Gå til innhold

jeg klarer snart ikke mer... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min på 2,5 mndr sover omtrent ikke! verken dag eller natt! jeg har på en uke nå hatt til sammen 10 timer søvn... jeg er jo helt ødelagt!! eneste gang han sover er når vi går tur eller kjører bil. så fort vogna eller bilen stopper, våkner han. om natta sover han kanskje en halvtime, så er han våken to timer, sover en halvtime, våken to timer... osv. jeg rekker jo ikke sovne selv.. i natt har jeg ikke hatt et minutt søvn engang!

Han har aldri sovet godt, men denne siste uka ++ har vært helt ekstrem. er alenemamma, så er ikke noen til å avlaste meg. han sover jo omtrent ikke på dagen heller, uansett hvor mye jeg prøver, så får ikke sovet da jeg heller. men han blir jo nødt til å sove av og til, så da blir jeg nødt til å gå tur i vogna bare for at han skal få noe søvn. blir han liggende enten i vogna eller noe annet sted begynner han å skrike... og jeg mener at på en så liten baby skal man ikke bruke skrike-metoden. men må innrømme jeg er frista.

ungen kan jo ikke noe for dette, men jeg merker jeg blir "sinna" på han. "HVORFOR kan du ikke bare lukke øynene å sove litt!!??"

stakkar liten... jeg føler meg helt jævlig:( jeg kommer jo selvfølgelig aldri til å gjøre han noe, jeg elsker han over alt på denne jord! men jeg merker jeg blir redd for at det skal klikke for meg... jeg må jo være en forferdelig dårlig mamma... :'(

noen med tips til meg? jeg er desperat!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff... det der høres ikke noe greit ut... kan ikke pappaen ta han litt da? de siste to ukene har datteren min vært våken en del på natten (me ikke i nærheten så mye som din)... jeg har da av og til vekket pappaen i 5-6 tiden og sagt at nå fikk han stå opp med henne litt..jeg skal og fungere på dagen...selv om han skal på jobb så må han ta et tak han og...

kanskje du skulle hørt på HS om det er noe du kan gjøre for å få han til å sove mer..når datteren min var så liten så sov hun veldig ofte i armene våre...elsket å sove på magen min... kjenner igjen det med å våkne mens man slutter å trille..det skjedde alltid her og...men det har ordnet seg.... jeg merket og at hun sov alltid mye bedre når vi var i besøk...da sov hun mens hun gikk fra fang til fang..var kanskje litt mindre enn din da...men mener å huske at hun sov ganske mye når hun var 2.5 mnd og...

Skrevet

Først og fremts, du er IKKE en forferdelig mamma! Tvert imot gjør du en kjempejobb som mamma når du er alene. Jeg har full respekt, vi har en gutt som har sovet ganske dårlig til tider, og jeg vet nesten ikke hva jeg skulle gjort uten mannen min. Har du noen andre som kan komme og avlaste deg litt? Moren din, faren din, en god venninne? Det er i sånne tider det må være lov å spørre om litt hjelp. Kanskje de kan gå en tur så du får sovet litt.

Et tips som fungerte bra her var å samsove. Jeg la meg i senga vår med gutten på puppen, da sovnet vi ofte begge sammen. Du blir kanskje litt sliten i kroppen etter noen måneder med samsoving, men for meg var det ikke noe annet å gjøre. Prøv å se om du kan forstå når han begynner å bli trøtt (klager/griner og kanskje tar hånden i ansiktet). Gå da med en gang inn og legg deg sammen med han, gi han pupp. Hvis du ikke får sove slik kan du kanskje klare å lirke vekk puppen når han har sovnet og legge deg en halvmeter lenger bort i sengen og sove. Håper det kan hjelpe!

Det kan hende han er plaget med litt trøblete mage. Han er ennå ikke tre måneder, og da blir det ofte bedre. Husk bare at det blir bedre, selv om det er tungt nå. Vår gutt våknet også opp med en gang vogna sto i ro, tror det er vanlig. Men nå som han er over seks mnd sover han mye bedre. I det hele tatt kan jeg bare love deg at det går gradvis bedre og bedre. I mens må du se om det kan være noen som kan avlaste deg og prøv å sove sammen med han.

Ønsker deg lykke til og håper det går litt bedre snart!

Klem

Skrevet

Jeg har ikke hatt dette problemet selv, men jeg har hørt at det er noen som bruker en sånn vibrerende vippestol (tror Fisher Price har...) for å få babyen til å roe seg..

Skrevet

Har ikke noen gode råd til deg men vil gjerne trøste deg å si at jeg vet hvordan du har det. Det BLIR BEDRE, vet det ikke er lett men prøv å fokusere på at dette er en overgang.

Det er også mulig å spørre på hs om råd ift avlastning.

Det er helt normalt at du er redd for at det skal klikke, men jeg kan love deg at det gjør det ikke (i og med at du er redd for det, er det en umulighet ;O))

Krysser fingrene for at denne fasen raskt er over.

Hold ut, alt blir bra!!!!

Skrevet

FOTSONE!!! Det funka her. jeg som deg trodde jeg skulle gå i stå her! sovet hver natt etter andre behandlinga:) hvert et forsøk iallfall.. lykke tiL;)

Skrevet

Jeg sier også fotsone!!! Mulig du må ha mer enn en behandling, men hjelper det, så er det verdt det. Her koster det 175 kr for en halvtime. Vi har tatt fotsone for snuppas trege mage også og det funker som bare det! Anbefales!

Gjest -lilly-
Skrevet

Helt enig med de som foreslår fotsone. Har gått med begge mine to små til fotsone, og det hjelper. Det er tydelig at det det er noe som plager gutten din, og da kan en fotsoneterapeut finne det ut. Hvis ikke det hjelper kan du gå til kiropraktor med han. Kanskje han fikk en hard medfart under fødselen og at det er noe i nakken som kan være skeivt. Da kan kiropraktoren "knekke" det på plass. Mange med kolikkbarn går til fotsone/kiropraktor og får fiksa det.

Og helt til slutt: DU ER IKKE EN DÅRLIG MOR!!! Alle mødre blir sinte og frustrerte inni mellom. Og spesielt hvis du ikke får noe særlig søvn.

Prøv ¨å få hjelp fra venner og familie til avlastning slik at du får deg litt søvn.

Skrevet

Samsoving er også mitt råd, har du prøvd det? Ammer du, sovner han på puppen da? La han ligge, og sov selv også.

Gode råd det med fotsone, kanskje noe annet alternativ behandling kan funke også?

Har han kanskje KISS syndrom? Sliter han med magen, er han litt skjev i kroppen? Greit å sjekke ut..

Skrevet

Hvis ikke noe annet hjelper ville jeg gått til legen og bedt om å få noe som hjelper babyen til å sove . Måtte gjre det selv da min var 6 mnd gammel. Brukte det bare en kort periode, og da vi sluttet var han kommet inn i en god rytme og klarte åsovne av seg selv

Fant dette svaret til en mor på doktor online .no :

Det er ingen absolutt aldersgrense for Vallergan, men det er en unntaksbehandling. Jeg kan godt anbefale Vallergan brukt til et 10 måneders barn, men ikke som en kur over tid, men mer som akutt hjelp i en familie med stsort søvnunderskudd der alt annet er prøvd. Starter med 1/2 mg pr. kg. kroppsvekt, , det vil si litt under 1 ml Vallergan, og øker på gradvis dersom det ikke har effekt. Neste natt kan du evt. prøve 1 mg pr kilo, dvs. 1 3/4 ml, og som maks dose 2 mg/kg, dvs. ca 3 ml for et 8 kilos barn. Når du har funnet riktig dose, dvs. en dose som gir søvn om natten og ikke bivirkninger neste dag, kan du bruke den i noen få dager, slik at dere får hodet over vannet igjen.

Lykke til. :)

Skrevet

hadde det på samme måte som deg!! Her gikk det over etter 3 mnd. Hvis du har nettverk rund deg er det kjempe viktig at du bruker dem!!!! Besteforeldre, andre familiemedlemmer, venner. De kan hente bebien rett etter at den har fått mat. Gå på tur i 3 timer og da må du legge deg rett under dynen. Dersom bebien tar flaske, sender du det med dem også. Dette reddet meg.

Det kommer til å gå over!! Dersom det forsetter slik i mange måneder fremover(men det er tvilsomt) fåt du innsovingstabletter av legen. Men tror nok han er for liten til det nå!

Ikke vær redd for å be om hjelp!!!

Lykke til!!

Skrevet

Hvor i landet holder du til? Kanskje du kan få noen her inne til å trille en tur for deg innimellom slik at du får sove litt?

Skrevet

Kjære HI, jeg vet hva du snakker om og vi greide å få snudd det når lillemor var omtrent så gammel som din er nå, men det var beintøft.

Det vi gjorde var IKKE skrikemetoden, men noe ala.

Vi innførte rutiner for soving om natten først. Vi la henne til fast tid, på mørkt rom, ALENE. Vi startet med vognbagen da den er lunere og hun virket mer komfortabel oppi den (ikke at hun klagde noe mindre akkurat men)

Vi vugget vognbagen til hun sovnet, mens hun gråt.

Viktig at de ikke hylskriker, det er ikke ålreit for noen part, begynner han å skrike, ta ham opp, kos med ham og ro han ned før du legger han igjen. Finn gjerne en fast nattasang også.

Hele greia var for oss en prossess som tok ca en uke. Men vi er jo to om det og da tror jeg det er litt enklere.

Det jeg kan tilby er at dersom du bor her i området (Drammen, Eikerbygdene, Oslo, Asker, Bærum) Er litt avlastning eller hjelp ved leggetid, alt ettersom hva du ønsker og trenger.

Soving på dagtid er fremdeles vanskelig med lillemor, men jeg fungerer mye bedre som mamma nå som hun i allefall sover om nettene og legger seg tidlig om kvelden.

Dersom du bor i nevnte område, send meg en PM så kommer jeg gjerne og går en tur med tassen så du får sovet litt! Eller hva nå enn du trenger:)

Skrevet

Hei, jeg hadde det sånn med førstemann. Hun sov aldri bortsett fra når hun ble trillet, i bilen etc. Vi fant ut at hun hadde kumelksallergi og KISS-syndrom! Etter at jeg sluttet å spise kumelksprodukter (jeg ammet) så begynte barnet å sove! Det var som å skru av en bryer!

Ellers så annbefaler jeg kiropraktor på det varmeste. Mange barn blir født med en skjevhet i nakken som gir besvær av ulike slag. En kiropraktor kan da gjøre underverker!

Lykke til!

Skrevet

Og nei, IKKE bruk skrikemetoden. Den lille har det sikkert vondt og da må dere finne ut hva som plager ham! Jeg sier det igjen: Prøv å kutte ut alle kumelksprodukter (hvis du gir tillegg må du kjøpe en annen melk på apoteket som ikke er basert på kumelk), og få gutten til kiropraktor!

Skrevet

Jeg har hørt at hvis barnet sover mindre enn 6 timer i døgnet,er det stor sannsynlighet for at barnet lider av søvnmangel!Kanskje hvis du ringer helsestasjonen,har de noen som kan hjelpe deg der?

Hvis ikke babyen klarer å finne søvnen i det hele tatt,blir jo babyen grinete også..Jenta vår slet med å finne søvnen,og vi brukte 4-5 timer hver kveld på å få henne i seng.Det var helt forferdelig,men ingenting i forhold til hvordan du sikkert har det.Håper virkelig det ordner seg for deg!Ring helsestasjonen du!Du kan jo ikke ha det slik!

Søvnen er noe av det viktigste du trenger når en har en liten baby!

Skrevet

hei alle sammen!!! hovedinnlegger her. tusen tusen takk for mange svar!!

jeg bor på vestlandet, men syns det er utrolig snillt av dere som har tilbydt trillehjelp o.l. :) blir helt rørt jeg nå.. godt å vite at det er så mange omtenksomme mennesker her!!!! :)

jeg skal nå bestille time hos kiropraktor og fotsone. absolutt verdt et forsøk! første jeg skal gjøre i morgen!!

har prøvd litt samsoving... han sover noe bedre da, men er så redd jeg ikke får vent han av med det igjen...?

sitter her med nurket mitt, som smiler så søtt til meg, og jeg får skikkelig dårlig samvittighet for i det hele tatt å ha vært "sur" på han. han er jo så herlig!

Skrevet

Du klarer å venne han av med samsoving, det har gradvis gått over her. Nå sover han masse i egen seng, de gangene han sover i vår seng er bare fordi jeg selv er sliten og ikke orker å løfte han over. Det vi gjorde var å bare prøve å legge han over så ofte som mulig, han vente seg til senga si da.

Når de er så små er de jo vant til mye nærhet og "tetthet" etter ni måneder i magen. Selv om navlestrengen er kappet er jeg overbevist om at mange trenger en gradvis overgang, hvis du forstår...Kos deg med gutten du! Det ordner seg.

Skrevet

Vi samsov hele natten til han var 4 mnd (uten da han var 6-8 uker), begynte å legge han i egen seng, gikk overaskende lett :-) Hender jeg tar han over i min seng etter første amming, er så koselig! Tror ikke det er så vanskelig som alle sier å venne dem til egen seng etter hvert! Skulle gjærne gått en tur med gullet om du bodde her også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...