Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer meg inn her og spør... Har en knert på 8 mnd som snart har vokst ut av Baby Bjørn, og vi er glade i å farte feks på byturer/skogsturer/fjellet uten vogn. Tenkte først på å kjøpe en bæremeis, men har hørt hint om at Ergo-selen skal være bedre... Noen med erfaringer å dele? Dere som evt har bæremeis eller ergo - er den grei å bruke og blir den mye brukt?? Blir veldig glad for gode tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har den ikke selv - men vet at den er got likt - på tettinntil.com kan du lese mer om ergoen

Skrevet

jeg har den, men synes den faktisk er litt avansert. Utrolig mye reimer som snorer å sette seg inni. Siden jeg aldri har tid til dette ( er heller og surfer her når gullet sover, hehe) blir det til at jeg bruker den kun i en stilling, den jeg kan; på ryggen. Men det er klart hadde jeg kunnet bruksanvisningen, hadde jeg sikkert båret på både hofte og mage.

Skrevet

Vi har ergo, og bruker den mye til jenta på 13 mndr:))

Som oftest på ryggen, fordi det er der man er sterkest, og kan være mer behagelig og lenger. Får også til å gjøre masse med hendene samtidig.

Jeg synes den er litt ballete å bruke ute med mye klær på mor og barn, så vi bruker den mest inne nå som det er mange minus ute.

Har meis også, men den er mye tyngre å bære med i forhold!!

Skrevet

Har ergoen og bruker den kun på ryggen. Brukte den mest til kortere småturer. Men også når vi gikk 45 min turer på byfjellet.

Veldig grei å ha med for den tar liten plass når den ikke er i bruk.

Nå som tulla går endel selv så tenker jeg at til våren blir nok ergoen med mere og så dropper vi vogna. Brukte den mest fra ho var 7 til 13 mnd, for tulla har kost seg godt i vogna.

Skrevet

Jeg vil også anbefale Ergo, men det må sier at jeg ikke har prøvd bæremeis. Enig i at det blir litt styr med uteklær på mor/barn, så vi bruker den mest innendørs. Kjempedeilig å slippe å ta med barnevogn av og til! Gutten vår trivdes aldri i BabyBjørn bæresele, men stortrives i Ergo'n. Bærer kun på ryggen og synes det er vedlig komfortabelt. Det største minuset for min del er at jeg ikke er 100% trygg på å plassere gutten vår i Ergo'n uten hjelp. Hjemme kan jeg sette meg ned på knærne og plassere ham oppi, men stående er det veldig greit å få hjelp av en annen voksen.

Skrevet

Hei! Vi har en gutt på drøye året. Har brukt Ergoen veldig mye etter at vi kjøpte den :-) Har ikke prøvd meg på ryggbæring enda, men må vel snart lære meg det også, selv om jeg elsker å bære ham foran meg :-)

På sensommeren/høsten brukte jeg i grunnen Ergoen mer enn vogna. Så lettvint når vi skulle ut på tur, eller bare til butikken for å handle :-) Og knøttet trives så godt oppi der! Bruker den ikke like mye nå som jeg er i full jobb igjen da, men den er fortsatt praktisk å ha.

Syns den er veldig lett å bruke, i hvert fall på magen. Litt klønete de første par gangene, når man er litt usikker på om man gjør det riktig, men så er det veldig kjapt og greit. Skal ikke uttale meg om hvordan den er når man bærer på ryggen, siden jeg ikke har forsøkt det, men etter det jeg har forstått på andre er i hvert fall en forskjell mellom bæreselen og ryggmeis at barnet kommer nærmere kroppen din med bæresele.

Det jeg definitivt har lært til nestemann er at jeg skal begynne å bruke bæresele (evt annet bæretøy) tidligere og bruke det mer! På slutten av permisjonen brukte jeg vel knapt vogna lenger når jeg gikk alene, annet enn på lange turer :-)

Skrevet

Hei

Vi har begge deler - både Ergo og bæremeis.

De er begge bra - hver til sitt bruk.

Ergo

Ergoen er lett - den veier nesten ikke ekstra og er lett å pakke med seg (den tar veldig liten plass i forhold til en bæremeis)

Barnet sitter tettere mot kroppen og føles dermed lettere

Blir barnet sutrete hjelper det ofte å bære på magen fremfor ryggen

Flere bruker Ergo når barnet har begynt å gå litt. Da vil barnet gjerne traske litt for så å bli båret litt osv. Med en Ergo slipper man f.eks å ta med vogn på slike turer

Barnet sover godt i Ergoen - hodet kan holdes inntil den som bærer sin kropp med reimer slik at det ikke slenger

Ergoen kan fint brukes inne om man skal gjøre litt husarbeid og småen vil være med.

Ergoen er et veldig godt hjelpemiddel på reiser.

Ergoen er billigere enn en bæremeis.

Bæremeis

Barnet ser mer ettersom det kommer høyere

Barnet kan bruke hendene bedre ettersom det er litt avstand til ryggen til den som bærer

Selv om den er tyngre er den litt lettere å få på og man kan enklere sjekket at barnet sitter bra ettersom det gjøres før man tar den på (den taes på som en ryggsekk)

De fleste modeller har tak over hodet til barnet slik at det er litt skjermet

Barnet blir ikke søkk våt om den som går svetter. I Ergoen sitter barnet tett og om den som bærer svetter en del vil barnet også bli vått.

Hos oss bruker jeg Ergoen og pappaen bruker bæremeis.

Han går gjerne litt lengre turer med litt høyere tempo og da ville nok knøttet blitt vått om hun skulle sittet helt inn mot ryggen hans.

Lykke til i valget

Skrevet

Jeg har bæremeis, og har akkurat bestilt en patapum-sele. Patapum er nesten lik ergo'en, men koster mye mindre. Ergo koster ca 800, patapum koster under 500. Var inne på tettinntil-forumet før jeg bestemte meg, og har prøvd begge selene. Synes de virket like gode begge to.

Selv bærer jeg lillegutt hver dag til dagmammaen. Har tenkt å bruke bæremeisen når det er dårlig vær siden den har regn-og vindbeskyttelse. Patapum veier mindre og er lettere å bære med seg.

Fordelen med bæremeis er at det er lettere å få ham ut og inn av den, og at den er stabil å sette fra seg. Dessuten er det enklere å snu seg og se hvordan han har det. Med Ergo/patapum har du mindre kontakt med barnet, men også mindre vondt i hodebunnen ;-). Ulempen er at den er tyngre.

Lykke til!

Skrevet

Hei.

Vi har en sønn på 1 år. Han er stor for alderen. 12,5 kg. Hvor lenge kan vi bruke ergo-selen kontara bæremeis. Vi skal snart på en lengre reise og trenger derfor tips til kjøp av en bærekonstruksjon :-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...