Gå til innhold

Hvorfor heter barna deres det de heter?


-carina-

Anbefalte innlegg

Gutten vår fikk navnet Karsten allerede for 5-6 år siden. Mannen min og jeg ble kjærester i september -00, og som jenter er så drømmer man jo om barn... Ble vel snakk om barn i -01 en gang, og allerede da ble vi enige om navnet Karsten. Broren til Sten fikk en sønn før oss og de ville egentlig ha navnet Karsten, men de visste at vi hadde reservert det navnet allerede... :o)

 

Farfaren til min mann het Karsten. Som kallenavn ble han kallt for Sten. Min mann ble derfor oppkalt etter sin farfar, så han heter Sten. Mannen min satte veldig pris på sin farfar, derfor ble navnet Karsten...

 

I tillegg så heter jo jeg Carina og mannen min Sten -> Karsten... ;o)

Hvordan kunne vi ha valgt et annet navn?!

 

Hvorfor heter barna deres akkurat det de heter?

Og er det noen historie bak navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har nok trålet navneboken, vi da, og fulgt magefølelsen! Eldstemann heter Edvard. Min manns morfar het Edvard, og onkeln hans også - men det fikk jeg vel egentlig ikke greie på før navnet var valgt. Men vi sier han er kalt opp, vi;-)

Edvard er vel ikke det mest brukte navnet. Han tenkte lenge og vel på det her for en tid tilbake, sammen med mormor, og kom fram til at, jo det gikk nok an å hete Edvard som barn, men det passet vel ikke på en voksen.. hihi Jeg synes det passer veldig godt på han!

Hedda var et navn jeg var veldig glad i da jeg gikk gravid med henne. Og det ble jammen husbonden også:-) Jeg skulle selvfølgelig ha sjekket ut hva det betydde ("kvinne viet til kamp"...), så hadde jeg hatt roligere dager nå;-)

Og da siste mann ankom jobbet vi lenge for å finne navnet, og endte med to, Nora Johanne. Dette var faktisk resultatet av et lite kompromiss 2 dager før dåpen, slik at den første dåpsattesten hennes ble feil;-) Hun passer godt til begge navnene, hun!

Så det er ingen lang historie bak våre navn, men vi liker de godt, vi! Selv om Nora stort sett blir kalt Hedda, og Edvard og Hedda like gjerne kunne hatt fellesnavn "Hedvard";-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha 2 navn vist jeg fikk jente, og jeg ville at vi da skulle kalle opp etter min barndomsvenn som desverre døde av kreft! Hun var et vakkert menneske! Men i stede for å bruke navnet hennes ordrett valgte jeg mellomnavnet hennes og bruker det som mellomnavn på min datter! har ikke lyst å skrive det her, da det er ingen andre her i landet med det navnet som min datter har, altså kombinasjonen av navna! Men første navnet kan jeg si, og det er Sanna, det navnet har jeg aldri tenkt på før jeg blei gravid denne gangen, min mor hadde en grandtante som heitte det, og jeg bare liker det utrolig godt, enkelt og greit! I tilegg hadde min venninne sitt førstenavn også S som forbokstav, så derfor Sanna ....!!

 

Min mors grandtante heitte Sanna Levina, og det fikk jeg vite en god stund etter at navnet vi har valgt blei bestemt, Men Sanna Levina er jommen vakkert det og....så hadde jeg ikke hatt min venninne`s navn som mellomnavn..hadde mellomnavnet blitt Levina!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mange navnebøker vi så igjennom. Det tok oss flere mnd før vi kom frem til navnet vi ville ha, men vi hadde det klart før Oda Marie ble født.

 

Dette skrev jeg på juniklubben da spørsmålet om navn kom opp.... jeg brukte google for å finne stavemåte for hokjønnsform og vips var innlegget mitt der.

 

"Vi skal få en jente, og går å tenker på å kalle henne Oda Marie:-) Men vi har ikke helt bestemt oss enda, når folk spør om vi har bestemt oss, så sier jeg bare at vi får se hva hun sier når hun kommer ut. Oda er hokjønnsform for Otto og det het min oldefar og samboeren sin morfar:-)"

 

Marie valgte vi fordi min ste-mormor het Marie til mellomnavn. Hun døde ikke så lenge etter at hun fant ut at jeg var gravid, og jeg hadde et veldig godt forhold til henne så det var et enkelt valg!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 2 jente navn og 1 guttenavn før vi visste kjønnet. Jeg hadde 1 av hver og mannen 1 jentenavn. Fordi jeg fikk lov å vite kjønnet på ultralyden (mannen var litt usikker) så fikk han lov å velge navnet!

 

Valgene stod da mellom Tilde, Tiril og Tobias.

 

Det ble jo en liten Tiril og hun fikk mellomnavnet mitt (og min tippoldemors) Elise.

 

Navnene til alle begynner også på T (Tine, Torgeir og Tiril)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste mi heter Emma etter morfaren sin Egil og tippoldemor Emma.

 

Nr to heter Kristoffer etter farfaren sin Knut og tippoldefar Kristoffer.

 

Nr tre heter Marte etter mormor Marit som selv er oppkalt etter Marte.

 

Nr fire heter Leander etter farmor Liv Hjørdis og der måtte vi nok bruke navneboka... Ville ha et gutte navn på L med tre klapp, ikke lett... finnes ikke L og H guttenavn i slekta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skulle bli enten Sigurd etter farfaren til sambo, eller Sunniva etter lillesøsteren min, som heter Synnøve. Det rare er at da Sigurd kom ut, så så han akkurat ut som en liten Sigurd! Merkelig det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville ha et navn som ble brukt både i Norge og Island. Vi så på nettet om Islandsk navn, og fant Benjamin som et fint navn. Ville ikke ha et som sluttet på -ur slik mange gjør der, men kanskje neste unge hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mange jentenavn som jeg likte, men Mariell var det eneste av dem pappaen likte. Veldig fornøyd med valget nå... Ville ha et navn som ikke var så mye brukt, men nå ser jeg det over alt. + at jeg liker veldig godt navn på M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har bestandig likt navnet Niklas, og så blir jeg veldig fort sjarmert og ( betatt) av svenske pojker :) Vi er også mye i Åre i Sverige ( hytte der ). Så med en gang jeg fant ut at jeg var gravid og( jeg visste det var en gutt), så har jeg kalt han Niklas. Og da han kom ut av magen, så var det en kjekk liten Niklas gutt som sjarmerer mammaen sin hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satt å så på en tv-serie for leeeenge lenge siden der det er ei som heter Maya, og det navnet likte vi begge to så godt. Så vi har siden da sagt at 'får vi ei jente skal ho hete Maja'. Men vi valgte å skrive med J fremfor Y/I.

 

Hadde vi fått gutt tror jeg ikke han hadde hatt navn enda...

 

Jeg har noen navn jeg har lyst å kalle opp etter (Johan og Johanne) men de liker ikke mannen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "fant" også navnet til Sanna på en Tv-serie. Forelska meg i navnet m en gang. Og hun het Sanna inni magen også. Det passer ekstra bra for jeg heter Nina, mannen min Steinar. Så da blir det en sammensmeltning på en måte:)

 

Simen var ikke like lett å bestemme, men jeg ville ha et navn på S eller N. Og Simen likte vi begge.Han kunne ikke het noe annet nå! Simenklompen:)

Og så klinger det fint med Sanna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant navnet på navneguiden her. Vi syntes det var flott og annerledes. Hun heter Annemarte. Ikke så veldig vanlig egentlig når man ser på navnet, men tror ikke hun kommer til å få noen som heter det samme i klassen. Jeg sjekket på SSB, det er 8 stk som heter det i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Per er oppkalt etter pappaen min som døde i 1986, altså 20 år før Per den 2. ble født. Det var litt fram og tilbake med navnet, men da han lå på magen min, kikket jeg på mannen min og sa; "kan han ikke hete Per, da". Det sier man jo ikke nei til;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde vært sammen i 2 år ..snakket vi om hva vi ville at barna vår skulle hete. Jeg har alltid likt madelen...så da ble det slik:) hadde det vært en gutt...ville navnet vært noah( i følge samboeren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var lita husker jeg at jeg så på Amandapris-utdelingen, og da tenkte jeg at Amanda må være det fineste navnet i verden :)

 

Og så er det en fordel at det fungerer internasjonalt.

Tar meg ofte i å kalle henne Manda, og nå fant jeg nettopp ut at noen faktisk heter det! Tror det var åtte stk. i landet. Artig!

Synes også Amanda klinker fint til etternavnene, det er litt viktig for hennes del synes jeg.

 

Ellers har dere andre valgt kjempefine navn også synes jeg! Ingrid er jo bare nydelig, navnetopp eller ei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Ingrid er et flott navn, så jeg hadde bestemt meg for det sånn halvveis i svangerskapet. Sambo kom med andre forslag rett før fødselen også, men jeg begynte bare å kalle henne Ingrid jeg, så det ble hun hetende! Hun skulle egentlig hete Elise til mellomnavn, men vi "sparer" heller det navnet om det blir ei jente neste gang! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...