Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #1 Skrevet 28. januar 2007 Hei, er det noen fler som får sår inni munnen nå? Ikke herpes utenpå leppene, men sår (nesten som når man biter seg på innsiden av kinnet) inni munnen. Har også noen ganger på tunga. Det er kjempeirriterende og vanskelig å spise Blir værre hvis jeg spiser mat med mye sukker. Har prøvd corsodyl,men det hjelper lite. Varer opptil 10 dager av gangen så har jeg en og en halv ukes opphold og så kommer de tilbake igjen. Har hatt det siden desember, ble gravid i oktober. Har ikke vært mye plaget av dette før. Litt når jeg var liten. Noen råd? Er det vanlig å få dette når man er gravid? Slitsomt!!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #2 Skrevet 28. januar 2007 Kan det være noe du reagerer på? Har du anlegg for allergi kan det være graviditeten har vært en utløsende faktor. Jeg ville prøvd ut enkelte typer mat for å utelukke/ finne ut og det kan være noe slikt i første omgang.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #3 Skrevet 28. januar 2007 Jeg er ikke allergisk for noe annet. Jeg kan jo prøve å se. Har prøvd å ikke drikke melk i en periode. Det hjalp ikke. Hvis jeg spiser mye sjokolade så får jeg det,men det viker egentlig som at det kommer uansett. Jeg trodde kanskje det var noen som kunne komme av graviditeten. Vet at man kan få munnsår hvis man har masse hormoner/blir stressa. Jeg får undersøke med legen min eller jordmor. Det er veldig ubehagelig.
**Hege&Amalie** Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 prøv å pusse på de med tannbørsten til de blør... da går de bort mye fortere.... det er drit vond men det hjelper....
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 Jeg skyller munnen med sterkt vademecum-vann før jeg legger meg når jeg har sånne munnsår. Da blir de desinfisert, og heler mye fortere. Jeg tar også vademecum på en bomullspinne og dytter rett i munnsåret hvis det ikke hjelper. Det gjør kjempevondt, men gjør at de forsvinner fortere.
MomInUSA Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 Hei - jeg har lurt paa akkurat det samme som deg. Jeg ble gravid i Oktober, og siden slutten av Desember/ beynnelsen av Januar saa har jeg hatt smaa saar eller mer som smaa blemmer inni munnen, paa tungen og tannkjoettet, som kommer og gaar. Det er ekkelt og vondt. Foerst fikk jeg det bare paa tungen, akkurat som de smaa kjertlene sveller opp, etterhvert fikk jeg smaa blemmer paa tannkjoettet her og der, og de gjoer vondt akkurat som de der saarene som man faar naar man biter seg eller stoeter tannboersten for hardt i tannkjoettet. men de er veldig smaa hos meg og mange sammen. Det er helt merkelig. Vet ikke om det er det du plages med eller om det er mer saar. Har ikke vaert plaget med dette foer, og lurte paa om det har med graviditeten aa gjoere. Har blitt bedre, saa kanskje det forsvinner. Skal til legen i morgen - og jeg skal spoerre om det har med graviditeten aa gjoere. Skal si ifra hva han sier.
Elllis Skrevet 29. januar 2007 #7 Skrevet 29. januar 2007 hvis det er et tynt "hvitt" belegg kan , det være sopp. Dette kan føles som sår. Da må du til legen for å få et eget reseptbelagt middel mot dette. Jeg fikk det ifb. bruk av antibiotika (brystbetennelse), men man kan få det av andre ting også.
MomInUSA Skrevet 29. januar 2007 #8 Skrevet 29. januar 2007 Har tenkt paa det ogsaa, men det er ikke saann. Det er ikke noe belegg til meg, bare tydelige smaa blemmer, jeg kan se dem. Har hoert at immunforsvaret mot bakterier ofte blir lavere naar man er gravid - og de smaa saarene man faar i munnen hvis man biter seg etc et "ulcers" (akkurat som magesaar) som man kaller det i USA og kommer fra bakterier, saa det er mulig at lavere immunforsvar mot bakterier gjoer at man faar det mye lettere og oftere... men jeg har spekulert saa masse at jeg har spekulert paa alt, saa jeg faar spoerre legen i morgen....
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 29. januar 2007 #9 Skrevet 29. januar 2007 Prøv å skifte til en tannkrem uten såpe, feks Zendium. Mange får munnskål av tannkremen. Kan utløses av forskjellig, forkjølelse etc.
MomInUSA Skrevet 29. januar 2007 #10 Skrevet 29. januar 2007 Takk for godt raad - skal proeve aa skifte tannkrem. Naar du sier det saa tror jeg at mannen kjoepte anderledes tannkrem sist (og den er veldig sterk), og det kan ha vaert rundt den tiden jeg foerst merket dette. HIHI - kanskje problemet har en meget enkel loesning..... hva skulle jeg gjort uten alle dere paa barnimagen.com
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #11 Skrevet 29. januar 2007 Har du spist mye mandariner og appelsiner i det siste???? Jeg får det med en gang jeg spiser dette + druer.................
Hufserufsa_fødeklar Skrevet 29. januar 2007 #12 Skrevet 29. januar 2007 Kjøp Gum Alocair Gel! Virkning: Lindrer smerter ved å danne en barrierelignende hinne over såret, nesten som et plaster. Dette hindrer de åpne nerveendene fra å overstimuleres. Jeg var veldig plaget med munnskold rundt den tiden jeg ble gravid, og denne gelen ble redningen min! Jeg kjøpte den på apoteket.
Glad i barn :) Skrevet 30. januar 2007 #13 Skrevet 30. januar 2007 Hei, dettte kan høres ut som After. Jeg hadde det i sommer - ganske mange uker. Var hos legen og fikk beskjed om at dette ville gå bort av seg selv, men at det (som flere har nevnt her) hjelper å bruke tannkrem uten såpe. After var sånn at jeg hadde blemmer på tunge - på siden og oppå. Det "brant" liksom, og det var helt grusomt å spise! Noe av det verste jeg har vært borti faktisk! Hos meg gikk det fra vondt til verre for så å gradvis forsvinne.
Hufserufsa_fødeklar Skrevet 30. januar 2007 #14 Skrevet 30. januar 2007 After er det samme som munnskold, og jeg har vært plaget av det selv til tider. Var hos legen og han sa at det skyldest et virus (i mitt tilfelle). Kjøp Alocair Gel på apoteket, det lindrer veldig smertene (det er mot after/munnskold).
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #15 Skrevet 30. januar 2007 Prøvd zendium tannkrem, bruker være bra når man har sår i munnen.
Lindus og juni-jenta Skrevet 30. januar 2007 #16 Skrevet 30. januar 2007 Jeg er til tider veldig plaget av munnskåld (også kalt after). Det kan utløses av stress, sukker og tro det eller ei; brunost (har med konsistensen å gjøre). Tannlegen min foreslo å bare bruke Zendium tannkrem, pensle såret med Cordosyl (ikke skyll da dette kan missfarge tennene). Og da selvfølgelig unngå det som kan utløse utbrudd. Lykke til :-)
MomInUSA Skrevet 30. januar 2007 #17 Skrevet 30. januar 2007 Oppdatering - jeg var hos legen i dag og spurte om det kommer av graviditeten. Han sa det gjoer ikke det direkte, men indirekte. Fordi blodomloepet er oeket i hele kroppen, er det ogsaa det i munnen og tungen, og blodaarene er mer fretredende saa blir man mer irritert av ting - og det kan ogsaa utloese seg i denne type problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå