Aubergine Skrevet 29. januar 2007 #1 Skrevet 29. januar 2007 Leste her inne for en stund siden, at brunost ble regnet som et søtt pålegg. Og det inneholder sikkert masse melkesukker, men det er jo ikke tilsatt sukker. I.o.m. at gutten min drikker veldig lite melk, er det så farlig med dette melkesukkeret da? Jeg mener, er melkesukkeret i brunost mere "fy", enn melkesukkeret i melk? Og hva med fruktsukker? Det er jo f.eks. mengder med fruktsukker i epler. Man blir faktisk overvektig hvis man spiser et eple for mye om dagen i et års tid. Og mye frukt gir jo en "perfekt" blanding av syre og sukker, sikkert skikkelig nam-nam for Karius og Baktus. Jeg skjønner jo at både fruktsukker og melkesukker er bedre enn raffinert sukker. Men er det ikke O.K. å la gutten knaske eple og brunost og alt det der?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #2 Skrevet 29. januar 2007 Nei, kan ikke skjønne at det skal være "farlig" å gi...min pode har fått det og de serverer det i barnehagen også!!
emporium Skrevet 29. januar 2007 #3 Skrevet 29. januar 2007 kjøp evt litago sin skivede ost som er tilsatt jern, så kan du tenke på de positive egenskapene i stedenfor de negative samme med litago-primen som er tilsatt jern - ja den er søt, men den inneholder mye bra også ellers kan man jo gi dem det meste med måte - ikke brunost hver dag 4 ganger om dagen lissom meningen er vel at man skal ha et balansert kosthold og normalt forhold til mat - ikke tvangstanker
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 Enig med siste innlegger. Alt med måte, og bruker du Litago brunost, den oppskjærte og Litago Prim et par ganger i uka max, er det ingen fare. De har tilsatt jern, og er ikke av de søteste brunostene...
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 Brunost er laget på mysen som er det som er igjen etter at man har fjernet ostestoffet. Mysen inneholder mye melkesukker som igjen blir kokt inn og karamelisert delvis under produksjonen og gir farge til osten. Det går ikke ann å sammenligne L-melk(det som er annbefalt) som inneholder 4,7g karbohydrater med brunost som bare er en del av melkeproduktet og er blitt behanblet slik at det ferdige produktet inneholder 38g karbohydrater. Det er derfor brunost er ett søtt pålegg. Det ungene trenger fra melken er kalsium og dette kan han få fra andre produkter. Men jeg mener som de andre alt med måte. Derfor får jenta mi brunost en gang iblant.
Aubergine Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2007 Nå spør jeg BARE fordi jeg er nysgjerrig og lurer. Men altså, når jeg setter f.eks. brunost og melk opp mot hverandre er det ikke fordi jeg tenker på kalsiuminnholdet, (jeg tror nok at gutten min får i seg nok kalsium), men fordi det jo dreier seg om melkesukker, (han får jo ikke samme mengde brunost som melk da). Så la oss si at noen barn drikker 5 dl. melk om dagen. Er det da bedre for tennene, enn å drikke f.eks. 1 dl. melk og spise en skive eller to med brunost???
Beate og lille snuppelure:-) Skrevet 29. januar 2007 #7 Skrevet 29. januar 2007 Ja, det er jo mye melkesukker i brunost, og det er mye fruktsukker i frukt, men alt dette er likevel sunt. Jenta mi elsker brunost, men liker ikke melk så godt og hun spiser brunost ofte. Det er et sunt pålegg. Det sukkeret som er naturlig i sunne matvarer er ikke usunt for vanlige folk med mindre de er diabetikere eller står i fare for å få diabetes. Og både i brunost og i frukt er det mye næringstoffer, vitaminer og mineraler som kroppen trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå