Gå til innhold

HJELP! hva må jeg IKKE gjøre?

Fridulf

Anbefalte innlegg

leser om folk som mister barna sent i svangerskapet. Hva må jeg IKKE spise? veit at det kommer av andre grunner også.

Eller kan jeg bare spise det jeg alltid har gjort? Har kutta ut brus.

Men jeg har spist ost og champignon, og er livredd for at jeg kan ha skada ungen. Er bare 2 uker på vei (fosteres uke 1) men jeg vil vite HVA JEG SKAL SPISE OG DRIKKE for å gi best energi til babyen.

Hjelp!

Fortsetter under...

Tror ikke kosthold har så mye med om man mister eller ikke jeg da. Vil spiren være der, forblir den også!

Spis som før du. Bare vask grønnsakene og frukten litt nøyere! Trenger heller ikke å spise ubehandlet fisk el kjøtt. Som f.eks spekemat!

Jeg spiser det alikevell jeg da.Så du får avgjøre selv om du gjør det eller ikke :) (Det er pga. av bakterier i den type mat. F.eks toxoplasmose! Men det er bare 0,1% av alle gravide i Norge som blir smittet hvert år av den, så jeg tar det helt med ro jeg)

Du har nok ikke skada ungen ved å spise ost og sjampinjong nei.. Hvorfor tror du det?

Spis og lev som normalt, så skal du se alt kommer til å gå kjempefint!

Annonse

Da er du ikke 2 uker på vei.. Du er 5 uker! 5 uker og 2 dager for å være eksakt..

Du er nå 5 uker og 2 dager på vei.

Unnfangelsen finner sted omkring: 4. januar, 2007

Hjertet begynner å slå: 29. januar, 2007

Embryoet beveger seg: 22. februar, 2007

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 1. mars, 2007

Alle indre organer er ferdig formet: 1. mars, 2007

Risikoen for spontanabort avtar: 15. mars, 2007

Kvalmen avtar for de fleste: 22. mars, 2007

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 29. mars, 2007

Fosteret svelger og tisser: 12. april, 2007

Tid for ultralyd: 19. april, 2007

Du kan kjenne fosterets bevegelser: 26. april, 2007

Fosteret begynner å få et søvnmønster: 10. mai, 2007

Fosteret begynner å høre: 31. mai, 2007

Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 28. juni, 2007

Mange fostre legger seg med hodet ned: 2. august, 2007

Svangerskapspermisjonen begynner: 6. september, 2007

Antatt termindato: 29. september, 2007

=)

ikke tenk så mye på spontanabort i det hele tatt dere.

Det er faktisk ikke SÅÅ vanlig, selvom det kan virke sånn når en leser inne på slike gravidforum. Men et er de som er fryktelig uheldig. Desverre.

Før 12. uke, så sier en at en spontanabort er er resultat av et embryo som ikke vil gi et friskt barn. Mao, kroppen driver selv utvelgelse om dette er "liv laga" eller ikke.

Men noen ting kan det være greit å forholde seg til.

1. Ikke drikk alkohol, røyk, eller bruk andre rusmidler. Dette kan gi fosteret alvorlig skade! Etter uke 5, vil embryo ta til seg næring fra deg, dvs at det du får i deg, får baby i seg.

2. Kjøtt, fisk og fugl bør gjennomstekes eller kokes før du spiser det.

3. Unngå mugg. Dette gjelder også muggost og sånn. (annen ost er helt greit! )

4. Vær ekstra nøye med hygiene på kjøkkenet, vask salat og grønnsaker godt, og vask hendene godt.

Etter hvert som du begynner å merke på kroppen at du ergravid, begrenser fysisk aktivitet seg av seg selv. Dette med at du ikke skal bære tungt, har ikke med fosterets ve og vel å gjøre, det har med deg selv å gjøre. Musklene dine strekker seg når du går gravid, og du har naturlig bekkenløsning. Noen er da spesielt utsatt for å få ordentlig bekkenløsning hvis de løfter for tungt.

Hold deg i form, det har både du og baby godt av. Men du skal kutte ut trening der du får alt for høy puls. Men en joggetur er feks veldig bra for baby, de sier at da kjennes det ut som om den blir vugget i søvn:)

Baby ligger godt beskyttet inne i deg,og tar den næringen den trenger. Dvs at selvom du er kvalm og spyr og spyr, så skal du selv omtrent legges inn på sykehus før baby ikke får det den trenger.

Det kan være lurt å unngå for mye brus og søtsaker også, men dette er aller mest for din egen del, du kommer til å legge på deg 13-15kg i løpet av svangerskapet helt naturlig, dette er vann, baby, morkake osv. Kilo etter dette, er ofte vanskeligere å bli kvitt i etterkant.

Ditt økte energibehov pr dag tilsvarer ca en skive med leverpostei og et glass melk:) Så selv om du bare MÅÅÅ ha fire poser ostepop hver dag, så er ikke det noen grunn til nødvendigvis å spise det;)

Håper dere fikk noe ut av det. lykke til videre i svangerskapet:)

ps. blødninger i 1.trimester er også helt normalt. Om du opplever blødninger uten sterke smerter, er det mest sannsynlig at alt er helt i orden, men likevel skal du ringe legen for å få en kjapp undersøkelse. for du blir heldigvis tatt på alvor når du går gravid! :)

Annonse

VinterSol m/bolleiovnen , det er et av de mest oppmuntrenede innleggene jeg har sett på lenge, skal innrømme at jeg til stadighet tenker på SA, selv om folk rundt meg sier "det går jo bra", men du blir liksom så følelsemessig oppi det!

og du har helt rett i at vi kanskje ser ekstremt mye av det på et forum for gravide, hvertfall når øynene trekkes mot det også:P

igjen, VinterSol m/bolleiovnen , du fikk meg til og slappe litt mer av=)

takker:)

Ja det ER grunn til å tenke positivt!

De sier at så fort du har fått positiv test og alt det der, så er det noe sånn som 89%sjanse for at det skal lykkes. Og så blir det bare bedre og bedre.

(hope hadde vel en annen statistikk der oppe tror jeg, men alt i alt er oddsene faktisk veldig gode!)

Dere må huske på at veldig mange av de som henger på slike forum som dette (ikke på Ung&Gravid, men de andre) er folk som strever med graviditeten, og på mange måter "trekker statistikkene ned" (IKKEvondt ment mot de som strever) men dermed ikke nødvendigvis representabelt for gjennomsnittet.

Jeg tror nok den blødningen du opplevde kan ha vært en form for festeblødning jeg, Sauen:) Kan det ha vært omtrent akkurat da du BLE gravid? Sånn 14 dager etter siste mens, ca?

vask grønnsaker godt og pass på at kjøtt og fisk er gjennomstekt:) du bør ikke spise eksotisk fisk heller, som hai osv. du skal spise for 2 etter hvert, men ikke 2 voksne mennesker. det økte behovet ditt er ca en brødskive, en frukt og et glass melk hver dag:) ta folat og hold deg unna alkohol, rusmidler og røyk:) etter 12. uke er det en sånn pakke med små poser oppi som inneholder alle vitaminene du trenger. det er poser til hver dag i ca en måned:) de er ganske god å ha så vet du du får det du trenger;) prøv å spis sunt også, siden det er bra for både deg og fosteret:) hold deg sunn og tren gjerne, men lytt til kroppen din og ikke press deg selv til mer enn det som føles bra. alt går nok heelt fint skal du se:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...