Anonym bruker Skrevet 27. januar 2007 #1 Skrevet 27. januar 2007 Unskyld meg du anonyme som skrev dette i svat på tråden ang nugatti på brødskiva. Jeg er ikke overhysterisk, men øser heller ikke på med sukker. MEN: Jeg kan ikke ta det utsagnet alvorlig altså. For dersom man IKKE skal gi ungene annet enn det de har BEHOV for , ja da er det ikke mye de skal ha gitt. Synes egentlig litt synd på barnet/barna dine jeg som ikke får is om sommeren. -Nei, for de får jo ikke det??? De har jo slett ikke behov for det vet du. Så dermed får de nok ikke det. Ei heller får de smake litt eplekake hos bestemor.....nei for det har de jo heller ikke bohov for. Du snakker om å venne de til....kanskje du nå sier at å få smake is innimellom hetyr ikke å venne dem til is. Nei, nettopp. Om ungen innimellom får nugatti på brødskiva så venner du ikke ungen til å spise nugatti. Du har stor makt når det gjelder å påvirke ungen din. Og jeg mener bestemt at dersom du skriver sannheten når du skriver at du ikke gir ungene annet enn det de har BEHOV for, da fratar du ungene dine muligheten for å utvikle ett sunt forhold til mat generelt. Det er veldig veldig galt. Det er mer fornuftig å lære ungene fornuft og måtehold i matveien, enn å forby alt de ikke har behov for. Jo jeg har hengt meg litt opp i det med hva de har behov for, forde det er det du skriver..... BEHOV FOR. Og en annen ting. Det er faktisk ikke bra for kroppen å ta bort ALT av sukker heller....tro det eller ei, vi trenger faktisk det også. Jeg synes bare du skal tenke deg om en gang til før du bestemmer det for å holde ungen/ungene dine unna ALT DE IKKE HAR BEHOV FOR. For deres skyld.
*Magic* Skrevet 27. januar 2007 #2 Skrevet 27. januar 2007 Nå drar du det litt vel langt her vel? Tror neppe det var slik ment. Klart at vi alle (noen mer enn andre selvfølgelig) spiser ting vi IKKE HAR BEHOV FOR. Tror vel poenget er at hvorfor vende de små til å spise ting med mye sukker, som f.eks. Nugatti på brødskiva når de ikke vet hva det er. De oppdager det tidsnok, og da får de sikkert smake. Det hele er vel snakk om å ha et sundt forhold til søtsaker, ikke et totalt forbud. For min del så ser ikke jeg poenget med å gi min ettåring snop eller søtt pålegg, og jeg er absolutt ikke redd for at han ikke skal få i seg noe sukker i det hele tatt. Det er det nemlig nok av i andre matvarer. + at han får i seg fruktsukker fra frukten han spiser. Les innholdsfortegnelsen på hva som blir spist, så vil du nok se at det er ikke så mye som er sukkerfritt.Man må selv få velge hva man vil gi ungene sine, og jeg tror ikke det er farlig å gi ungene en skive med syltetøy e.l. fra tid til annen. Når tassen her blir større, så skal han få syltetøy hvis han vil, men ikke på alle brødskivene sine. Is skal han også få, og lørdagsgodt, men ikke nå. Som sagt så oppdager de tidsnok hva søtsaker er, og da tar vi det når den tid kommer:)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2007 #3 Skrevet 27. januar 2007 Jeg er ikke den anonyme du er ute etter,men jeg må si meg litt enig i hva denne anonyme sier.Jeg vil tro at hun/han mener at et barn på 1-2 år har INGEN behov for denne nugattien som alle skriker om på denne sia om dagen! Du som er litt ekspert,kan du gi meg EN god grunn til å gi nugatti til en BABY (ja,faktisk) på 1-2 år???????? Det jeg ikke skjønner da er at det fins utallige valg og muligheter som ikke inneholder 50% sukker og 30% fett! Det er ikke rart dete er mye fedme blandt barn og ikke for å sankke om disse skjøre melketennene!
uglo Skrevet 27. januar 2007 #4 Skrevet 27. januar 2007 Denne debatten har vel mye gått vekk fra bare nugattien, og over til å gjelde sukker gennerelt om jeg forstått det riktig, datteren min har aldri smakt nugatti,men holder henne ikke konsekvent borte fra alt sukker lissom:)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2007 #5 Skrevet 27. januar 2007 dårlig innlegg. tror poenget var at hvorfor skal man gi en unge is og nugatti når ungen ikke vet hva det er en gang. når de selv begynner å spørre om det fordi de forstår at andre har det DA kan man begynne med å lære møtehold osv. men NEI det er ike vits og gi små barn slikkeri før de vet hva det er bare for at de skal holde seg i ro eller lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå