Gå til innhold

Gi tilskudd av d-vitamin til baby som kun får mme??

Anbefalte innlegg

Jeg leste i et innlegg her at det anbefales (fra statens et eller annet) at babyen får 10 mg d-vitamin om dagen. Så leser jeg på NAN 1 pakken i skapet at den inneholder 1 mg d-vitamin pr 100 ml ferdigblandet NAN. Poden min på 3 mnd drikker 800-1000 ml NAN i døgnet.....så da trenger jeg ikke gi tilskudd av d-vitamin da eller??? Skal jo ikke ha for mye d-vitaminer heller, da det er fettløselig og ikke vannløselig sånn som c-vitaminer er.

Blir forvirret jeg altså, noen sier gi d-vitamin, andre sier ikke. Hva gjør du?

Fortsetter under...

Nei, jeg tenkte ikke både tran og d-dråper altså; det får da være måte på :-) Driver å prøver med tran om dagen , men han spytter den mer enn gjerne ut igjen, så hvor mye han faktisk får i seg av anbefalt døgndose er uvisst. (men det er nok ikke mye.)

HI

Annonse

Ok, først og fremst: tran og gulping går ikke sammen. Tran er svært vanskelig å få vasket bort fra klær. Derfor ga jeg ikke mi n lille stor gulper tran. Jeg har gitt han MME siden fødselen, og ikke gitt han noen D vitamin dråper. Spurte på HS om dette, og da ble de litt usikre og sa at jeg kunne jo gi han halv dose......den der stolte ikke jeg helt på. man skal jo ikke ha for mye d vitamin. Og jeg regner med at NAN (sm jegbruker) tisetter tilstrekkelig mengde med d vitamin når de først tilsetter. Tror ret og slett ikke HS hadde peiling på dette. Etter min mening kan man droppe d vitamin hvis du bruker MME

Tran dekker dagsbehovet av d-vit. er det ikke 5 mg de skal ha? Om det er 5 mg i mme trenger du nok ikke gi dråper i tillegg.

Jeg bor i Sverige og her gir man bare dråper. Ikke noe tran. Det går da bra med svenskene også. (selv om de er littegranne dummere enn oss da.. hehe)

Jeg har aldri fått en dråpe tran i hele mitt liv (moren min er svensk) Og jeg har det helt fint med helsen min fordi. Tran er en sær norsk greie, og for å være helt ærlig så tror jeg det er veldig oppskrytt. Selvfølgelig er det sunt, men det er mye annet sunt man kan gjøre også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...