nicco Skrevet 27. januar 2007 #1 Del Skrevet 27. januar 2007 Nå nærmer det seg genetisk veiledning, duotest og ultralyd for min del, og da får jeg liksom litt fokus på dette med alder, min er 43 om et par dager, risiko o.l. Jeg vet nå at det er flere som er i samme situasjon som meg, så her kommer jeg med litt info jeg har funnet: 8 av 10 barn som blir født med downs, blir født av kvinner under 35 år. Selv om alle over 35 år hadde tatt fostervannsprøve, ville en bare oppdaget 20%, nettopp av denne grunn. Det blir født ca. 60 barn med downs hvert år, 12 av disse av mødre over 38 år. 50% av de som får tilbudet, tar fostervannsprøve, og risikoen for spontanabort ligger på 0,5-1,0 %. En utvidet ultralyd vil gi 5% falske positive svar for downs, dvs. 5% vil få vite at de antagelig bærer på et downsbarn, mens de ikke gjør det. Risikoen ved 43 år er 2%, ved 45 år 5%.( husker ikke tallene for de andre aldrene) Håper det er flere enn meg som har nytte av disse tallene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7970771-litt-info-om-downs-alder-risiko-mm/
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2007 #2 Del Skrevet 27. januar 2007 Jeg skjønner ikke hva du mener med "nettopp av denne grunn". Så jeg skriver hva jeg vet om dette. Jeg fikk vite på genetisk veiledning at de fleste som finner downs på fostervannsprøve tar abort. Og det er da først og fremst kvinner over 38. Og det er derfor de yngre føder flest med downs. Det betyr ikke at risikoen er like stor for de yngre. Kurven med risiko stiger bratt, og de valgte 38 år fordi det var da risikoen for abort var lik risikoen for downs. Etter det var risikoen for downs større enn risikoen for abort. Aldersgrensen er satt ut fra en ren matematisk beregning. Når du nevner tallene 60 med downs og 12 av mødrene er over 38: Disse tallene har ingen verdi uten å bli sett i sammenheng med hvor mange barn som fødes totalt av kvinner hhv under og over 38 år. Uten å kjenne de konkrete tallene så vet vi at det er fler kvinner under 38 som føder barn enn kvinner over 38. Et eksempel: Hvis det fødes 1200 barn av mødre under 38 år og 120 barn av mødre over 38, så er 60 av 1200 en mye mindre prosent enn 12 av 120. Håper det klargjør litt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7970771-litt-info-om-downs-alder-risiko-mm/#findComment-7974107
teatime Skrevet 28. januar 2007 #3 Del Skrevet 28. januar 2007 Hei! Vi fikk en datter med downs for ca 9 mnd siden. Vi har vært på kurs arrangert av Ullevål. Overlegen som snakket om det medisinske sa at risikoen for å få barn med downs øker drastisk først ved 44 år, men som det er sagt stiger den tidligere. Det nye, noe vi også har hørt av flere barneleger ( vi har tilbragt over halve tiden på sykehus og har snakket med altfor mange leger, de første månedene fordi hun måtte komme så altfor tidelig, i den senere tid av andre årsaker), er at det at det stadig fødes flere barn med downs også av yngre kvinner. De vet foreløpig ikke årsaken til dette. Men mange av barna med downs fødes av såkalte innvandrerkvinner, og tallene kan visst ikke bare forklares med at mange av de føder flere barn enn de fleste av oss. Men legene er forløpig ikke veldig bombastiske når det gjelder dette. Kanskje dette ikke bidro til å klargjøre, men alt er altså ikke opplest og vedtatt når det gjelder risikoen for å få barn med downs. Må bare si til slutt at vi har verdens nydeligste jente. Vi sørger ikke lenger for det friske barnet vi mistet, men gleder over barnet vi fikk. Fikk vi velge, så ville vi selvsagt ønske at den lille jenta vår var både fullbåren og kromosonfrisk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7970771-litt-info-om-downs-alder-risiko-mm/#findComment-7977734
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #4 Del Skrevet 28. januar 2007 På min veiledningssamtale fikk jeg fortalt at tallet på downs barn ikke går ned fordi mange ikke velger å ta i mot tilbudet om fostervannsprøve og at mange downs barn fødes av kvinner under aldersgrensen for fostervannsprøve på 38 år. Dette mente de skyldtes at gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende har gått opp og derfor øker også sjansene for downs. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7970771-litt-info-om-downs-alder-risiko-mm/#findComment-7978627
Ma-i Skrevet 29. januar 2007 #5 Del Skrevet 29. januar 2007 Det er jo historisk sett flere perioder der alderen på førstegangsfødene har økt, fks første verdensgrig, andre verdenskrig, vietnamkrigen... Men er det da meningen at man skal ta abort ved downs da, siden de på veiledningen din sa det? Anonym?.. hørest rart ut. Det er aldri garantert å få et friskt barn uansett alder, man er aldri garantert noe her i livet annet enn at man også skal dø engang. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7970771-litt-info-om-downs-alder-risiko-mm/#findComment-7988057
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå