingen, men han må jo også få i seg det han trenger av melk? Han er en stor gutt, og har lagt godt på seg også den siste måneden, så han har mye å gå på, men over tid? Kan jeg tenke at så lenge han får tilbud om pupp mange ganger om dagen, og virker godt opplagt, at han får nok væske? Hvis han er tørst "nok", tar han vel brystet?

Annonse

Hvis han tar i mot nattmåltid og morgenmåltid av pupp - er dette fine måltider å henge fast med - så lenge det passer, og dere trives med det. Det er sant at du ikke skal tvinge ham, hvis han virkelig ikke vil - men det høres jo ut som om han rettogslett bare synes det er så mye annet å se på enn å ligge foran puppen, hvis du skjønner hva jeg mener?

Så lenge du ammer bare "litt" - beholder du produksjonen din, selv om den vil være redusert. Skulle han få interessen tilbake, er kroppen som oftest i stand til å øke opp produksjonen igjen relativt fort!

Du kan utsette måltidene hans litt - og prøve med puppen først - legge dere ned sammen, så han slapper av og ser bare på deg...

Ellers er jo vann, juice og mme fint å gi som tørstedrikk - hvis du ikke får i ham pupp i det hele tatt.

Nattamming og morgenamming er nok til å opprettholde allergibeskyttelsen også, forresten.

Lykke til!

klem

Takk for svar. :-)

Det er dessverre ikke fordi han blir distrahert, eller at andre ting er spennende som er problemet... Selv i sengen i mørket (dagtid) blir han sinna. Både på stuen (alene) og på soverommet blir han sinna bare jeg åpner skjorten... :-( Har forsøkt å "roe ned" situasjonen på forhånd, med kos osv, men det hjelper ikke¨. Har gått så langt nå at vi sliter med å få til søvn på dagtid - kanskje fordi han forvinder det med at jeg "kommer med puppen". Presser ikke da, bare tilbyr, men det er tydeligvis nok... :-

Morgenmåltidet har også forsvunnet - vrir seg bare unna. Så nå er det bare nattmåltidet igjen.

Jeg vil gjerne fortsette, men vet ikke hvor riktig det er å fortsette på denne måten. Har fjernet et av måltidene med fast føde, for å se om det hjelper på matlysten. Han er overvektig ihht skjemaene, så det er ikke krise om han ikke legger på seg en uke eller to - men, men..

(Fikk forresten lurt han til å ta puppen i løpet av formiddagsduppen i dag. Men siden duppen bare varer 30 minutter, er jeg redd for at den skal bli "ødelagt" hvis jeg fortsetter med det. Vi har også i perioder slitt med at han ikke sover på dagtid.)

Da foreslår jeg at du prater med en ammehjelper på telefon..

Da treffer du gjerne noen med erfaring som er lik akkurat din.. :)

www.ammehjelpen.no

Finner du liste over ammehjelpere i din region - er du heldig, kan du tilogmed få en hjem til deg som kan hjelpe deg i gang igjen..

lykke til!

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...