Gå til innhold

Hvitt belegg på tunga = sopp???

Anbefalte innlegg

Gutten min (2 måneder) har et hvitt belegg på tunga.

Vi har vært diagnostisert sopp for 8 uker siden. Har brukt mykostatin til han (mikstur) og til meg (krem) i 5 uker men ingenting ble bedre så vi bestemte oss å bruke krystallfiolett i ei uke. Det går veldig bedre med meg. Jeg er fortsatt øm på brystvortene men jeg brenner ikke lenger i puppene etter amming. Brystvortene ser bra ut (litt sår men ikke stort). Men det gjør ikke tunga til babyen. Den er ganske hvit fortsatt. Vi prøvde å skrape belegget men det virkte ikke i det hele tatt. Torsdag var vi hos legen pga soppen og han sa at det hvite belegget på tunga til babyen ikke var sopp... på ammeklinikken hvor vi var i desember var de helt sikkre at det var sopp... jeg vet ikke hvem jeg skal tro lenger... Vi har ikke fått ny behandling eller noe, legen sa jeg skulle bare fortsette med krystallfiolett så lenge jeg vil, men at det var ingen vits å behandle barnet... Jeg har lett på nettet og i følge det jeg leste : hvitt belegg = sopp!!! Jeg er livredd å få sopp igjen :-(

Hva skal jeg gjøre? bare vente og se det som skjer? Vil ikke lide lenger, lei :-( Er hvitt belegg på tunga definitivt sopp eller kan det være noe annet, noe normalt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7983872-hvitt-belegg-p%C3%A5-tunga-sopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må noen som har peilig si deg, hva med å gå tilbake til ammepol?

Du pensler barnet med mycostatin (q-tip) daglig fremdeles? Kan ikke bruke krystallfiolett på babyen sies det for det er alkohol i løsningen (det fordamper på deg).

Du kan iallefall pensle med biola naturell, det liker ikke soppen. Q-tip.

takk for svar ;-)

Vi ringte ammepoliklinikken flere ganger men de sier bare at vi må til legen fordi de ikke kan gi en annen ting enn mykostatin... og siden det ikke virker... De ville gi tablett til meg, men det er ikke meg som er pb, det er tunga til gutten...

Vi har ikke mer mykostatin. Bruker ikke lenger krystallfiolett på babyen. vi gjorde det i 3-4 dager og siden det var ingen forandring så stopte vi...

Skal jeg pensle biola på puppen eller på tunga til babyen??

så lenge det ikke kan skrapes av er det sopp - så du må nok behandle videre... særlig siden du fortsatt har symptomer (selv om du er bedre)..... begge må behandles skal det være noen vits. Be evt legen kontake nasjonalt kompetansesenter for amming på riksen om hn er usikker! Derfor de er der!

Hvitt belegg kan og være melkerester, men det sitter løst.

Her er link til behandling av sopp (står om brystbet behndling først....rull nedover.....)

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=910535

Man bør nok bruke mer mycostain enn bare å pensle med q tips om man sliter med å bli kvitt det.... doseringen er 1ml x 4 pr dag og det er faktisk ganske mye mikstur i en babymunn.. selv har jeg heller delt opp dosen til halvparten dobbelt så ofte-altså 0,5 ml x 8 sånn ca....

Tror det kan bli for lite på hardbarka sopp med bare litt på en q tips dessverre.

Elisabeth Helsinh anbefaler i boken om amming å pensle med naturell yoghurt (/evt Biola som er spesilt tilsatt disse supre bakteriene) på både bryst og babyens munn. Men vær obs om det er melkeallergi i familen....

Du bør drikke biola i tillegg

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...