Gå til innhold

angåene svangerskapspermisjon og penger???

Anbefalte innlegg

Skrevet

eg er gravid i uke 33 og satt nett og diskuterte litt om svangerskapspermisjon og pappapermisjon og diverse.

eg har sendt søknad(skrevet under på papirer om permisjon fra jobben) til komunen- er lærling ansatt i komunen. har fått tilbake et skjema som eg skal sende tilbake etter fødselen om hvor lenge eg ønsker permisjon og når forloveden skal ha sin permisjon.

men skal eg i tillegg sende søknad til trygdekontoret om stønad? eller ordner de på økonomiavd på komunen det?

føler meg heilt blank...

er de noe annet eg skal gjøre?

fikk litt panikk for at eg er litt seint ute med ting...

forloveden min jobber i marinen , har vervet seg og jobber på den nye frigatten knm fritjof nansen som det går program om på tv no.

han har fått beskjed om at han får 2 uker etter fødsel med lønn og de 6 ukene med pappa permisjon... kordan blir det med det når eg skal ha 54 uker med 80% lønn????

blir heilt satt ut av alle disse reglene og sånn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber fast i kommunen, og det er samme regler for lærlinger som for fast ansatte!

Først må du søke om permisjon fra jobben, så må du dra på trygdekontoret ditt og spørre om å få prate med en rådgiver/konsulent der ang søknad om lønn under permisjon, for det er de som skal betale lønna di under permisjon, så ja, det er en søknad som skal fylles ut på trygdekontoret også :) Ta deg en prat med noen på trygdekontoret der du bor, si at du er blank og ikke har peiling på hva du skal søke om.

Uansett hvor mange uker permisjon du tar, så kan ikke typen din ta permisjon sammens med deg, han må vente til du er ferdig med din permisjon. Er ikke lov å overlappe hverandre dessverre av en eller annen teit grunn..

Skrevet

Ang de 6 ukene med pappaperm: de kan han ta ut når han vil,men ikke de første 6 ukene etter fødselen,de er forbeholdt mor.

Når han tar pappapermisjon, kan du også være hjemme om du vil, men du får IKKE betalt for det. Dvs du må ta ut ferie eller rett og slett ubetalt fri.

Mange som gjør sånn, og reiser f.eks til syden i lavprissesong :o).

Han trenger ikke ta 6 uker sammenhengende, men kan dele de opp akkurat som det passer han ( og arb,givere,selvfølgelig).

Mener det er nytt nå at man ikke trenger avtale fordeling av permisjon FØR den starter,sånn som det var for et par år siden. Nå kan man forandre underveis i løpet av permisjonsåret.

Vil uansett råde deg til å lese nøye igjennom brosjyrer du får på trygdekontoret, for ofte risikerer du å få forskjellige tolkninger av reglene av forskjellige kundebehandlere....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...