Gå til innhold

Når introduserer dere ordet nei?


-carina-

Anbefalte innlegg

Har lest litt debatter her inne på Din Baby i forhold til når folk vil introdusere ordet nei. Noen mener at man ikke skal si det i det hele tatt de første årene, mens andre bruker det hyppig fra babyen er liten.

 

Jeg har ikke lyst til at alt gutten gjør skal være nei, nei, han må jo få lov til å bevege seg og oppdage ting. Men samtidig må han jo lære at enkelte ting er nei. På badet har vi en elektrisk oljeovn, som vi bruker når Karsten skal bade. Om jeg skal stelle meg, så får han ligge på gulvet og nå klarer han jo å forflytte seg bort til den ovnen. Så nå har han fått sitt første nei. Synes det er viktig å lære ham at det er farlig å være borte i ovnen, selv om den selvfølgelig aldri står på når han kan krype bort til den...

 

Har dere begynt å si nei til babyene enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sagt nei til Benjamin hele tiden hvis han f.eks river i håret. Det gjør vondt. Ikke at jeg kjefter, men jeg sier "nei, ikke riv mamma i håret. Det gjør vondt". Kanskje voldsomt å vente til ungen er 2år,så plutselig si nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt nei hele tiden. Tror ikke jeg hadde klart å la være om jeg prøvde. Men det er ikke slik at jeg går rudt å roper å skriker nei til han dagen lang da:) Har hørt at d er bedre å lære dæm å skjønne hva nei betyr,enn å f.eks å bare gå å ta fra dem alt dem ikke får røre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt nei en stund, men er litt obs på når jeg bruker det. Vil liksom ikke bruke det opp. Er når ting gjør vondt (river i håret og biter i puppen), når han spruter med mat i munnen og når han spiser på plastposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke begynt ennå, men mener å ha lest at barna kan skjønne 'nei' allerede ved 8 måneders alder. Ser det helt tydelig på ungen til venninna mi, for han "prøver seg", liksom, og så ser han på henne. Når hun sier 'nei' trekker han hånda tilbake og så begynner han på nytt når hun snur ryggen til. Sleip liten fyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...