Gå til innhold

Har ikke nok melk om kvelden :(

Anbefalte innlegg

Snuppa er bare 9 dager gammel men jeg jeg har ikke nok melk til henne om kvelden, hun har vært våken så og si hver natt siden hun ble født og sover store deler av dagen, hun våkner hver 3-4 time og vil ha pupp på dagtid men når kvelden kommer så er det bare sutring og skriking hele natten. Fant ut at vi skulle gi henne tillegg i kveld og no sover hun som en stein, god og mett :)

Hva skal jeg gjøre for å få mer melk til henne om kvelden?

Kan nevne at jeg er veldig sår på brystene, har åpne kjøttsår så jeg sitter å hyler, blir kvalm og knyter meg noe voldsomt når jeg ammer, kvir meg til hver gang hun våkner, såvidt jeg tør å putte tatten inn i munnen hennes. Men jeg holder ut enda selv om jeg har vudert å gå over til mme flere ganger, har mest lyst til å klare å amme men det er bare så vondt :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7963462-har-ikke-nok-melk-om-kvelden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er en tøffing, vet du det? :-) Det er helt vanlig med såre brystvorter de to-tre første ukene du ammer, men åpne sår går jo ikke an å ha!

For det første må du gjøre noe med sårene dine. Bruk en salve(spør på apoteket, der vet de hva du trenger) etter amming. Tørk bort hvis det ikke er tørket helt inn før neste amming. Prøv å la sårene gro, håndmelk deg gjerne så ofte du kan og gi i tutekopp/medisinglass - helst ikke flaske enda) Hvis ikke det gir seg i løpet av noen dager - kontakt helsestasjonen.Da kan det hende hun ikke tar godt nok sugetak e.l., og da kan du få råd hos hs eller ammepoliklinikk.

Hvordan er vektoppgangen henes? Be hs ta med seg vekt på hjemmebesøket, eller ta henne med deg på helsestasjonen og vei henne selv. 5-6 våte bleier i døgnet og relativt våken - ikke slapp - baby tilsier stort sett at hun får i seg nok mat.

Denne artikkelen sier litt om kveldsamming og nattevåk - les den!

http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx

Jeg tror jenta di har snudd døgnet. Ikke la henne sove lenge om gangen om dagen, tilby henne puppen ofte, helst hver andre - tredje time. De lengste søvnperiodene skal hun ha om natta, og hun skal spise mest på dagtid. Prøv det.

Ellers har ikke disse små en fast døgnrytme enda, emn du kan hjelpe til med disse grepene - lykke til!

Det er ganske vanlig å ha lite melk om kvelden. Ofte blir det en kontinuerlig amming - kanskje bare en halv time mellom ammingene. Sto en fin link til en artikkel om det et sted. Tror det var på ammehjelpen.no.

Har også hatt åpne sår. For meg hjalp det å smøre med lanolin-salve. Vondt likevel, men bedre enn tørre skorper som ble revet av hver gang.

Det går seg heldigsvis til etter hvert!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...