Gå til innhold

Trenger råd...(samme som småtroll)


fjolla

Anbefalte innlegg

...gjelder de stadig tilbakevennende temaene om nattrutiner....

Jenta mi på 6.5 mnd gjør følgende. Legger seg til å sove ca kl 18.30. Legges våken i sengen, mor/far stryker litt på henne, gir henne smokken og synger en godnatt sang, sovner da ganske med en gang. Ligger på eget rom. Det hender hun våkner opp et par ganger på kvelden, da er det bare å gi henne smokken så sovner hun igjen. Et sted mellom kl tolv og halv to våkner hun skikkelig, og da er hun sulten og får mat. Legges så tilbake i sengen sin hvor hun igjen sovner greit. Når kl nærmer seg 3 på natten våkner hun igjen. Mor er da ganske raskt på plass med smokk og litt kos, og hun sovner igjen, men våkner nesten opp igjen med det samme. Sånn kan vi holde på en times tid.... helt til mor ikke orker mer og tar henne med i senga si. Da kan hun ligge å kose seg litt, få litt pupp også sovner hun igjen. Våkner rundt kl 6-6.30 for frokost, også sover hun kl 8, og da står vi opp. Som dere skjønner synes jeg ting går ganske greit, men jeg fatter ikke hvorfor hun ikke sovner ordentlig på igjen kl 3 når hun nettopp har fått mat og alt ellers er bra?? Noen forslag, har holdt på sånn i nesten 14 dager nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om hun våkner pga av vanen dere har lagt til. Tar ikke lang tid før de lærer seg at kl.3 får jeg komme oppi til mamma. Jeg ville tatt opp kampen og heller vært litt trøtt en periode. Du kan jo sove på dagtid.

Vår jente var syl, da våknet hun 8-10 ganger pr natt, tok noen netter å få slutt på det etter at hun ble frisk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tenkt det samme jeg. Vi hadde en liten "kamp" fordi hun våknet opp ca en time etter at hun hadde lagt seg, det tok to dager med litt gråt så sluttet hun med det. Det som er "problemet" nå er at jeg får henne til å sove igjen når hun våkner kl 3, men da bare i 10 min før hun våkner igjen. Jeg har prøvd å holde ut lenge, et par netter har vi holdt på i to timer uten at hun sovnet godt igjen. Synes du jeg ikke bør gå inn til henne når hun gråter?

Sove på dagtid ja... det hadde vært noe. Snuppa kaster seg ned 2x30 min i løpet av dagen, så er ikke så mye søvn å hente for mor der heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det litt på samme måten, mye oppvåkning på natten, men jenta mi tar ikke smokk, så tilslutt må jeg frem med puppen. På gode netter våkner hun til samme klokkeslett +/- 30 minutter for mat og så sovner hun igjen. Virker som om hun har en innebygd klokke. Den siste uken har hun fått pupp, lagt henne, så våkner hun etter en halvtime og da må hun ha pupp igjen på natta. Får hun ikke fra begge puppene holder hun det gående...

 

Tror også at det har sammenheng med at hun er tørst pga grøtmåltidene, selv om hun drikker vann til måltidet (20-50 ml). Får de jente grøt?

 

Jeg prøver også å kutte ut sukker, og da sover hun faktisk for det meste bedre, dvs lengre perioder i strekk. Hun får fortsatt mat på natten, men da kanskje bare 1 måltid. Men så er det ikke alltid fornuften klarer å styre meg da :-(

 

Det er jammen ikke lett dette med søvn, natt til igår holdt hun det gående med grining/vræling i 3,5 timer fordi jeg prøvde å få henne til å sovne uten pupp. Tilslutt kapitulerte jeg og ga etter, da svimlet det for meg fordi jeg var så sliten (og det samme var jenta mi også stakkars...)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får grøt, både på formiddag og kvelden. Hun har alltid vært glad i vann, så hun får det ved siden av.

Jeg og sambo har vært litt flinke med godisspisingen i det siste (jippi), så jeg får ikke i meg så mye sukker i løpet av dagen, men det har ikke hjulpet oss.

Rart det der med den innebygde klokken, er stort sett våken til de samme tidene ja :)

Det som er så "trist" er at hun sov hele natten gjennom fra hun var fire uker til hun var litt over fire mnd, så startet moroa... :) Får satse på at hun legger av seg vanene igjen, fordi det er nok blitt en vane for henne å våkne opp til faste klokkeslett gjennom hele døgnet. Vet ikke om jeg bare skal stå ved siden av sengen hennes å la henne gråte, synes det er ekkelt, og automatisk begynner jeg å stryke, synge for henne til hun roer seg. Når jeg gjør det slutter hun og gråte, men sovner ikke alltid, ligger bare og ser på meg med store nydelige blå øyne...Tar henne ikke opp av senga før jeg er så trøtt at jeg må la henne vinne for litt pupp igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, her sov hun seg gjennom fra 3 til 4 måneder så var det stopp :-) Jeg tar henne opp, roer henne og legger henne ned. Stryker litt på henne. Og slik fortsetter vi. I begynnelsen er det mest klagegråt, men så blir det bare mer og mer intenst. Og da får hun pupp. Så hun har nok lært at holder hun det gående så får hun det som hun vil. Men nå tror jeg faktisk at jeg bare skal gjøre ting på hennes premisser for ei stund,vi har hatt nok kamp for ei stund og det har ikke virket. Så jeg må nesten få samle krefter før vi begynner på igjen. Og få en ny innfallsvinkel...

 

Maja liker ikke å ligge med (litt) våte bleier heller, så jeg må nødt opp å skifte på henne også, men gjør det i mørket på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg ville ha gjordt er å ikke ta henne opp. heller ta kampen der og da! enn at det blir en vane å komme i senga. Da madelen var 1mnd så tenkte jeg nok er nok. Nå måtte jeg prøve å lære henne å sovne av seg. måtte ta henne opp av og til hvis det var ille siden hun var så liten. Men det gikk så fint:)

Her har vi hadd det litt omvendt. Kjenner endel som har barn i juli og der har de fleste sovet natten igjennom. Her va det mye pupping/sutt.. i flere mnd. Men fra 3mnd så var det 3 nattamminger-nå 1. Skal vel prøve å avvenne snart når hun får i seg nok mat.... noe vi sliter med for tiden. Hun spiste så mye grøt før:( så ble hun syk.. men har blitt litt bedre de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...