Gå til innhold

Kanskje et litt provoserende innlegg. Sorry.


Benni-min

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt på noen innlegg på småtroll og skravle-siden. Er det jeg som er vannvittig gammeldags.

Jeg blir så provosert av mammaer som skriver inn og sier hvor mye de har drukket natta før og så lurer de på om de kan amme.

Som den "gamle kjerriga" jeg er at når en har fått baby må en legge fra seg visse vaner. Når en ammer barn synes jeg det er sååå egoistisk å gå ut å drikke seg full. Festlivet må endres litt når en har baby. En kan vel la være å drikke så mye fram til babyen slutter å drikke mm.

Selv hadde jeg en drikkeperiode fra jeg var 19-21 ca. Passer seg ikke å ha barn da. Ellers har jeg aldri vært en festløve. Jeg har ingenting imot at folk drikker vin til maten eller "drikker med måte". Men å feste og drikke seg full passer seg ikke synes jeg. Hver med sitt, men ååååh, kjenner hårene reiser seg. Det går jo direkte utover ungen.

Kanskje jeg har fått litt skrekken da jeg opplevde å sitte barnevakt da jeg var 18. Hadde to unger å passe på og en av dem ble syke på natta. Kl 05om morgenen kom mammaen og pappaen hjem fulle. Og den som måtte kjøre mammaen og ungen på legevakta var meg. Hadde skjemmes hadde jeg kommet full på legevakta med min egen unge og barnevakten. Huff.

Oi, det var godt å få det ut.

Må slutte å lese slike innlegg tror jeg hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært på fæst ett par ganger etter jeg fikk patrick. jeg ammer til vanlig,men lillegutt tar flaske å,så når jeg har drukket alkohol,så ammer jeg aldri,men gir flaske. Så det har aldri vært ett problem her.

Men jeg har ikke drukket meg full etter at jeg fikk partick. har bare vært litt brisen ett par ganger. Kunne ikke falle meg inn å drikke meg drita full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit at de spør hvor mye de kan drikke før de ammer. Det viser jo at de faktisk bryr seg. Trenger ikke å bety at de skal drikke veldig mye. Nå er det noen innlegg hvor de faktsik skryter av hvor mye de drikker mens de ammer også da! Og det syns jeg også er teit:)

Jeg har ikke noe problem med å ta meg en fest i ny og ne. Blir ytterst sjelden, men da bruker pappaen flaska. Ikke det at jeg drikker meg snydens, men nok til å ikke amme den natta.Jeg syns det er godt, og nødvendig å komme meg ut blant nomale "dødlige" Særlig med ei på 5 og en baby! Men som sagt blir det ytterst sjelden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes at jeg har gjort meg ferdig med en del av fest-livet før jeg fikk barn. Så for min del er det ikke noe problem med å avstå fra store mengder alkohol frem til etter at jeg er ferdig med å amme. Gutten min har jeg ventet så lenge på, så når han endelig kom så gjør det meg ingenting at det sosiale livet er litt redusert.

Samtidig ser jeg jo at andre kan synes annerledes. Det kan jo være utrolig godt å få lov til å komme seg ut og oppdage at man er "seg selv" fortsatt og ikke bare mamma. Jeg koser meg med å gå hjemme, men det kan jo bli litt intenst å skulle være mamma hele tiden. Og folk har forskjellige måter å koble av på...

 

Og så tenker jeg også at det helt sikkert er litt forskjell på å være førstegangsmor og flerbarns-mamma. Nå er det 1 1/2 år siden jeg har smakt alkohol, og det er jo ikke noe problem. Men la oss si at jeg blir gravid med en gang jeg er ferdig med å amme når gutten blir 1 år. Og det samme skjer med tredjemann. Da blir det jo faktisk fem år uten at jeg kan drikke alkohol... Vil tro at jeg kanskje kommer til å synes det blir litt annerledes da. Ikke det, jeg kan veldig gjerne feste uten å drikke alkohol, jeg... Men at man skeier ut en gang i blant synes jeg må være helt greit.

 

Men derimot å måtte fly ute på byen 2-3 ganger i uka (svigerinna av min beste venninne gjør det) og komme sjanglende hjem etter stengetid hver gang. Eller å absolutt skryte av hvor store mengder alkohol du har konsumert... Det tyder kanskje på at de fikk barn litt for tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er vanskeligere for meg å sette meg inn i problemet med å gå så og så lenge uten alkohol siden jeg ikke drikker lenger. Ja, jeg har også ventet lenge på en unge, så det har kanskje også litt å si.

Klart man skal gå ut å more seg selv om man er mamma. I går var jeg og sambo på dans. Kom hjem halv to i natt. Deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det jo ikke snakk om å drikke seg full, men å ta et par glass til middagen. Tassen min tar ikke flaske, og jeg er veldig glad i vin, så jeg har vurdert når jeg kan amme etter en "fest", ja. Vi har venner som ikke har barn, og da er vin en del av et godt måltid. Blir ikke fulle, men litt i farta, og da er det ikke kult å være edru bestandig. Ble litt lei etter ett år ja. Og jeg er over 30, og veldig ferdig med flat-fyll. Er ikke snakk om 2-3 ganger i uka heller, mer en gang i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må først si at jeg er fullstendig enig i at når man har valgt å få barn så er det en selvfølge å sette barnet først -alltid. Det er trist med mødre som stadig drikker seg drita.

 

Jeg har vært ute på byen to ganger etter at Amanda ble født, og jeg de gangene har jeg følt at jeg virkelig har fortjent det! Jeg er også ferdig med hver-helg-fylla, men jeg synes det er herlig å gå ut og drikke seg god og fnisete sammen med gamle venninner en sjelden gang. Man må få lov til å prioritere seg selv innimellom selv om man har barn, så lenge det ikke går ut over barnet -noe jeg mener det ikke gjør. Babyer over ca to mnd. tar ingen som helst skade av å bli ammet når mor har en liten promille. Det er jo forsket på det. Det er uansett ikke mye promille et barn får i seg selv om mor har drukket litt. Jeg mener det kan være farligere å bli utsatt for gasser og kjemiske stoffer vi har rundt oss(eksos, vaskemidler og parfyme osv) Dessuten er jo de fleste forsiktige og gir flaske hvis de har noe særlig promille.

 

Forøvrig ville jeg aldri drukket sammen med samboeren min mens Amanda er såpass lita. En av oss må til en hver tid være helt klar i toppen føler jeg, i tilfelle hun blir utrygg eller syk eller det skjer noe. Men både han og jeg er uansett veldig sjelden på noen slags festligheter da.

 

For noen er det total avkobling å gå på kino, for andre å la baby overnatte borte, og for noen er det herlig å ta en fest. Vi er forskjellige om det er fint synes jeg.

 

Synes også det er fint med slike debatter på juliklubben så lenge vi holder oss anstendige og diskuterer sak, ikke person. Og det er vi alle flinke til synes jeg :) Det er jo lov å være uenige selv om vi er "venner"!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Sigurd kom til verden har jeg vært på fest et par ganger og jeg har til og med vært på pubrunde! Selv om jeg ikke synes det er noe galt i å bli beruset, så merker jeg jo på meg selv at jeg drikker langt mindre enn før når jeg først holder på. Før kunne jeg ha med meg to flasker vin bare på vorspiel, men det gidder jeg ikke nå. Jeg er 27 år og føler meg også litt ferdig med festing og herjing til langt på natt. Orker rett og slett ikke lenger (vil heller sove...). Men de gangene jeg har vært ute, så har Sigurd fått flaske og det synes jeg er helt greit. Han får jo flaske når han overnatter hos besteforeldrene også, så der ser jeg ikke helt problemet.

 

At folk spør om sånt viser jo faktisk at man tenker på det og tar hensyn til det. Livet er ikke slutt fordi om man får barn, men jeg synes jo man bør trappe ganske mye ned på festinga og det har jo også jeg gjort.

 

MEN! Vi ville ALDRI ha drukket begge to, kommet hjem fulle og så skulle passe på Sigurd resten av natta! Det synes jeg er helt utrolig hvis folk gjør! En av foreldrene bør være i stand til å passe barna hvis det skulle skje noe.

 

Så, ja, jeg synes kanskje du er litt gammeldags - eller kanskje bare rett og slett litt eldre enn meg? Jeg tror at det gjelder å finne en gylden middelvei når det gjelder dette og man kommer nok aldri til å komme helt til enighet. En ting håper jeg vi kan bli enige om her inne og det er at ungene i hvert fall aldri trenger å se foreldrene sine i ruset tilstand! Det har de ikke fortjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg mener da at selv om man har fått barn så må man jo fortsatt "leve"!!

Jeg var ute første gangen da lillegutt var 7 uker, da hadde jeg bursdag, men merket da at det var litt for tidlig for min del, tenkte bare på han lille hjemme :)

Men nå som lillegutt har blitt stor ( større ) så merker jeg at en fest frister innimellom :) Var ute forrige helg ( var hjemme 1.30 ) og skal ut neste fredag. Men den gangen vi begge skal ut så skal lillegutt være hos besteforeldrene, synes det er godt å ikke ha ansvaret da på natten, og sove litt lenger dagen etter. Besteforeldrene bor 2 - 3 timer unna, som om vi begge skal ut så må det planlegges i god tid :)

Om 2 uker reiser jeg og sambo ot et vennepar til Praha, da skal vi kose oss masse og bare være kjærester :) Må ikke glemme og kose seg nei!

Jeg er 26 år og festet en del frem til noen år siden, men regner med når jeg bekker 30 så kommer lysten på en fest sjeldnere ( blir vel da ut en gang i året sånn som mamma gjør, altså bare på 4 juledags fest på ungdomshuset =) he,he

Men har full forståelse for de som ikke drikker altså, men det får være opp til hver enkel. Men en trenger ikke plutselig å slutte fordi en får en unge nei!

I går feks gikk jeg, samboer og lillegutt ut på en kafe/ Restaurant ( Bari i Trondheim) og spiste god mat og jeg bestilte meg faktisk et glass hvitvin, en så koselig kveld. Da sa vi til oss selv"barn ingen hindring", så kjørte vi hjem og la lillegutt og koset oss med film resten av kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel jeg litt som mammaen din jeg da, med fest en gang i året;-) Neida, med tre barn er det litt vanskeligere å skaffe barnevakt - som en venninne av meg med 4 barn sier - jeg tror rett og slett jeg har fått for mange barn for barnevakten, jeg;-)

Men vi koser oss gjerne med et glass rødvin til mat, eller etter legging av minsten, og det er deilig! Som en over her sier, det blir ikke lenger at vi deler flere flasker. Etter en periode som avholds sovner jeg av to glass vin!! Jeg legger ikke alkoholen - rødvin for min del... - på hylla selv om jeg har fått barn, men koser meg med rødvin i mindre mengder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, Benni-min. Når man har fått barn, bør man kunne ta det ansvaret. Nå er det jo i ulike situasjoner man blir gravid da, noen hadde kanskje ikke planlagt det.

 

Det er for såvidt ansvarlig å spørre om de kan amme etter de har drukket, synes jeg, men selv hadde jeg aldri gjort det. Noen har imidlertid et behov for å komme seg ut uten babyen, og det må de også få gjøre innen rimelighetens grenser. Men - jeg mener også at de bør være i stand til å kunne ta seg av babyen straks hvis det skulle være krise der hjemme, så å drikke seg snydens full, mener jeg at man IKKE bør gjøre.

 

Jeg trives hjemme med jenta mi jeg. Svigerinna mi har et helt annet syn - hun tar seg mange turer på byen uten babyen(som er to mnd eldre enn kusina si) - de har i tillegg prøvd såpass lenge på å få barn at de virkelig burde ha lagt det der fra seg. Det er ikke snakk om ett glass vin heller her. Pappan/svoger er utrolig flink med jenta, synes jeg, men det er ikke et argument i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...