uglo Skrevet 27. januar 2007 #1 Skrevet 27. januar 2007 Ser at debatten om hva man gir ungene sine eller ikke har tatt av dem siste dagene,hvertfall på sukker.Men sett lite av hva andre vaner folk har. Lurer på om dem er like gjennomtenkte, siden det er noe som opptar meg mye:) Jeg har helt siden hun begynte spise fast føde fulgt min bestemors råd, siden hun har hatt 6 friske og sunne barn. Jeg har latt henne smake på det meste så hun skal bli vant med mangen ulike smaker(eneate jeg er veldig forsiktig med er salt) og for oss har det foreløbig virket som jeg ønsket...hun liker ALT hun har fått omtrent.Jeg er også veldig nøye på at hun skal spise mye fisk,grovt brød og grønnsaker, siden dette senere ofte viser seg bli et problem få i unger.Er det sånn at det bare er sukker alle er så veldig uenig om, eller er resten av kosthold og livstil like gjennomtenkt?
Mistin Skrevet 27. januar 2007 #2 Skrevet 27. januar 2007 Jeg er absolutt ikke hysterisk for sukker. Jeg også er opptatt av at han skal smake på alt. Her er det grønnsaker eller salat hver dag og heldigvis elsker han det. Han får både syltetøy og prim på brød, Yoghurt får han ca 4 dager i uken, når han ønsker det.
Cat.68 Skrevet 27. januar 2007 #3 Skrevet 27. januar 2007 Jeg gjør det sånn omtrent som deg jeg uglo.
uglo Skrevet 28. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. januar 2007 Takk for svar, ble bare kjempe nyskjerrig siden sukker debatten tatt helt av her...Om ¨man har like mangen meninger om resten av det barna får i seg, og om det er like gjennomtenkt lissom. For hele kostholdet er viktig, ikke bare om dem får sukker eller ikke. Ikke minst at dem blir lært til,og blir vant med å få fisk!!!Noe jeg faktisk vet er en mangelvare i matveien hos veldig mangen jeg kjenner, fordi foreldrene ikke liker det selv. Og holdes unna mye salt....viste dere feks. at babymaten fra småfolk er tilsatt salt, det står i innholdsfortegnelsen...og alle er vel enig om at salt er myyye farligere en sukker. Så er litt spennende se hva tanker folk har om dette!!:)
Crazywoman Skrevet 28. januar 2007 #5 Skrevet 28. januar 2007 Jeg gjør også omtrent som deg uglo. Hun smaker på så godt som alt jeg spiser (bare forsiktig med salt). Hun ELSKER jalapeno,chilli og andre sterke ting. Det er såvidt meg bekjent ikke farlig. Tenkt på barn i Mexico eller India? De får jo slikt. Og har jeg og papsen behov for snop, chips etc (JA; HVER LØRDAG....men det er mitt valg og jeg syns det er KOS og gleder meg til dvd, vin snop og kos fra mannen min), vel da venter vi til hun har lagt seg. Hun er straks 13 mnd og har kun smakt pepperkake 2 ganger i julen og fikk litt muffins på bursdagen. Hun liker kun vann og melk å drikke og elsker frukt. Hun spiser ALL type middag(fisk og kjøtt), grøt, pålegg og skive. Det er jeg SIKKER på kommer av at hun får smake MYE forskjellig
Tredjemann på vei :D Skrevet 28. januar 2007 #6 Skrevet 28. januar 2007 Vi er overhodet ikke hysteriske og lillemann har fått smake mat med sukker i, helt klart. I selskaper får han smake litt kake, men liker det ikke så veldig, og i jula fikk han en pepperkake av og til. Eneste jeg mener er en uting er å innføre en vane når det gjelder lørdagsgodt og brus mens de enda er så små at de ikke vet hva de går glipp av. Det aller viktigste er selvsagt som du sier å ha et sunt og variert kosthold som en hovedregel, og heller la dem smake mindre sunne ting en sjelden gang iblandt.
Luca Skrevet 28. januar 2007 #7 Skrevet 28. januar 2007 Kan jo si litt om hvordan barna her spiser: Lillesnupp på 1 får så og si aldri sukker nei, spiser grøt fra Holle, nettopp fordi vi vil unngå sukrede(eller de kaller det vel usukret nå da, men tilsatt masse fruktsukker istede) matvarer, spiser yoghurt naturell osv. Hun fikk kake på bursdagen sin, og jeg hyler ikke opp hvis noen skulle gitt henne en skje is feks hvis vi er borte. Men VI gir henne altså ingenting. Hun på 2 år skjønner jo selvfølgelig mer, så der må vi vente hvis vi skla spise noe søtt til hun har lagt seg...ellers så får hun smake. Men ikke søtt på brødskiva, søtet yoghurt, lørdagsgodt osv. Så vi "påtvinger" ikke søte vaner som vi syns er unødvendige, men hun får selvsagt kake hvis det står på bordet. Vi bruker veldig sjelden halvfabrikata, som gryteposer og sausposer, pga saltinnholdet som du nevner, salter heller aldri maten før den kommer på egen tallerken for den som vil. Vi spiser fisk et par ganger i uka, og jentene er veldig glad i all slags frukt og grønnsaker og er vant til at det er grønt til all middag. Velger feks grov leverpostei framfor gul i boks osv og prøve å tenke hva som er sunt, grovt brød osv. Så her spiser de alt de får servert, og har god matlyst. Har aldri tenkt over at vi har noe spesiellt kosthold, før jeg leser og blir kalt hysterisk her:-) Tror vi har et ganske normalt kosthold, hvor vi velger mat som gjør oss godt.
uglo Skrevet 28. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 28. januar 2007 Er det som er poenget mitt i grunn:) ser ut som dem fleste har et svært gjennomtenkt forhold til sukker, og da greit høre om alt er like gjennomtenkt lissom...syns det er flott jeg at man har en mening.Men bør da følge opp med helheten bare syns jeg. Så syns jeg det er spennende få synspunkter på annet en sukker også:)
MintCondition Skrevet 28. januar 2007 #9 Skrevet 28. januar 2007 Vi gjør som Luca omtrent, bortsett fra mer fisk. Vi spiser fisk en 3-4 dager i uka. Det med søtt sånn til hverdags har jeg ikke noe forhold til hjemmefra for min egen del, altså, vi hadde aldri sjokopålegg og sånt hjemme, så jeg ser ikke vitsen med å begynne med det nå. Vi hadde også sjeldent dessert, og godteri kun på lørdager. Syns det er en grei vane jeg...og nå som Guro er så lita enda så får hun ikke lørdagsgodt i det hele tatt. Om mor og far skal unne seg en liten godis på lørdagen så blir det etter at hun har lagt seg
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #10 Skrevet 28. januar 2007 Hos oss satser vi på et balansert og normalt kosthold. Jeg er ikke hysterisk når det gjelder noe som helst, men sjekker likevel hva maten inneholder av sukker og mettet fett. Hvis det finnes alternativer, velger jeg det som har minst sukker og minst mettet fett. Til frokost spiser hele familien grøt (havregryn, kruskakli, linfrø, vann og ekstra lettmelk). Til lunsj går det i brød for barna (vi voksne har kantine). Vi baker brød selv for å ha litt kontroll (75% grovt). Til pålegg pleier vi å ha forskjellig fiskepålegg, magert kjøttpålegg, ost og leverpostei. Prøver å variere mye for å venne barna til ulike smaker, og for at det ikke skal bli kjedelig. Som mellommåltider pleier vi å ha frukt, nøtter, smoothies eller yoghurt. Prøver å variere mye her også, og velger yoghurt med lite sukker. Til middag varierer vi mye. Vi spiser faktisk aldri to like middager i løpet av 2 uker. Vi prøver å ha mye grønt til middag, og lager nesten alt fra bunnen av for å unngå alle e-stoffene, tilsatt salt og sukker. Vi prøver å unngå alt av godteri, brus o.l. på hverdager. På lørdag har vi av og til noe godteri, men varierer med å servere frukt med yoghurt dipp. Selv synes jeg det er bedre, og at det er sunnere er også et pluss. Brus har vi aldri fordi vi foreldrene ikke liker det, men barna har fått smake hos andre. De liker det heller ikke! På søndag pleier vi alltid å være ute på tur. Om vinteren lager vi av og til litt kakao som vi har med, fordi barna ikke liker te sånn som oss voksne. Om sommeren har vi med smoothie. Tror egentlig vi lever ganske gjennomsnittlig sunt. Vi er bevisste på hva vi stapper i oss selv og barna, men ikke hysteriske. Når det gjelder livsstil ellers, så prøver vi å være veldig aktive. Vi voksne trives godt på lekeplasser og i skogen, så vi er mye ute. Men selvfølgelig lar vi barna se på TV og drive med data også. Og så spiller vi spill og gjør litt forskjellig. Prøver å tenke på det jeg lærte for en stund siden, om barnas ulike utviklingsområder; den kognitive utviklingen, den sosiale utviklingen, den fysiske/motoriske utviklingen og den emosjonelle utviklingen. Alle områder er viktige. Derfor kan man ikke bare fjerne sukker fra maten, og så er alt bra. Enig med HI at man må være gjennomtenkte, også på andre ting enn sukker. synes foresten det er bra med en sukkerdebatt. Noen useriøse innlegg kommer det naturligvis, men det er et viktig tema. Men det hadde vært spennende med mer debatt rundt hvordan vi kan legge tilrette for at barna våre utvikler seg bra på andre områder også.
Luca Skrevet 28. januar 2007 #11 Skrevet 28. januar 2007 Etter dagens kokte laks, fant vi ut at vi faktisk var oppe i 3 fiskemåltider denne uka...så det var vi fornøyde med:) Har bestemt oss for å øke denne andelen litt til ihvertfall 3 ganger i uka ...men dere er nok hakket flinkere der ja.-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå