Gå til innhold

Streptokokk B og smitte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min sa at det ikke var noe vits i å teste for det tidligere enn i uke 37 i svangerskapet, da det kunne gi en falsk trygghet. Dette fordi man kan bli smittet under hele svangerskapet. Og da lurer jeg på; hvordan blir man smittet? Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å? Dette har ikke legen min sagt noe om. Han tok prøven av meg i uke 35.

Skrevet

Jeg ska ta prøven om en uke og jeg er i uke 38 nå.

Legen min sa at det ikke var vits å ta prøven fortidlig,men han sa ikke hvorfor...

Har desverre ikke svar på spørsmålene dine!:-/

Skrevet

Hei hei. Jeg tok prøven i uke 32, for det sa min lege at man skulle gjøre.....er ikke lett og forstå seg på hva som er riktig nei...

Skrevet

Jeg sniker litt her selv om jeg ikke hører til her jeg... :)

Tror nok legen din enten ikke er helt opplyst når det kommer til GBS(det er dessverre mange som ikke er det), eller så har hun/han forklart dette altfor dårlig!

ca 30 % av alle kvinner i fruktbar alder er bærere av GBS: Grunnen til at legene vil teste i uke 37 er at det nærmer seg fødsel og en oppblomstring akkurat nå vil være en fare for barnet under fødsel, ved vannavgang ol.

Altså, du enten er eller ikke er bærer av GBS. Om de tester deg i uke 12 og du er negativ, så betyr ikke dette at du ikke er bærer av GBS: Altså, man kan være bærer og teste negativt. De fleste vil bare teste positivt når man har en viss grav av oppblomstring av bakterien.

Så med andre ord, du blir ikke smittet (i alle fall ikke om man har samme sexualpartner svangerskapet gjennom), du er allerde enten bærer eller ikke. Men det betyr ikke at det ikke har noe å si å teste seg tidligere.

GBS kan nemlig også føre til komplikasjoner tidlig i svangerskapet, ikke bare mot slutten. GBS er blant annet forbundet med prematur vannavgang. Jeg kjenner selv en dame som har fått 5 premature barn pga GBS, og dessverre har mistet 3 av dem.. :(

Selv vet jeg ikke om jeg er bærer. Men jeg vet at om jeg blir gravid igjen, så skal jeg teste meg gjentatte ganger svangerskapet gjennom. Mange fastleger sier at det ikke er vits å teste før uke 35-37 for om man får postiv i uke 20, så er det ikke noe man kan gjøre. Dette stemmer ikke. Om man har kraftig oppblomstring, så vil en antibiotikakur ta knekken på bakteriene. Motstanderne av dette sier at bakterien bare vil blomstre opp igjen om man behandler. Dette stemmer heller ikke. Jeg kjenner en som måtte ha en kur tidlig, som ikke fikk oppblomstring flere ganger i det hele tatt.

Dette med at de ikke kan gi antibiotikabehandling til 30% av gravide, er å svartmale situasjonen. Ikke alle bærere av GBS skal antibiotikabehandles i løpet av fødselen, det trenger bare dem som har oppblomstring når fødselen starter. Det vil være atsikklig færre, kanskje ned i 2-3 %, men tallene her er usikre, nettopp fordi helsenorge ikke vet nok om dette enda.

Jeg er ikke så god til å forklare ser jeg..ble mye rot. Bare å spør om det er noe jeg kan hjelpe deg med!

Klem

Skrevet

Jeg sniker litt her selv om jeg ikke hører til her jeg... :)

Tror nok legen din enten ikke er helt opplyst når det kommer til GBS(det er dessverre mange som ikke er det), eller så har hun/han forklart dette altfor dårlig!

ca 30 % av alle kvinner i fruktbar alder er bærere av GBS: Grunnen til at legene vil teste i uke 37 er at det nærmer seg fødsel og en oppblomstring akkurat nå vil være en fare for barnet under fødsel, ved vannavgang ol.

Altså, du enten er eller ikke er bærer av GBS. Om de tester deg i uke 12 og du er negativ, så betyr ikke dette at du ikke er bærer av GBS: Altså, man kan være bærer og teste negativt. De fleste vil bare teste positivt når man har en viss grav av oppblomstring av bakterien.

Så med andre ord, du blir ikke smittet (i alle fall ikke om man har samme sexualpartner svangerskapet gjennom), du er allerde enten bærer eller ikke. Men det betyr ikke at det ikke har noe å si å teste seg tidligere.

GBS kan nemlig også føre til komplikasjoner tidlig i svangerskapet, ikke bare mot slutten. GBS er blant annet forbundet med prematur vannavgang. Jeg kjenner selv en dame som har fått 5 premature barn pga GBS, og dessverre har mistet 3 av dem.. :(

Selv vet jeg ikke om jeg er bærer. Men jeg vet at om jeg blir gravid igjen, så skal jeg teste meg gjentatte ganger svangerskapet gjennom. Mange fastleger sier at det ikke er vits å teste før uke 35-37 for om man får postiv i uke 20, så er det ikke noe man kan gjøre. Dette stemmer ikke. Om man har kraftig oppblomstring, så vil en antibiotikakur ta knekken på bakteriene. Motstanderne av dette sier at bakterien bare vil blomstre opp igjen om man behandler. Dette stemmer heller ikke. Jeg kjenner en som måtte ha en kur tidlig, som ikke fikk oppblomstring flere ganger i det hele tatt.

Dette med at de ikke kan gi antibiotikabehandling til 30% av gravide, er å svartmale situasjonen. Ikke alle bærere av GBS skal antibiotikabehandles i løpet av fødselen, det trenger bare dem som har oppblomstring når fødselen starter. Det vil være atsikklig færre, kanskje ned i 2-3 %, men tallene her er usikre, nettopp fordi helsenorge ikke vet nok om dette enda.

Jeg er ikke så god til å forklare ser jeg..ble mye rot. Bare å spør om det er noe jeg kan hjelpe deg med!

Klem

Skrevet

Sånn! Skulle ikke være signet med anonym nei, bruker ikke den funksjonen jeg.. :)

Skrevet

Man skal helst teste så nære fødsel som mulig, da man jo ikke er garantert ikke å ha det selv om man testet negativt tidligere..

En jeg kjenner fikk denne diagnosen i graviditeten (ca uke 28). Hun fikk penicillin og blir sjekket ekstra godt for utbrudd når fødselen kom igang, for ved minse antydning ble det keisersnittt. Men det gikk heldigvis greit.

Tror man får smitten ved at man har fått rifter nedentil, og at streptokokkbakterinen kommer inn i disse sårene. Men hvordan eller fra hvor er jeg ikke sikker på...

Skrevet

Jeg lurer på noe når det gjelder streptokokk B.. Kan jeg kreve å bli testet uansett, eller må jeg ha en grunn til det? Og gjøres det ved å ta en blodprøve??

Skrevet

Når ca 30% av alle kvinner i fruktbar alder er bærere, så synes jeg ikke du trenger en grunn for å teste nei. Vet at en del leger er vanskelige, men hadde jeg hatt en fastlege som ikke ville teste meg, så hadde jeg kommet til å skifte fastlege. Rett og slett.

Det å teste for GBS gjøres ved å føre en vattpinne inn i skjeden og dra den langs skjedeveggen. Enkelt, raskt og smertefritt. :) Heldigvis! :) Man kan ikke teste GBS med blodprøve.

En del mener man kan teste ved urinprøve. En urinprøve kan INDIKERE om man har GBS, fordi en kraftig oppblomstring av GBS i skjeden kan gi urinveisinfeksjon også. Men dette er skummelt, og ikke til å stole på, for man kan har kraftig oppblomsring av GBS og likevel ikke få urinveisinfeksjon. Med andre ord, den eneste typen testing som er til å stole på er test med vattpinne i skjeden..

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...