Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #1 Skrevet 28. januar 2007 Min sønn blir helt hyperaktiv av et eller annet han spiser. Men selv etter 2 år finner vi ikke ut hva det kan være. Vi holder oss selvsagt unna alt av godteri og brus, men det ser enda ikke ut til hjelpe. Flere i familien og venner har kommentert at han drikker veldig mye melk - opptil 1l pr.dag (han er 2år). Kan man bli hyper av melk? Hva reagerer deres barn på? Det jo alt for tidlig å se etter ADHD osv. Vi har ikke noe slikt i familien ellers.
Gjest Skrevet 28. januar 2007 #2 Skrevet 28. januar 2007 Det er vel endel sukker i melk eller?? Melkesukker.... ??
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #3 Skrevet 28. januar 2007 Spiser han mye brødmat? Det er mye karbohydrater i brød, og noen kan reagere med å bli hyper, rastløs av det
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #4 Skrevet 28. januar 2007 Mat med kunstig søtstoffer og e-stoffer kan noen reagere på. Sikker på at det er noe i maten?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #5 Skrevet 29. januar 2007 Hvordan vet dere at det er noe i maten som gjør han hyper? Hvis det er noe i maten han reagerer på tror jeg dere hadde funnet ut hva det er.. Kanskje han bare er en aktiv gutt? Jeg har også en aktiv gutt. Og etter at han har spist blir han ofte enda mer energisk en liten stund, men det er jo naturlig. Slik det skal være! Jeg tror ikke han blir hyper av å drikke melk, men det er likevel ikke bra for han å drikke så mye melk! Maks en halv liter har jeg fått beskjed om på helsestasjonen.
lita_36 Skrevet 29. januar 2007 #6 Skrevet 29. januar 2007 Mitt tips vil være å kutte ned litt på melken og øke innholdet av "godt" fett. Omega 3 spesielt. Jeg gir alltid gutten min tran før i går i selskap, fordi jeg vet at jeg ikke kan nekte han alt av søtt. Det hjelper, pluss at vi prøver å bruke avocado mye, ser at det også er bra for han. Nå har han vært syk en uke, ikke brukt kroppen og spist mye "tull". Veldig sint og mye uro i kroppen. Ikke tvil om at kosthold og aktivitet er alfaogomega for disse små!!!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2007 #7 Skrevet 29. januar 2007 Tusen takk for god hjelp alle sammen. Gutten min spiser også mye brødmat så mulig dette kan være en årsak. Ellers skal jeg ta med meg alle tips:) Sønnen min er svært aktiv, men ikke hyper til vanlig - så jeg er ganske sikker på at det er noe han spiser. Ser helt klart forskjell på når han er ekstremt aktiv og og når han er hyper. Hovedinnlegger
Lanrete Skrevet 29. januar 2007 #8 Skrevet 29. januar 2007 Melk inneholder Kalsium. For mye Kalsium påvirker kroppen. Problemer med å sove, sover dårlig, beinbygningen forstørres, og man kan bli "hyper".
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #9 Skrevet 30. januar 2007 Det tror jeg ikke noe på.. jeg har hørt motsatt.. Har til og med blitt anbefalt tilskudd av kalsium i en periode med søvnproblemer!
Gjest Skrevet 30. januar 2007 #10 Skrevet 30. januar 2007 Jeg vet om foreldre med barn som har ad/hd har blitt anbefalt å lage mest mulig "ren" mat. Dvs minst mulig ferdige produkter a la TORO, minst mulig E-stoff og kunstig søtning. Hva med å få en henvisning til ernæringsfysiolog for hjelp?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå