Gå til innhold

Har begynt å grue meg til fødselen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om det er lenge igjen! Men jeg husker så altfor godt de grusomme smertene, følelsen av å miste kontroll, hvor flaut det var å gråte og skrike foran vilt fremmede (jordmor og barnepleier). Huff, grøsser ved tanken... Skal jeg prøve å møte frykten (hvordan??) eller skal jeg tenke minst mulig på det som kommer?

Hvorfor må fødsel være så jævlig???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk minst mulig på det til vanlig og ta det opp på kontroller er mitt tips. Få bestilt kopi av fødelssjournalen din og ta den med til jordmor og gjenomgå den sammen, forklar hva du synes var ille så kan nok hun komme med tips, råd og trøst. Ellers så kan jeg trøste deg med at både jeg og de aller fleste jeg kjenner synes andre fødselen var MYE lettere å takle enn første. Da vet en litt mer om hva en går til, man får ikke sjokk og man takler det derfor også bedre. I tillegg føles ikke smertene like ille på en måte. Jeg mistet også kontroll under første fødsel, men andre var jeg mye mer forberedt og klarte å fokusere på pusten og visualisering under riene slik at jeg jobbe med riene i stede for å jobbe mot smertene riene gav, det hjalp utrolig mye! Dette går nok kjempebra skal du se, ikke bruk energi på å grue deg i hvertfall, det bare taper du på!

Skrevet

Takk for svar...

Dette blir faktisk min 3. fødsel. Men den forrige var altså her grusom. Det verste var at jordmor (student) lo av meg da jeg gråt: "La meg få slippe!"

Litt senere, da jeg skulle presse, fikk jeg streng beskjed om å ikke presse uten ri. men jeg greide ikke å la være, så jeg presset uten at det var ri, og selvfølgelig revnet jeg. men jeg greide ikke å la være! Da himlet jordmor med øya! Det var så skamfullt.. jeg følte ingen glede etter den fødselen, bare skam...

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

Synes vel kanskje du skulle snakket med jordmor om dette? Er ingenting som er værre enn å føle at man mister kontrollen og at ingen tar deg på alvor. Kanskje skrive brev til sykehuset å få alle papirer fra fødslene dine tilsendt? - mine fødsler har vært helt greie, men hadde en liten følelse av at jeg ikke hadde kontrollen under 1. fødsel, da hjalp det veldig å kunne gå over partogrammet... Vet ikke helt jeg..

Skrevet

Mitt råd,utenom å ta dette opp med JM/lege er at du må fokusere på at ingen fødsler er like!!! Det trøsta meg masse da jeg gikk med nr 1. Uansett hva andre sier, eller hvor fælt den/de andre fødelen/fødslene har vært, vil denne fødselen bli noe helt for seg selv!! En må bare fokusere på at en aldri kan forutse hvordan det blir, så hvorfor bekymre seg...? Vet det er lettere sagt enn gjort,men det er mitt beste råd... Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...