Gå til innhold

Eksem og babysvømming (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med det? Gutten vår har hatt eksem i panna og området rundt der og øverst på brystkassen og haka siden han var ca 2 mnd, har ellers vært tørr på resten av kroppen også, men ikke eksem. Har smurt han med Mildison kortisonsalve i perioder der hvor eksemen er, og ellers smører jeg han med fuktighetskrem.

I går var vi med på babysvømming for første gang, og eksem i ansiktet ble ikke verre av det, for han var jo ikke borti klorvannet med ansiktet. Men idag har han fått noe jeg tror er eksem på føttene, og han er også veldig rød flammete på rygg/mage... Bør vi slutte på babysvømmingen? Han elsket jo og bade da, så det er så synd at eksemen måtte bli verre av det... Noen som har noen gode tips eller råd? *HÅPER*

(Han er 4 mnd nå)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har eksem selv så derfor går ikke vi på babysvømming. Forsøkte oss en gang men eksemen min ble verre, særlig i og med at det er vinter og kaldt ute og samtidig er det mye klor i vannet. dersom du bor i Oslo, kan du forsøke å finne et basseng med mindre klorinnhold i vannet.

Eller kanskje du kan ta opp svømmingen igjen på våren, når det er varmere? Det har vi tenkt til. Men her er det altså hensynet til mammaen. Og siden jeg ikke har godt av det, kan jeg jo ikke råde deg til å utsette din lille tass for det! Så jeg ville kuttet (dersom det ikke går ann å finne et basseng med mindre klorinnhold og prøve dette..)

Skrevet

Hva slags fuktighetskrem bruker du? Den må ikke inneholde Parafin - for det tørker ut huden enda mer....

Har ikke så mange tips ang babysvømming, men jeg ville ha kontaktet fastlegen og hørt der! Evt hørt med en hudpleiesalong - de burde jo vite hva som er bra for huden......

Lykke til, håper dere slipper å slutte på babysvømming

Skrevet

Har prøvd litt forskjellige kremer, akkurat nå bruker vi locobase.. synes den hjelper litt.. Har og brukt stellekremen fra sebamed.

Bor ikke i oslo, men vi er i et såkallt helsebasseng, og de sier det er mindre klor der enn i "badeland" i byen.. Så finner nok ikke noe basseng med mindre klor her nei!

Skrevet

Er eksemen uten sårflater så kan du jo forsøke å smøre på fet krem (den feteste til locobase feks.) rett før og rett etter svømming og se om det hjelper. Da lager den en slags hinne mot vannet.

Skrevet

Stellekremen fra SebaMed inneholder Parafin....

Skrevet

Nei, det er ikke sår, bare rød og prikkete og tørr... (Foruten der han klør hull da). Fikk tips om og smøre før badingen, så jeg gjorde det i går også, med noe jeg ikke vet navnet på.. men det ligner mere en voks, så jeg syntes det virket som den holdt vannet litt "unna". Men da smurte jeg bare i panna og ansiktet.. og der berørte han ikke klorvann, så jeg vet ikke om det hjelper da.

Skrevet

Inneholder den parafin? Hmm.. syntes den virker kjempegod jeg.. har aldri brukt annet på rompa hans, og han er aldri sår.. Men da er det nok ikke så smart at jeg bruker den på resten av kroppen da...

Skrevet

heisann!!

har en gutt som i starten hadde få tørre flekker. etter basseng tur ble det mye verre. og etter 2 mnd med endel utslett dro jeg til legen for å få råd. gir han en kortisonkur nå. og har prøvd ALT av kremer, billige og dyre. jeg vil anbefale deg å gå til legen. få hjelp der hvis du kan få det..

etter legebesøket har han blitt bedre av kortison. hvis jeg ikke hadde fått virkning der, hadde jeg prøvd homeopat. og alle har ikek effekt av kortison heller. i allefall har han blitt mye bedre. kanskje av kortison, kanskje av noe annet

det er viktig at kortisonen blir gitt som en kur, hvis du allerede har vært hos legen gjør du sikkert det allerede. (sier dette fordi jeg vet hydrokortison selges reseptfritt).

i allefall ville jeg begynt med vaskepulver som er allergivennlig. bruker mindre vaskepulver og ikke skyllemiddel på klærne hans. vask mørke klær som er rett mot huden 3 ganger minst før de tas i bruk. mørke klær trekker mer fuktighet av huden enn lyse. (jeg bruker kun lyse klær innerst). ikke bruk ull. oljebad... smør 2 ganger om dagen!

vår gutt elsker også å bade, badet HVER dag og hadde deilig deilig babyhud til vintern begynte å sige på. nå er det mye sjeldnere.

ser kanskje et lys i tunellen nå!!! han er bedre enn på lenge! og vi bader oftere enn 1 gang i uka igjen!!!:) håper vi kan ta oss en basseng tur også snart!

Skrevet

Synes du burde slutte jeg, men det er min mening da.

Har eksem selv. Drar jo av og til i basseng , men er mer en gang i halvåret,hehe.. Ikke på noe regelmessig basis nei,det orker jeg ikke utsette meg selv for.

Det er jo en grunn til at man holder seg unna ting man ikke tåler :)

Skrevet

mange som sier s¨mye forskjellig.. prøv deg frem du.. syns DU at HAN blir værre da slutter du.. men hvis ikke så fortsetter du.. t.o.m HS og LEGER sier så mye forskjellig.. prøv deg frem.. hvis han koser seg osv så ikke bare slutt tvert...

Skrevet

Heisann. For 2 år siden gikk vi på babysvømming med første barnet vårt. Hadde ikke de problemene, men hun som holdt kurset informerte litt på forhånd om de problemene du snakker om. Hvis noen reagerer så smør dem inn med Spenol før de går uti vannet. Bare pass på og hold godt fast i de, for de kan bli litt sleipe og glatte. Du kan jo kansje prøve det neste gang. Kjedelig å slutt vel...? Det er jo en utrolig artig aktivitet.

Lykke til !

Skrevet

Hadde samme problem som deg. Vi storkoste oss på babysvømming, men etter hvert opplevde jeg at han fikk et rødt flammende eksem av det. Har fått konstatert atopisk eksem. Og legen bad oss om å slutte med svømminga da det kunne bidra til å gjøre det verre. Så da var ikke valget så vanskelig.

Andre har sagt at det ikke har noe å si - men jeg så jo selv at det ble verre/mer flammende av bassenget...

Lillegutt nærmer seg nå ett år. Vi smører med A-Creme, A-derma og Miniderm (bytter litt på - det er anbefalt) og han er kjempefin i huden. Men glemmer vi å smøre - så får han fort eksem igjen.

Forhåpentligvis vokser de seg av det!

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...