Gjest Skrevet 28. januar 2007 #1 Skrevet 28. januar 2007 Etter en tøff start, med fullpumping i 10 dager, og nedtrapping i 4-5 dager, begynte jeg å fullamme vesla. Det skal sies at jeg hadde mer enn nok melk i starten, tok ut rundt 200ml hver pumping, noe fryseren bærer preg av :-) Hun er født nesten 8 uker for tidlig, derfor en slik start. Vesla er nå nesten 7 uker gammel. Inntil et par dager siden har puppene vært tunge, store og sprengte innimellom, men nå plutselig ble de "lette", og mye mindre enn de har vært. Den ene puppen har vært større enn den andre hele tiden, men nå er de nesten nede i str jeg hadde før jeg ble gravid. Hadde helt panikk her, for jeg merker jeg har mindre melk på kvelden og på natta suger hun meg helt tom. (da er hun egentlig mett, fordi hun gulper og sovner, men vil ha mer med en gang jeg flytter på meg, smokk er nå introdusert) Men det føles rett og slett som puppene er helt tomme, fordi de er så lette og små igjen. Så i går tok vi en "være i senga" dag, for jeg har vært så sliten og på etterskudd med søvn, så vi sov begge to frem til nesten fem, kun avbryt av mating og bleieskift. Noe jeg fikk igjen i natt, for da lå frøkna med tinntallerkner og var våken, samt sulten. Men ville ikke ha flaske, bare pupp, så sugebehovet slo vel inn nok en gang. I morges ble jeg så letta, for puppene var helt lette og virka tomme i dag også, men hun spiste godt av puppen, og jeg hørte hun svelga og svelga unna. Det var en deilig lyd! Men spm er: er det andre som har opplevd dette? Er det bare slik det blir når melka har stabilisert seg? Skal man ikke merke at man har melk i puppene da? Of.. blir mye mas om amming, jeg må rett og slett si at jeg håper "kosen" kommer snart, for til nå har det vært mye bekymringer og frustrasjoner rundt hele amminga. Er kos når hun spiser, men jeg blir jo grå av alle tankene.. nok melk? for lite melk? for mye melk? .-)
Gjest Skrevet 28. januar 2007 #2 Skrevet 28. januar 2007 hei.... gutten vår er bare 3 uker, er ikke en dreven ammer, hehe... Men i starten var puppene mine også store å sprengte, men nå den siste uka, er de nesten som før. Men melk har jeg, han spiser som før. Svelger å gulper. Syns bare det er deilig at de ikke er så sprengte lenger, så leneg de spiser å virker fornøyde å blir mette så er det sikkert ikkeno å bry seg om;)
Gjest Skrevet 28. januar 2007 #3 Skrevet 28. januar 2007 Det blir sånn, og jeg synes det var en befrielse. Det er omtrent som om de venner seg til det;) Men du vil få tilbake følelsen igjen innimellom, etter økedøgn. Da blir de litt som i begynnelsen men bare for en kort periode.
meg og min lillle sønn Skrevet 28. januar 2007 #4 Skrevet 28. januar 2007 gutten er nesten 8 uker nå. fullammer en stor gutt, så han trenger mye melk allerede nå. MEN puppene er like store som før jeg ble gravid, og kanskje Enda bløtere. så "føles" tomme ut, men er visstnok ikke det. Har aldri hatt melkespreng heller, selv etter 8 timer uten amming på natten. Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Ring helsestasjon kanskje..?
Mamma'n til Kaisa og Simon:) Skrevet 28. januar 2007 #5 Skrevet 28. januar 2007 mine er blitt bløte og føles nesten litt tommere nå enn før, men er nok som du tror at det er pga at det stabiliserer seg etter behovet til barnet.. Gutten min slurper i seg mye selv om det til tider føles ut som om det ikke er noe særlig inni der! Han er 2 1/2 mnd nå, fullammer og han er stoooor var 6740 på onsdag (og 62cm)... Du kan jo bare passe på at du veier henne ofte slik at du ser hun legger på seg... Ellers er det vel slik at du bare får følge med på at hun er i form og sånne ting Var slik med min første å, at de føltes tomme, men hun trengte ikke mere mat før hun var 5mnd så noe må der jo ha vært...
Gjest Skrevet 28. januar 2007 #6 Skrevet 28. januar 2007 Tusen takk for masse fine svar :-) Det er nok bare det at jeg er så vant til sprengen i nesten 6 uker, at det blir helt kaotisk i hue mitt når denne forsvinner. Vesla fikk akkurat mat, surkla og svelga.. hehe..sovna og slapp puppen, ligger og sover rolig ved siden av meg i sofaen nå. Så mat er det visst inni der :-)
komplett familie Skrevet 28. januar 2007 #7 Skrevet 28. januar 2007 hei. Har en gutt på 4,5mnd. Jeg trodde også jeg hadde for lite melk og at puppene kjente tomme ut.. Jeg tok meg en ekstratur til helsesøster for å veie han - og han hadde lagt på seg det han skulle + litt til!!! Jeg følte han spiste meg tom på kvelden, så jeg pumpet meg på dagtid. Han spiste kun en pupp av gangen, så da pumpet jeg den andre puppen. Hadde da ca 50ml å gi han ekstra på kvelden. Dette gjorde jeg en ukes tid for da følte jeg at jeg hadde melk på kvelden også... Må ta med at han ikke virket fornøyd etter kveldsmåltidet, ikke før han fikk de ekstra dråpene. Fullammer enda, men puppene har samme størrelse som før jeg ble gravid - blir litt større når det er lenge siden jeg har ammet. Men det er ikke noe problem å bruke gamle bh'er Så mitt tips er å ta en ekstra tur på vekta med babyen Lykke til
Gjest Skrevet 28. januar 2007 #8 Skrevet 28. januar 2007 Jeg glemte kanskje å si det ja.. hun har lagt flott på seg hele tiden. 500g på 10 dager nå sist. Men det var etter sist veiing jeg fikk så mye pupper. Jeg har også prøvd å gi litt ekstra på kvelden, men det kommer bare opp igjen, så jeg har bare konkludert med at jeg har nok, og at hun bare er veldig kosesyk og trøtt. Gir henne i senga nå, og da er hun ikke urolig og sovner. Dog bare et par timer, men bedre enn å sitte oppe og fundere på hvorfor hun er så gretten .:-) Det er vel nok melk.. som barsel printa inn.. produksjon etter forespørsel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå