Gå til innhold

Tidlig UL for å sjekke forsteret?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 34 år (snart 35) og venter mitt andre barn. Denne gangen er mitt svangerskap helt annerledes, jeg har mye mindre symptomer enn forrige gang. Fikk høre forsterlyd hos legen i uke 10 og det synes jeg var betryggende. Det jeg nå går og grubler på er om jeg skal ta en tidlig ul for å sjekke fosteret for downs ol... Vet ikke helt hva jeg vil gjøre om jeg får dårlige nyheter - dvs om de f eks gir meg en liten sjangse for at fosteret har downs. Er det noen som har erfariger å dele, evt råd å komme med?

Fortsetter under...

Ingen svangerskap er helt like, det tror jeg de fleste er ganske enige i???

Å sjekke for downs i en alder av 34 år er ikke nødvendig med mindre det finnes grunn til å mistenke noe. Tidligere baren med downs, genfeil hos foreldre mm. Du må være over 38 for å få tilbudet om duotest/fvp etc.

Snakk med legen din om dine bekymringer heller, så vil du kanskje bli henvist til en ultralyd, alternativt bestille ultralyd privet, (vet ikke hva det koster).

Det er ikke kjekt å gå og gruble, det kan jeg skrive under på!

Lykke til!

Trolle på Majorstuaklinikken er visstnok sertifisert til å ta duotest så da kan du få gjort det privat.

Jeg har lest på nettet at kvinner kan deles i tre grupper. De som ikke vil vite men gjennomfører uansett, de som er helt klare på abort om det er noe galt, og de som søker tilgjengelig medisinsk hjelp og rådgivning før de tar sitt valg.

Du klarer å grine deg til en fostervannsprøve hvis det er viktig for deg. Hvis du allerede er forbi 10.uke så bør du snarest kontakte gynekolog. Det kan være for sent for duotest.

Grunnen til at grensen er satt til 38 år et visst at da overstiger risikoen for Downs risikoen for spontanabort som følge av undersøkelsen. Duotest har ingen risiko.

Duotest (ultralyd+blodprøve) gir bare 80-90% sikkerhet mens FV prøve skal gi 100% sikkerhet.

Det må være opp til hver enkelt å vurdere hva de er mest komfortabel med, og hva som er riktig for dem. Men en tidlig UL vil kunne avdekke om barnet har en alvrolig sykdom, og således gi paret en mulighet til å vurdere å avbryte svangerskapet eller ihvretfall få satt seg grundig inn i hva det vil bety for barnet og de selv når barnet kommer (forbrede seg). Noen vil foretrekke å ikke vite om noe er galt, la naturen gå sin gang og håpe på det beste.

En er selvfølgelig ikke garantert at en tidlig UL kan gi svaret på alt, men dersom barnet feks ikke har en nakkefold, er det jo et godt tegn, og noe en normalt ikke vil kunne oppdage på senere ultralyd i uke 17/18. Og da vil en jo slappe litt ekstra av senere i svangerskapet.

Jeg er 34 år og tok en UL i forrige uke som viste en hevelse i nakkefolden hos fosteret som kan tyde på downs eller andre alorlige avvik...selvom det er en grusom påkjenning å gå gjennom tester osv. nå for å finne ut om barnet eventuelt har alvorlige misdannelser, er jeg glad for at jeg tok tidlig UL og nå ihvertfall får en sjanse til å velge å avbryte svangerskapet dersom det er alvorlig sykt. Og dersom barnet skulle vise seg å være friskt, vil vi jo være i den 7. himmel etter å ha fryktet det værste i flere uker...

Lykke til med valget!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...