Gå til innhold

Flytte til USA rett før fødsel

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, dette lurer jeg også på faktisk. Skal flytte til Oregon 2 mnd før termin, så jeg har tusen spørsmål om hvordan det foregår der borte og hvordan man går frem for å finne jordmor og sykehus. Man må kanskje sjekke først hvilke sykehus og leger som godtar forsikringen man har gjennom folketrygden også?

Hmmm....hvor "rett foer foedsel" skal du flytte? Her er det vanlig at foedselslegen eller jordmoren man gaar til er tilknyttet sykehuset du skal foede paa, slik at det er den samme personen som du har gaatt til som ogsaa foeder barnet. Slik er det i hverfall der hvor jeg gaar.

Det du boer gjoere er aa faa en liste over Obstereticians/Foedselsleger (vet ikke om jordmor er dekket av forsikringen--du kan jo spoerre) fra forsikringsselskapet ditt. Jeg er medlem av folketrygden (Health Systems International) og de dekker bare leger tror jeg. Foedselslege er her mer vanlig en jordmor.

Fordi landet er saa stort er det noen ganger vanskelig aa vite hvilke som er gode, men du kan ringe til noen av de paa listen og hoere hvilket sykehus de er tilknyttet. Saa kan du f.eks soeke paa de sykehusene paa internett. Naar du kommer til USA (hvis du har tid) kan dere jo ogsaa kjoere til noen av stedene og se hva dere synes. Men spoer foerst hvor lang tid i forveien du maa bestille time. Vi har merket at det kan vaere store forskjeller paa legekontor paa samme liste. Noen maaneder foer jeg ble gravid denne gangen hadde jeg en SA, og legekontoret vi gikk til da var helt greit men det var en del ventetid og vi foelte at de "hastet" litt med legetimene. (Samtidig var det mye bedre enn det hadde vaert i Norge, saa jeg skal ikke klage.) Denne gangen har vi gaatt til en ny foedselslege paa et annet legekontor, og hun er kjempekoselig samt at hele atmosfaeren rundt legekontoret er saaa hyggelig og effektiv. Det er nok forskjeller, men har du en god forsikring saa er nok legene og sykehusene paa listene ogsaa gode.

Si ifra hvis du lurer paa mer. Lykke til.

Det er vanlig aa gaa til kontroll hver eller annenhver uke den siste tiden, og da blir du jo ogsaa kjent med legen foer du skal foede.

Jeg forstaar deg godt--vi skal flytte til Norge seks uker foer foedsel, og jeg gruer meg litt til det. Blir saa mye nytt og ukjent, pluss at foedselslegen min her bare er helt fantastisk og sykehuset er SAAAA fint. Paa mange maater ville jeg heller blitt i USA. Hvor skal du flytte til?

Tusen takk for at du svarte så raskt. Jeg skal flytte så fort jeg får permisjon og gjerne litt før det også. Jeg skal prøve å ta ut litt ferie slik at jeg flytter dit ca. to måneder før termin. Da trenger jeg vel å gå til lege hver eller annenhver uke som du nevner. Det er jo bra, fordi da får jeg inntrykk av hvordan de er. Jeg skal flytte til South Carolina.

Jeg har et sånt "Insurance Card for Members of the Norwegian National Insurance Scheme" gjennom Trygdeetaten/NAV Utland siden jeg allerede bor i utlandet. Er det det du har? Kan jeg ringe dem for å få liste over leger i South Carolina? Eller er det en internettside der jeg kan søke etter leger. Jeg skal ned på besøk dit snart, så da kan jeg jo dra litt rundt å se også.

Jeg har også tenkt litt på kvaliteten på leger i USA, men det virker som at det er bra utifra din erfaring iallefall. Har du hørt noe om dette? Kan man være kjempeuheldig å ende opp med en som ikke er så flink, eller er de fleste flinke?

Kan tenke meg det blir rart å flytte til Norge igjen etter at du har vært i USA en stund. Håper du finner ut av det der og at alt blir som du forventer.

Takk for at du svarte så fort. Det setter jeg stor pris på. Lykke til videre:)

Jeg fødte her i USA på tirsdag, og det har bare vært en fantastisk opplevelse fra begynnelse til start! Er også forsikret gjennom folketrygden/HSI, og da tror jeg stortsett du kan velge hvilket sykehus da forsikringen dekker veldig bra.

Kvaliteten på leger her er, etter min erfaring og alle jeg har snakket med, overveldende bra! Fødestua mi var svær, med sovestol som forloveden min kunne hvile i utover natta. Jeg hadde to sykesøstre + lege til stede under hele fødselen (legen gikk litt ut og inn, men sykesøstrene var "mine" fra jeg kom til jeg ble kjørt opp på rommet mitt etter fødsel).

Fikk superfint "hotellrom" med tv, internett, egen tlf, sovesofa til forloveden min og hadde en egen sykesøster som "passet på oss" fra begynnelse til slutt, Når skiftet hennes var over, kom alltid den neste inn og presenterte seg. Det var roomservice inkludert på rommet med alt fra sjokolade smooties til hamburgere og pannekaker 24-7. Alt av utstyr som jeg hadde på rommet fikk jeg med meg hjem; temperaturmåler, tre pakker bleier, tre pakker bind og isbind til meg, tre pakker våtservietter etc etc etc. I tillegg hadde alle som hadde vært en del av vår store begivenhet;-), skrevet ned noen linjer med hilsen da jeg skulle reise.

Det var også fri massasje fra massasje terapeuter som var der kun for nybakte mødre, gjett at det var herlig med fot og ryggmassasje dagen etter fødsel.

Hadde også en egen ammespesialist som var innom hver dag en time hvor jeg kunne få hjelp og bombandere henne med spørsmål. Ble også sendt hjem med direktetlf nr som jeg kunne ringe om jeg hadde problemer med ammingen eller andre ting, + at de ringte meg opp da jeg kom hjem for å høre hvordan det gikk. Sykt deilig for meg som er rimelig usikker førstegangsmamma langt fra familie og venner og ikke minst min egen mamma;-)

jeg har jo aldri født før, hverken i Norge eller USA, så jeg vet ikke hvordan det er i Norge. Men jeg var iallefall mer enn fornøyd meg mitt opphold her, så gled deg:-) Spør gjerne om det er ting du lurer på!

P.S De er også så redd for å bli saksøkt i USA at du blir fullstending orienter om ALT, hehe

Hei Luna y su hija,

Takk for lang mail med mange nyttige og gode opplysninger:) Gratulerer så mye med en liten baby. Det må vel være en fantastisk følelse:) Kos deg så mye i denne første fine tiden hjemme sammen med barnet.

Jeg ble litt mer beroliget etter at jeg leste innlegget ditt. Det virker jo veldig bra! Hvordan fant du leger og sykehus? Tok du bare kontakt med et sykehus du fant? Måtte du avtale dette med Folketrygden i Norge?

Annonse

Jeg er enig med emilie28,- jeg tror ogsaa kortet bare gjelder i EU-land. Mannen min og jeg har bodd her i USA i 2 aar naa, og med en gang vi meldte flytting sluttet folketrygden aa dekke noe som helst. Da vi giftet oss ble jeg inkludert i mannen min sin helseforsikring, men foer det skjedde kostet det sinnsykt mye aa gaa til legen. Jeg forsoekte aa sjekke dette med forsikring foer jeg flyttet fra Norge, men ingen jeg snakket med hos Folkeregisteret kunne svare paa noe av dette. Heldigvis gaar alt paa skinner med en gang man har helseforsikring, og jeg tror absolutt ikke du trenger aa engste deg over kvaliteten paa legetjenester her. Hvis jeg var deg ville jeg ikke ha brukt noe tid paa research ang. bra sykehus etc. Jeg har vaert hos legen flere ganger naa, og tilogmed hatt en operasjon, og alt har vaert helt fantastisk bra.

Ellers er jeg enig med vedkommende ovenfor som sa at amerikanske leger og sykehus er saa livredde for soeksmaal at de er supernoeye og forsiktige med alt, noe som kommer pasienter til gode i form av baade hoeye priser OG fantastisk service.

Heisann! Jeg har akkurat fått mitt 4.barn - og det var første gang i USA. De andre var født i Norge. Først, så tror jeg det kortet/forsikringen kun gjelder i EU. Jeg har bodd i Italia i mange år og da vi vurderte flytting til USA fikk vi i hvert fall beskjed om at folketrygden ikke dekket fødsel i USA: Det må du sjekke da det er DYRT hvis du får regning og det ikke er dekning. Jeg kom hit for å drive med business og jeg fikk et noe uplanlagt svangerskap, da jeg ble gravid med spiral. Den forsikringen jeg har dekket ikke svangerskap det første året så jeg kontaktet ytterst motvillig vårt County hospital. Selv om jeg var Self Pay var ikke det noen stor sum og det var like bra service, ekspertise og hjelp der som da jeg fødte de andre på Riksen! Jeg fikk eget rom etter fødselen med bad, TV, video, etc. Det som sjokkerte meg var at jeg måtte signere masse papirer mens jeg fødte da jeg ønsket en naturlig fødsel og egentlig ikke så noe behov for lege der. Hadde jo pleiere og jordmor og de var veldig flinke. Så alt i alt, vær forberedt på litt papirarbeid siden amerikanske leger er livredde for søksmål. Dersom du avviker fra standard rutiner må du skrive under på at du gjør det frivillig. Men dersom du har en klar ide om hvordan du vil at DIN fødsel skal forløpe er det bare å stå på - du får det som du vil.ETter fødselen hadde jeg babyen hos meg hele tiden og de sendte oss hjem etter 48 timer. Alt i alt ikke store forskjellen fra Riksen.

Lykke til!

Ja, og det er bare foedselen. Vi fikk ved en feiltakelse noen regninger hjem til oss i stedet for at de ble sendt til HSI. Bare blodproevene jeg tok ved foerste undersoekelse kom paa ca 2000 dollar! (De tok riktignok en god del blod, men likevel...hallo!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...