Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 H*n er ikke født engang.... Hvordan skal dette ende? Jeg ser for meg at jeg kommer til å bli en litt "streng" mor. Vil ha en god oppdragelse på barna våre og ikke skjemme dem helt bort. F.eks har jeg sagt at jeg ikke ønsker at barna skal få godteri på hverdager, heller ikke hos besteforeldrene. Men mannen min fnyser av det, og mener de skal bli skjemt bort av besteforeldrene sine. De kommer nok til å møte dem ofte siden vi bor på samme sted, og da mener jeg at godteri ikke er på sin plass hver gang de treffes... Det finnes mange sånne eksempler på hvor vi har hver våre prinsipper... Håper vi greier å bli enige underveis. Men synes det er betenkelig at vi krangler allerede... Hvordan har dere andre det? Både dere med barn fra før, og som venter sin første?
Regnbuemor til 2 Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Hi, hi. Det der høres veldig kjent ut. Vi brukte endel energi på å diskutere dette før jenta vår kom. Da hun kom fant vi yt at oppdragelse MED barn var noe helt annet enn det å bare prate om det FØR barn! Mye er så veldig individuelt for hvert enkelt barn, pga bla personlighet. Jeg trodde jeg skulle bli en streng hønemor. Mens min partner skulle bli den "slepphendte". Det har blitt stikk motsatt. Vi har kommet til at om noen av oss sier noe til vesla så må vi følge opp det der og da. Om vi er uenige, så tar vi opp det senere, så hun ikke hører at vi er uenige. Når vi er hver for oss, har vi funnet ut at det er greit at vi har ulike regler. Hun "forstår" det godt! Når det gjelder det med godteri er jeg HELT enig med deg. Men det er ikke svigermor. Hun bor rett nedi vegen, og de møtes ofte. Hun har fra et veldig tidlig stadie prøvd å "kjøpe" seg inn hos jenta vår med snop. Jeg har sagt tydelig ifra at jeg missliker det. Men nei, hun vil ikke respektere meg eller min partner heller. Men lillejenta får vondt i magen av for mye godis så nå møter hun sin bestemor med skepsis, hun forbinder bestemor med magevondt. Huff, det er jo trist, men jeg må jo flire litt da.... Masse lykke til til dere. Det kommer helt sikkert til å "gå seg til" etterhvert!
Gjest Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 Vi krangler faktisk aldri (men er ikke dermed enige om alt likevel), vi bare avskyr å krangle begge to, så vi diskuterer heller roig om det er noe som må tas opp, også barneoppdragelse, men vi har en litt mer "Hvrdan skal vi gjøre det med at xx gjør sånn og sånn" enn "Jeg mener at vi skal gjøre sånn og sånn" innstilling. Er få punkter vi er skikkelig uenige på, om noen, men er jo ikke helt enige om alt alltid så klart. Forsøker alltid å stå sammen der og da, og så diskuterer vi heller når vi er alene om noe vis en var uenig med måten partner gjorde noe på. Ellers så er jeg enig med deg når det gjelder det med godterier osv, jeg tror barn har godt av trygge faste rammer hjemme, men synes også besteforeldre skal få ha retten til å skjemme bort barnebarn litt. Det du da må gjøre er å appellere til de kommende besteforeldre. Begynn alt nå med små drypp om hvordan stadig flere barn får tennene ødelagt av sukker fordi de får så mye saft og brus, at barn blir overvektige og får helseplager pga for mye snop osv. Prøv å lirke det inn at det er mye bedre å skjemme barna bort med å lage en eksotisk fruktsalat eller en god smoothie enn å velge en lettvindt og usunn løsning som å gi saft og boller. Tror du vinner mer på å bearbeide dem på dette området enn å krangle med din mann ;-) Man må gi og ta i et parforhold så velg dine kamper og din taktikk med omhu. Gi ham rett i noe du synes er greit nok ogros forslagene og lemp samtidig ut noe som er viktig for deg, men ved å appelere til hans instinkter om å finne en god løsning. Er det f.eks viktig for deg med faste leggetider og du vet han ikke er så nøye på det, så legg det helelr frem som et problem du grubler på og trenger hans hjelp til å finne en løsning på ved å spørre "Du, hvordan tror du vi best kan gjøre det slik at vi får inn gode rutiner om kvelden?", han vil antagelig være mye mer ivrig på å løse problemet enn å protestere på situasjonen, nemlig at ungen skal ha faste rutiner ;-)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 Takk for svar! Ble litt lettere til sinns nå :-) Vet jo at det er tåpskap å ta problemene på forskudd. Det blir kanskje ikke sånn man tror og forventer uansett :-) Var noen gode råd du hadde Alva :-) Skal huske på de :-)
AnKi! Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 Heisann!! Vi hadde også maange diskusjoner før første mann kom, ikke om oppdragelsen men permisjon og jobb. Var skikkelig frustrert ei stund for familien hans var jo helt enig med han. Når barnet omsider kom ble ting helt snudd om av det vi trodde de skulle bli, og vi ble fort enige da. Så ikke ta sorgene på forskudd her! Men helt enig med alle om snopet!! Selv om det er besteforeldre så kan de spare seg til helgene di også! Ungene har mye mer utbytte og glede av at de invisterer tid med dem enn å kjøpe snop/ting til dem. Jeg har gitt beskjed til alle besteforeldre at jeg er ikke intr. i at de kjøper ting til barna bare for å kjøpe noe. Er det derimot noe barna ønsker seg veldig(noe som sjeldent forekommer i våre dager...) Eller noe spesielt de har lyst å gi så er det jo selfølgeli bare kjekt. Uansett så er det ditt/deres barn og besteforeldre bør ta hensyn til det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå