Gå til innhold

Igangsetting av fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ultralyd i går,pga avflata SF mål. Er 39+3 i dag, hodet ikke fesat, så skulle ikke flata ut.. Vekstestimert til minus 14% i forhold til gjennomsnittsvekt på 3500 gr ved termin (mot - 8% for fire uker siden). Han er estimert til å være ca 2900 gr nå.. Jordmora mente måla stod i stil til hverandre, og at siden både jeg og min mann var små når vi ble født, så er ikke målene unormale.. Det som er, er jo at han ikke følger kurven sin helt, selv om gjennomstrømming i morkaka og navlesnora var fin.. Spørsmålet er da om han har noen nytte av å være i magen min særlig lenger, eller om han likegodt kan bli født nå (satt i gang). Jordmora mente han beveget seg lite, og gjorde litt få pustebevegelser under ultralyden i går (varte ca 45 min)..Jeg må derfor være obs på om han beveger seg i magen min, visst ikke må jeg si fra til føden. Er redd for at noe galt kan skje med den lille, nå helt på tampen.. Jordmora var ikke særlig redd for det, men som ho sa, det er jo ingen garanti.. Er satt opp til CTG på mandag, for å registrere spark etc.. Lurer på om noen har blitt satt i gang, eller evt vært i samme situasjon som meg?? Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, satt i gang pga at han ble estimert til være liten (-9%) og på en kontroll da jeg var 37+2 var det i tillegg litt lite fostervann. Så med den kombinasjonen ble det bestemt at jeg skulle settes i gang, det skjedde ved 37+6.

Har lest at -14% avvik ikke er spesielt mye, de pleier ikke å gjøre noe spesielt før det er avvik på 18-20. Men det er sikkert individuelt etter hvilke andre faktorer som spiller inn.

Ble altså satt i gang, men da han kom ut 17dager før termin var han over 3 kg og 49 cm, så han var slett ingen liten pilt. Har hørt mange si at estimering av størrelse på UL ikke stemmer med ungen som kommer ut. Men dersom det er snakk om lite bevegelse o.l så er det kanskje en kombinasjon som gjør at de like gjerne setter i gang. DU er jo så og si ved termin uansett.

Lykke til! :-)

Skrevet

Okay..hvordan gikk det når du ble satt i gang da? Var det en hard og langtrukken fødsel? Kunne egentlig bare tenke meg å bli satt i gang snart, hvis ikke noe skjer av seg selv da.. Ang vektestimering har jeg også hørt at de kan ta feil..Jordmora jeg var hos på fredag sa at de hadde en feilmargin på +/- 4 %.. Gutten vår er uansett mer enn stor nok til å klare seg nå..

Skrevet

Ikke hard og langtrukken, men hard og rask. Nesten styrtfødsel. Men min jordmor hadde neppe helt kontroll for å være ærlig... :-( Hun ville dessuten ha ut ingen før hun gikk av vakt, som hun sa. Galskap.

Skrevet

ha ut ingen=ha ut ungen.. men det skjønte du sikkert .. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...