Gå til innhold

kan man ikke drikke litago og sjokomelk når man er gravid?


slitelita er mamma til 3!!:)

Anbefalte innlegg

syns jeg leste noe om upasterisert melk eller noe slikt....å det er det i disse produktene tror jeg..eller på sjokomelken stod det vell ultrapasterisert eller noe slikt...vet ikke hva det betyr da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

upasterisert melk er melk rett fra kua....

alt som er i butikken er pastorisert...

du kan trugt drikke litago og sjokomelk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasteurisert betyr kokt. Franskmannen Louis Pasteur oppdaget at bakterier forsvant dersom ting ble oppvarmet til 100 grader. Når melk blir kokt og så nedkjølt forsvinner mesteparten av de skadelige bakteriene. Derfor er nær sagt all ost og melk i Norge pasteurisert. Også sjokkomelk! Enkelte bondegårdsprodukter eller ost fra utlandet er likevel ikke pasteurisert. Derfor må gravide holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokomelk og litago er helt ufarlig å drikke selvom du er gravid. Det eneste måtte være sukkerinnholdet i såfall (hvis du har svangerskapsdiabetes eller sukker i urinen, men det sier de jo ifra om på kontrollene i såfall). Så kos deg med litagomelken din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det står at melka i SjokoMelk er UltraPasteurisert. Så den burde være safe! Dette er forøvrig for at den har lang holdbarhetsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasteurisering går ut på å varme opp melken til 72 grader i minst 15 sekunder. Dette er vanlig pasteurisering.

 

Det finnes også andre former for pasteurisering der man bruker høyere temperatur og hvor varmebehandlingen tar lengre tid. Meieriprodukter med veldig lang holdbarhet som for eksempel kaffefløte har gjennomgått denne typen utvidet varmebehandling.

 

Litago sjokolade melk går nok under den siste kategorien. Så drikk i vei.

 

Leste på Tine sine hjemmesider at alle produkter som Tine lager er pasteurisert. Så vi kan spise og drikke alt dem produserer :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...