Gå til innhold

Hvilke töybleier er best?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror det er litt smak og behag. Jeg er en del inne på forumet på tettinntil.com, der står det mye om sånt. (Men må søke om medlemskap først, litt styr akkurat det.)

De fleste ser ut til å bruke brettebleier i starten. Gas-bleier ser ut til å suge best, men noen sverger til flanell. Utenpå har de hjemmestrikkede ullbukser, eller filtede bukser som de feks kjøper på nøstebarn. Fordelen med dette systemet er at brettebleiene er lettere å få til å passe til de minste.

Etterhvert er det mange som går over til formsydde av ulik sort. Lommebleiene er visst særlig populære, de kan fylles med innlegg etter smak, men funker ellers ganske likt som vanlige tøybleier. Slipper å ha noe utenpå.

Ulempen med formsydde bleier er at de koster mer. Jeg regner med å bruke ca 500 kr på brettebleier + garn til hjemmestrikking. Har lyst å kjøpe en bleie som heter Fuzzi Bunz etterpå, og da må jeg antakelig ut med 6000-7000 kroner for at det skal holde hele perioden. Ser på det som en investering, bleiene kan jo også brukes til unge nr 2. (Eller selges, godt marked for brukte tøybleier!)

Du kan lese mer på kenguruloftet.no og på nostebarn.no. Lykke til! =)

Har termin i slutten av februar, og har bestemt oss for tøybleier!

Har tenkt å begynne med brettebleier med ullbukser utenpå, men har også kjøt inn noen andre typer som kommer til å passe når bebisen blir noen mnd større.

Det jeg har foreløping:

24 stk brettebleier (noen flanell og noen av gas)

2 stk snappi til å feste med

3 hjemmestrikkede og en kjøpt ullbukse

noen vaskbare innlegg

Dette regner jeg med holder til nyfødt. Og i tilegg har jeg kjøpt noen prøveeksemplarer av formsydde bleier for å se hva som finnes:

fra imsevimse.se:

formsydd bleie av flanell

fra motherease.com:

en one size bleie + innlegg

en airflow ytterbukse

Betalte 124 kr inkl frakt for denne prøvepakken, og det var den vel verdt! Myk og god bleie med trykkknapper som kan tilpasses str på babyen og skal passe hele bleieperioden.

Vi går også for brettebleier i starten, men heimestrikka ullbukser utanpå. Har kjøpt ein startpakke med formsydde ImseVimse (kjøpte dei mest fordi dei var så utrulig billige) - så vi kan bytte mellom brettis og formsydde når chiqutin blir litt større.

Elles har eg kjøpt to Fuzzi Bunz lommebleier brukt som eg har tenkt å teste ut - det er utrulig greit å kjøpe brukt viss ein berre vil prøve ut ei bleie eller to (viss du ikkje gjer som epletre over her, og finn ein "prøvepakke" på den bleia du vil ha)

Glømte å seie kor mange bleier:

12 ImseVimse formsydde + 4 bleiebukser

Planlegg å kjøpe 24 brettebleier (eller skal kjøpe 30 for å ha litt ekstra + som klutar o.l. - dei kostar berre 10kr stk på Sparkjøp)

Like mange brillebukser som brettebleier (Snappi festar ikkje så godt på bleiene frå Sparkjøp har eg høyrt, men skal prøve uansett)

Heimestrikka ullbukser? Det kjem an på om strikkedilla tek heilt overhand, mamma har allereie strikka to, og eg planlegg å hive meg i strikkinga så snart eg blir ferdig med babyteppet :)

Annonse

Vi skal ha ullbukser fordi det pustar best - men det blir jo litt meire "klumpete" då. Dessutan går dei fort å strikke, så eg kan strikke dei slik at dei passar perfekt til chiquitin, og det kostar ikkje mykje for eit garnnøste viss ein ikkje brukar Nøstebarn-garn (men då må ein kjøpe lanolinkur i tillegg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...