Gå til innhold

Spør igjen ang permisjonspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

La inn ett inlegg her tidligere i dag ang permisjonspenger.

Noen som kan svare meg på hvilken sum man får den 80% fra?

Fjordårets, eller de siste 6 månedene?

Har fast jobb og inntekt, har hatt det de siste årene, men blir likevel litt forskjell i årsoppgjørene da jeg har en bijobb og jobber til tider overtid på in faste jobb.

Noen som har svar til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De siste 6 måneder

Skrevet

Det er de siste 6 mnd som teller, men dersom du får utbetalt via trygdekontoret og ikke jobben betaler mellomlegget får du 80% av 6 G som er 356 000kr (vel å merke dersom du tjener over dette i din jobb). Tjener du under får du 80% av det du tjener.

Skrevet

Her tror jeg vi trenger en liten oppklaring. Det er mange som har meninger om hvordan man beregner permisjonspenger eller foreldrepenger som det egentlig heter. Jeg har vært på NAV å henta reglene men om du ikke gidder å lese dem så kan jeg gi en kort forklaring:

-I hovedregel så er det sånn at har du fast inntekt så er det de 4 siste ukene FØR du går ut i permisjon som ligger til grunn for beregningen. Altså tjener du 25000 brutto de 4 siste ukene før du går ut i perm. så får du 25000 dersom du velger 100% dekning.

Beregningen av foreldrepenger beregnes på samme måte som sykepenger, dette står klart å tydelig på NAV sine sider....

Håper du ble litt klokere....

§ 8-28. Sykepengegrunnlaget i arbeidsgiverperioden

Sykepengegrunnlaget som nevnt i § 8-10 fastsettes i arbeidsgiverperioden etter en beregnet aktuell ukeinntekt, se § 8-29. (491)

Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden.

Beregningsperioden fastsettes slik:

a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.

B) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.

c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.

d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.

e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

For timelønnede arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder omgjøres den aktuelle ukeinntekten til et sykepengegrunnlag pr. dag i arbeidsgiverperioden ved at inntekten fordeles på det gjennomsnittlige antall arbeidsdager pr. uke i beregningsperioden

Skrevet

Lurer på en ting jeg også, kanskje noen vet?

Jeg skal ut i permisjon 23. april, og 1. mai får vi lønnsøkning på 7500 kr. Får jeg med meg den økningen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...