Gå til innhold

Fontex/Fluoxetin og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring?

Jeg gikk på dette sist svangerskap og har begynt nå igjen. Er i 19. uke.

Jeg vet at det kommer til å gå greit med barnet, men jeg er litt usikker på om min tidlige vannavgang var på grunn av medisinene?

Det står ingenting om det i felleskatalogen, og legen kan ikke gi meg noe ordentlig svar. Har lurt litt på om jeg kanskje bør slutte på medisinene ca 6 uker før termin?

Håper noen kan hjelpe meg med sin klokskap;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Risiko ved bruk under graviditet er ikke klarlagt og fluoksetin bør derfor ikke brukes ved graviditet. Data fra bruk på et stort antall gravide indikerer ingen teratogen effekt av fluoksetin. Fluoksetin kan brukes ved graviditet, men forsiktighet bør utvises, spesielt mot slutten av svangerskapet eller umiddelbart før fødselen begynner. Følgende effekter er rapportert hos nyfødte: Irritabilitet, tremor, hypotoni, vedvarende gråting, vanskeligheter med å suge eller å sove. Disse symptomene kan indikere serotonerge effekter eller seponeringssyndrom. Tiden før dette viser seg og varigheten av symptomene kan være relatert til den lange halveringstiden til fluoksetin (4-6 dager) og til den aktive metabolitten norfluoksetin (4-16 dager). Overgang i morsmelk: Fluoksetin og den aktive metabolitten norfluoksetin går over. Det er rapportert bivirkninger hos barn som ammes. Dersom fortsatt behandling med fluoksetin er vurdert som nødvendig, bør det vurderes å avslutte ammingen. Dersom amming likevel fortsettes bør lavest mulig effektive dose av fluoksetin forskrives.

dette er tatt ut av felleskatalogen.. men hør med legen, om du fortsatt kan bruke det,,,

lykke til :)

Skrevet

Hei! Takk for info ;)

Jeg har lest Felleskatalogen selv, men var egentlig bare ute etter noen med egen erfaring. Sikkert ikke så mange som sitter med det her inne;(

Prøvde å høre på Svangerskapsdepresjons-siden, men uten hell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...