Gå til innhold

Hvorfor blir man hard i magen under svangerskapet?


Kufiolilla

Anbefalte innlegg

Er omtrent det eneste "skikkelige" symptomet mitt at jeg er hard i magen, men hvorfor blir man det egentlig? Gagner det embryoet/ fosteret på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er fordi absorpsjonen av vann og andre næringsstoffer i fordøyelsessystemet ditt blir mer effektivt når du er gravid. Dette er for å sikre at ingen næringsstoffer går til spille;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å ha den plagen gitt! Jeg leste at de såkalte glatte musklene (de som styrer seg selv, ikke viljestyrte) blir slappere i graviditeten - samme effekt som på livmora som blir mer elastisk/slappere pga. endringene den skal gjennom. Det gjør at musklene rundt tarmen ikke fungerer så effektivt som ellers og derfor at det går tregere. Jeg har ikke funnet noen god løsning på problemet, spiser grovt, starter alltid dagen med BranFlakes (masse fiber), frukt 2-3 ganger, drikkeyoughurt og masse vann. Jeg skal til første kontroll hos legen på onsdag og be om råd der, får skikkelig vondt innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonene spiller også inn på det... bare tenk på alt som skjer med kroppen nå i svangerskapet...

 

viktig å drikke rikelig med veske og få i seg fiber.. for å prøve å hjelpe magen/tarmen med å få ut restene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...