Gjest Skrevet 28. januar 2007 #1 Skrevet 28. januar 2007 Vi har ei jente på 2 1/2 år som absolutt ikke vil ha middag. Det virker som hun rett og slett ikke liker "vanlig" middagsmat. Når hun får en potetbit i munnen ser det ut som den vokser og vokser..... Jeg har prøvd mat i biter og mat most til det ugjenkjennelige (..hehe...) Hva gjør man i slike tilfeller?? Jeg har jo vondt av henne for hun er jo sulten. Man kan jo ikke tvinge barn til å like ting heller...eller?? Jeg gir henne som regel en brødskive i steden. Hun vil jo ikke ha en eneste bit med middag... Jeg synes dette er superfrustrerende. Vil jo gjerne at middagen skal bli et samlingspunkt for hele familien.... Noen med lignende erfaringer og/eller tips til hvordan man kan løse dette problemet..??..
Mammaja 120107 Skrevet 28. januar 2007 #2 Skrevet 28. januar 2007 Akkurat det samme her, han vil ikke ha middag. Vi har ikke stresset med det fordi han ellers spiser godt med brød, variert pålegg, melk, tran og frukt. Vi har trodd at hvis vi bare lager maten vil han etterhvert smake på den og spise den, men det har ikke skjedd og sønnen vår er snart 3. Vi lager mat han liker 3-4 gang i uka og mat vi liker de andre dagene. Han spiser pøser, fiskepinner, medisterkaker osv. De dagene han ikke spiser middag får hen tilbud om kveldsmat en time eller to etter middag, men han får ikke noe annet under middagen. Når vi f.eks. har pølser så får han først litt pølse, men må smake på tilbehøret før han får mer pølse. Da tar han en liten bit av det andre, men det frister han aldri til å ta noe av det frivillig.
ekogm Skrevet 28. januar 2007 #3 Skrevet 28. januar 2007 Samme hos oss, det går i rykk og napp med middag contra brødmat. For tiden er poteter out, yogurt derimot blir hentet ut av kjøleskapet selv. For et halvt år kunne han ikke fordra yogurt eller kefir, men spiste poteter. Det går seg til.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #4 Skrevet 28. januar 2007 Tror de fleste barn i den alderen ikke spiser så mye mer enn pasta,pølser og tomatsaus. De vokser det nok av seg - før eller siden. Vi tvinger ikke i middag på vår 2-åring, men han får heller ikke noe annet en brødskive. Vi kan ikke sitte å spise fisk, mens han gomler pølser hver dag.
Gjest Skrevet 28. januar 2007 #5 Skrevet 28. januar 2007 Nei... det er uaktuelt her også! Det har jeg bestemt meg for... her i huset lages det kun en middag pr dag. Sambo kommer fra en familie der de lagde ulike middager til de forskjellige i familien... DET gidder ikke jeg å gjøre i mange år fremover. Tror at om man første begynner med det så er man igang ja... ;o) Hun får tilbud om brødskive om hun ikke vil ha middag. Det takker hun stort sett alltid ja til ) Etterhvert får man kanskje kutte ut denne "servicen" også og heller gjøre som en lenger opp her sa... gi brød en stund etter middag... Ikke noe lett situasjon.. man har liksom et bilde på hvordan et middagsmåltid bør være...og akkurat nå stemmer vår virkelighet fint dårlig med dette bildet gitt )
.Gruffalo. Skrevet 2. februar 2007 #6 Skrevet 2. februar 2007 Hva veier jenta di og hvor lang er hun. Dersom hun er innenfor normalen kan du trygt kjøre et litt "tøft" regime. Følgende regler gjelder her i huset (kosekvent!): 1) Alle skal sitte ordentlig ved bordet å spise sammen (gjør måltidet til noe sosialt, ikke la barnet sitte alene å spise) 2) Det lages kun EN middag som alle spiser. Man MÅ smake en bit av maten (av hver type, eks en bit potet, en skje saus, en bit agurk etc).Ikke tving mat i barnet fysisk. Dersom barnet ikke vel ha mer etter å ha smakt er det greit, MEN det serveres under INGEN omstendigheter annen mat. 3) Det severes evt kveldsmat tidligst 1 1/2 til 2 timer etter middag. Barn lærer ikke å spise ny mat av seg selv. De må lære at man MÅ smake på alt. Og de fleste barn trenger lang tid til å venne seg til nye smaker. LYKKE TIL!
Gjest Skrevet 2. februar 2007 #7 Skrevet 2. februar 2007 Så du synes at toåringer ikke er for små til såpass "strenge" krav?? Har liksom vært litt usikker på om hun fortsatt var for liten til egentlig å lære konsekvenser av det som blir gjort.... Nå har hun faktisk hatt et par dager hvor hun har spist litt... Har ikke fått noe annet når hun ikke vil ha mer middag... Spiser da kveldsmaten et par timer etter middag. Vi får prøve litt fremover å være konsekvente ) Tusen takk for gode råd )
.Gruffalo. Skrevet 2. februar 2007 #8 Skrevet 2. februar 2007 Så lenge barnet vokser normalt hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å være "streng". De skjønner mer enn vi tror av konsekvenser i 2-års alderen. Gutten min er 2 år og 3 mnd og vet nå utmerket hvordan ting fungerer. Han prøver seg selvsagt av og til, men da er det om å gjøre holde på prinsippene.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2007 #9 Skrevet 3. februar 2007 Her i huset er det ett av 4 barn som ikke vil spise, plutselig liker hun ingen ting, mens hun dagen før likte det. Nesten alltid protester med middagsbordet. Så fremt det ikke er pannekaker, og det er vi rimelig lei av å lage, siden alle 4 har det som favoritt. Men jeg mener de skal smake på maten før de kan si om de liker den eller ei. Og liker de ikke den, får de sitte til alle er ferdige (ungene får gå fra bordet når de er mette og takket for maten) og når vi voksene også er ferdig lager vi en brødskive om de vil ha. Og ikke før. Men det er ikke like lett å få gjennomført, siden det er mine og dine barn. Men når jeg er alene med ungene og den som ikke liker maten, må vente til alle er ferdige er hun som oftes så lei av å vente at hun har spist opp maten og er mett. Så litt krav må stilles synes jeg, og en skal ikke føye seg alt for mye. Men lage seg en plan for hvordan en vil det skal være. Mine barn har aldri vært vanskelige i matveien, de spiser mye mer enn hva jeg gjør og noen sinne har gjort. Sender de til mormor og farmor når jeg vet de har noe jeg aldri kommer til å servere i mitt hus. Så hun største spiste torskerogn som barnetv kos, mens jeg fikk grøssninger på ryggen av å se på..... Jeg synes ikke det er noe å lage forskjellig mat til forskjellige. Men vet en at noen ikke liker kokte grønnsaker, kan en ha en liten salat i tillegg. Og de trenger ikke spise alt, men det de liker og har lyst på. Pelle ut det en ikke liker er helt greit i dette huset. Mine stebarn fikk litt sjokk her om dagen da jeg sa det var helt greit. Hun ene klaget så over at hun ikke likte sukkererter som var i en gryte. Da jeg sa hun kunne pelle det ut, og spise det hun ville ha forsvant maten raskt. For jeg tåler ikke enkelte matvarer og peller da det ut selv (ikke hyper allergisk så går bra å pelle ut) så ser ingen grunn til at de ikke skal gjøre det heller. Plutselig endag har de ikke fått pelt ut alt og finner ut at sukkererter er godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå