Gå til innhold

svigermor og dåp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for å ikke døpe barnet vårt, dette har vi sagt fra første stund fra da jeg ble gravid. Svigermora mi driver å maser om hvorfor vi ikke skal døpe. Hun sier at hun kan arrangere dåpen (som om det er en selvfølge at dåpen skal arrangeres av deres familie). Allerede tidlig i høst sa hun at hun skulle lage dåpskjole, selv om vi flere ganger har sagt at vi ikke vil døpe. Nå er hun visst ferdig med dåpskjolen, og det før barnet er født! Jeg synes dette vitner om respektløshet fra hennes side, tar ikke våre meninger alvorlig, og det provoserer meg. Noen som har lignende erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigermødre er og blir en egen vanskelig rase. Da har hun jo gjort en kjempe jobb helt for gjeves. Det er jo hennes problem da. Hun har kansje andre barn som etterhvert kan gi henne barnebarn som skal bli døpt.

Min svigermor ringte og spurte om ikke hun kunne få bære i dåpen til snuppa vår. Synes det er frekt også jeg da. De får heller bli stolte og takke ja hvis de blir spurt om sånne type oppgaver.

Skrevet

Jepp, enig med deg der! Jeg har selv hørt han si i fra til mora, men det er vel heller slik at hun er vant til å få det slik hun vil. Men jeg rikker meg ikke en centimeter, hun skal vite hvor skapet står. Det er bare synd det at hun legger opp til konflikter.

Skrevet

Har ingen lignende erfaring, men har jo noen synspunkter likevel :o)

Enten så er din svigermor seriøst bekymret for den lilles sjel, eller så er hun bekymret for hvordan det at han ikke er døpt vil se ut for andre (kommer vel litt ann på hvor kristen hun er), eller så syns hun det er en fin tradisjon. Uansett så er det jo selvfølgelig deres valg, men kan jo hende dere klarer å roe henne litt ved å si at han selv skal få bestemme dette når han blir større. Er også enig med hun som skrev ovenfor, at dette er et problem som din mann må ta opp med henne.. Kanskje dere kan få litt mer gjensidig forsåelse for hverandre hvis dere visste hvorfor hun så gjerne ønsker dåp, og dere ikke ønsker? Uansett, lykke til!

Skrevet

Vi har forklart hvorfor vi ikke vil døpe, og det er ikke slik at vi er ateister:)Jeg tar religion alvorlig og ønsker at dåp skal være en et valg fra barnets side når det blir eldre. Jeg har en misstanke om at svigermor er redd for hva andre skal "tenke" om oss som ikke skal døpe barnet. Litt stygt sagt av meg...men de er litt sånn opptatt av fasade og at ting skal være ordentlig der i huset. Greit nok det, de er ikke dårlige mennesker av den grunn. Jeg repekterer dem, og da forventer jeg at de skal repektere oss.

Skrevet

Vi ønsker heller ikke å døpe barnet vårt. Synes valg av religion er en personlig sak, som barnet selv kan ta stilling til når det blir gammelt nok. Vi har enda ikke sagt noe til svigermor, men regner med hard kritikk og misnøye. Mamma vet det, og hun ser helst at barnet blir døpt, for "det skader jo ikke det." Det skader vel ikke å ikke bli døpt heller... Hun synes vi skal følge tradisjoner. Men dette er vårt valg og synes at det skal respekteres på linje med at vi respekterer andres synspunkter i forbindelse med religion. Alle får ha sin, men prakk den ikke på andre!

Skrevet

Samboernens familie er også helt fra seg fordi vi ikke skal døpe:) Nå har ikke de gått like langt som din svigermor, men det eneste som hjelper er å vise de akkurat hvor sinna dere blir over mangelen på respekt for deres ønsker. På et eller annen tidspunkt blir hun jo nødt til å skjønne at det er deres barn og ikke hennes..Vær veldig tydelige og om dere blir sinte får hun bare tåle det. Antageligvis blir dere tilgitt etterhvert:) Hun vil sikkert ha kontakt med både dere og barnebarnet selv om hun ikke får vilja si:) Lykke til

Skrevet

Hei HI....

Akkurat sånn var det for oss også....... Kunne ha skrevet nøyaktig det samme for litt siden...

Sviger tar religion veldig seriøst, og har knust da jeg sa at det ikke ble dåp. Jeg tror hun oppriktig er redd for den lilles sjel, og også at hun føler et press fra andre rundt.

Hun har gnålt om den dåpen siden jenta ble født, og etter 1/2 år hadde vi utvikla et skikkelig bedritent forhold...

Jeg vil bare råde deg til å være veldig klar på dit valg, og si i fra! Ikke la det utvikle seg til noe stort sånn som vi gjore =(

Og så må mannen din selvfølgelig si i fra til sin mor. Det er ikke din kamp alene!!!

Vi har sagt at jenta vår skal få bestemme selv når den tid kommer. Vi ønsker ikke å styre henne i den ene eller andre rettningen.

Nei, stå på ditt!!!

Skrevet

Hos oss har vi gjort motsatt....vi har valgt å døpe den lille og så kan han ta valget om å melde seg ut senere dersom han ønsker. Syntest kanskje det er lettere å melde seg ut enn å døpe seg når en er 14 år, men nok om det.

Når det gjelder svigermor ja.....så begynte hun planleggingen av dåp når jeg var 3 mnd på vei (da hun fikk vite det) En periode var jeg nesten fristet til å si at det ikke ville bli noen dåp i det hele tatt. Det var selvfølgelig dåpskjole i familien som for enhver pris måtte brukes. Kaken skulle hun bestille for det hadde hun gjort til alle andre barnebarn. Det er for all del kjempesnillt, men hun må tenke litt på at den lille tassen vår har 2 sett med besteforeldre. Når vi sa hvem vi skulle invitere så lurte hun på om ikke fadderene til min samboer skulle komme...vi sa at vi ville invitere bare tanter, onkler, besteforeldre og oldeforeldre. Men de skulle betale dåpen så vi måtte ikke tenke på at vi ble for mye folk....nettopp derfor ville jeg betale for dåpen selv, fordi jeg vil bestemme hvem jeg skulle invitere til min sønns dåp. Ser ligsom ikke poenget med å invitere gammeltanter og onkler som barnet ikke kommer til å ha noe særlig kontatk med når han vokser opp alikevell. Datoen for når dåpen skulle finne sted ble også tatt opp til debatt. Uansett så vil jeg bare si om dere velger å døpe eller ikke så ihvertfall stå på deres....ikke gi dere. Det er dere som bestemmer og det får både foreldre og svigerforeldre akseptere.

Skrevet

Jeg for min del synes det blir feil å bære jenta frem i kirka kun for å blidgjøre svigermor. Jeg føler ikke at kirka og det den står for er riktig for meg og mine...

Jeg synes religion generelt er skremmende...

Med tanke på hva det gjør med folk. Mange er jo veldig liberale og godtar at vi er forskjellige, men ikke alle... Og når min sviger er veldig religiøs vil ikke jeg føle meg pressa til å "måtte" ta del i hennes levemåte. Og ved å la henne få "viljen sin" har vi på en måte godtatt og oppdra barnet i kristen tro, og hun vil kunne "kreve" at vi stiller i kirka osv...

Hvis det er likegyldig for deg, er det jo kanskje greit å la sviger få viljen. Tror det er viktig å velge sine "kamper" med omhu =)

Men til syvende og sist er det jo vårt liv, og vårt valg. For meg er det viktig å få bestemme sånne ting selv! Og å bli respektert for det!

Skrevet

Hva er det med svigermødre? Helt klart en jobb for mannen din her ja. Lykke til:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...