Gjest Skrevet 26. januar 2007 #1 Skrevet 26. januar 2007 Jeg har så lyst å dele dette med noen.... En ting er at jeg har mannen min å snakke med... Men få andre. Forteller gjerne til venner at vi jobber med saken. Men at jeg er koko/hjernevasket/enspora mellom el og ikm er noe jeg ikke formidler like mye. Så jeg bestemte meg for å kontakte gynekolog privat, siden fastlegen sa "lykke til videre" når vi nevnte at vi slet litt med å bli gravid igjen. Jeg tenkte at det var greit å få sjekke ut om det var noen åpenbare årsaker til at vi ikke ble gravide. Kan like gjerne finne det ut nå som om et halvt år, om det er noe gæærnt. Så jeg gikk dit igår med lave forventninger, og tenkte at hun også ønsker meg lykke til videre. Men slik ble det ikke helt.... Før vi kom til den innvendige UL, spurte legen noen få spørsmål om syklus, og tidligere svangerskap, så skrev hun ut resept på Pergotime, fortalte om blodprøver og sædprøve. Jeg trodde ikke mine egne ører. Nevnte for henne at jeg trodde det skulle gå 12 mnd før man evt behandlet "barneønske". Da sa hun at det er gammeldags tankegang. UL viste at det er mulighet for at jeg har PCO, det var veldig nedslående. Selv om jeg er i EL tider på kalenderen, var det ikke tegn til det på eggstokkene. Føler hele denne pp er falt fullstendig i fisk, og at jeg bare nå tenker at pillene skal gjøre meg gravid. Ikke bra! Vel måtte bare få det ut på en måte. Setter pris på tilbakemeldinger fra alle dere flotte prøvere der ute i hele verden ) Så jenter, dere MÅ ikke ha forsøkt i 12 mnd før dere undersøkes videre. Legen sa 85% blir innen året, resten bruker lengre tid.... Så om dere har en 1000 lapp dere kan bruke på den første undersøkelsen, så var det verdt det for min del. Tenker at fastlegen min får ta over oppfølgingen om videre undersøkelser også viser PCO, el om jeg skal bruke Pergotime en stund. Ellers blir det dyrt tror jeg. Men nå fabler jeg mest om at det er større mulighet for tvillinger................iiiiikkkkkkkkkkkkkkkk det hadde vært fantastisk. Tror at pergotime kommer til å modne eggene mine, så de bløir store og fine og klare for alle soldatene til min McDreamy ) God natt jenter )
kirsty*2barnsmamma Skrevet 26. januar 2007 #2 Skrevet 26. januar 2007 Så bra at du fikk hjelp med en gang!!! Jeg er enig med deg, gå til gynekologen jo før jo heller. Jeg syns man burde få utredning etter 6pp, for de fleste klarer å bli gravid innen 6pp...men lyg! Ikke alle får hjelp og treffer en forståelsesfull gyn, de fleste får beskjed om 12pp, så da må det legges på litt ja! Jeg angrer på at jeg ventet, fpr jeg kunne ha fått hjelp så mye tidligere! Lykke til med kuren da, håper det fører til spire snart! ¨ Klemmer!!!!
Lillegull og spiren Skrevet 26. januar 2007 #3 Skrevet 26. januar 2007 jeg venter på time til gyn nå...har såå lyst på baby:(
*bubbs* Skrevet 26. januar 2007 #4 Skrevet 26. januar 2007 Hei Minni. Jeg tror du bør lese litt om tvillinger før du ønsker deg det. Det er et høyrisikosvangerskap med MASSE farer for både mor og barn!! Det er ikke bare "dobbel lykke". Jeg tror nok man kan få hva som helst av legetjenester så lenge man betaler for det. Den 12 mnd. regelen er vel mest fordi det ville vært lite helseøkonomisk gunstig i forhold til gevinst av helsevesenet å utrede før om det ikke er en tydelig patologi til stede (som f.eks. symptomer på PCOS)
hjertebank m/gutt07&jente09 Skrevet 27. januar 2007 #5 Skrevet 27. januar 2007 Hei Minni!! Det er faktisk godt å ha vært hos en gynokolog, fordi de er jo tross alt spesialister i dette. Selv om det er dyrt å gå til en privat gyn, så er det verdt penga når man får hjelp og svar med en gang. Jeg har selv brukt privat gyn i flere år, og han har vært fantastisk til å forklare meg alt. Så når jeg hadde prøvd noen mnd å bli gravid uten at det skjedde noe eller fant el med hjelp av el-tester, så bestilte jeg meg en time hos gyn igjen. Og han skrev ut resept på pergotime med en gang og sa at alt så normalt ut hos meg, men at eggene antagelig trengte hjelp til å poppe ut. Jeg fikk da i første omgang 3 kurer, en enkel og to dobble kurer. Og fikk beskjed om å komme tilbake etter de kurene for utredning. Men faktisk så ble jeg gravid på tredje og siste kur, og da var jeg hos han igjen i uke 8 for innvendig ul. Alt så bra ut med den lille spiren og det var faktisk kun en der. Så selv om man tar pergo og risikoen for flerfødsler er større, så skjer nok ikke det så ofte. Lykke til med pergokur og tvi tvi for at det klaffer for deg også!!
Valentines Skrevet 27. januar 2007 #6 Skrevet 27. januar 2007 Hei Minni! Det var da litt av ett strengt innlegg Bubbs kom med.. Jeg synes det er flott at du har tatt kontakt med gynekolog. Ofte er det slik at en føler selv at noe er galt - og det kan være lurt å stole på sin intuisjon. Jeg hadde samme følelsen selv. Fastlegen fortalte meg at alt så normalt ut, men jeg valgte å få en privat gyn til å sjekke saken. Og det viste seg at jeg har pcos og aldri eggløsning av meg selv. Jeg ble da raskere henvist til det offentlige og grundig utredet. Tok lap, UL, blodprøver, sambo tok sædprøve etc. Og etter hele denne runden fikk jeg resept på pergo. Og nå sitter jeg her med en spire i magen - er i min 7. uke nå Jeg skal på UL om et par uker og er kjempespent på om jeg har en eller to i magen. Det er klart at det er mer risiko ved et tvillingsvangerskap, men så få en jammen nøye oppfølging også. Etter å ha ventet i 1,5 år på å bli gravid, er jeg villig til å ta den risikoen. Hvem vet.. kanskje blir det mitt eneste svangerskap. Men egentlig så anbefales det en full utredning av både deg og sambo før pergostart. Bare for å være sikker på at du ikke stapper i deg hormoner til ingen nytte LYKKE TIL!!!
Gjest Skrevet 28. januar 2007 #7 Skrevet 28. januar 2007 Hei jenter <3 ....spesielt dere som gav tilbakemelding til tankene som jeg følte jeg satt alene med. Etter jeg hadde skrevet innlegget sent på kvelden, som jeg som en prinsesse hele natten. Hodet og drømmer var fritt for pergo og pco og alt som kan kverne rundt i et babyønske hodet. Å det var deilig ) Så takk skal dere ha for at dere gadd å lese mitt laaaaaaaaange innlegg (pleier å bli mye når jeg først begynner å skrive ;o)) Som du skriver "mirakel i magen" så var det vel intuisjonen min som har gjort at jeg valgte å ta kontakt med gynekolog selv om vi ikke er lenger enn 7pp. Jeg ble så satt ut av legen at når hun spurte om jeg hadde noen spørsmål så var jeg helt blank. Men nå lurer jeg på hvorfor jeg ikke skal tilbake å ta blodprøver etter en kur el under en kur for å se om det har gitt el. Er ikke det vanlig ? Jeg har rekvisisjon til å ta blodprøver 1/2, som er ca ved beregnet el, og så 2 blødningsdag. Men hun sa ikke mer. Tror jeg tar kontakt med fastlegen, og hører hvordan de pleier å gjøre det. Mannen skal ringe til RH i morgen, for å avtale time til sædprøve. Gynekologen sa at det er dumt å proppe meg med hormoner, om det ikke var jeg som var problemet. Antar at gynekologen er nesten sikker på at det er jeg som er problemet på bakgrunn av UL funn, og tidl histore. Skal bli interessant å få tatt de blodprøvene. Kanskje dette er sjebnen vår. At jeg skal prøve å bli gravid med pergotime, som øker sjansen til å befrukte fler enn ett egg av gangen. Jeg har alltid drømt om å bli tvillingmamma, fordi jeg har flere venninner som er tvillinger og misunt fellesskapet (jeg har en 6 år yngre bror). Men det som er rart, er at jeg ikke tør si slike ting høyt. Det er jo ikke en flau drøm det. Men....jeg vet ikke jeg. Skriver det nå ihvertfall, men det er ganske rart. Fremtiden vil vise hva som skjer. Jeg er hvertfall glad jeg tok kontakt med gynekolog, så kommer det nok et lite mirkal i magen min også ) Og som mannen min sa, om det kommer en eller to spiller vel det ingen rolle. Fler barn ønsker vi jo oss uansett Masse lykke til med den voksende magen, hjertebank, og mirkal i magen ) ) ) Til Bubbs, lykke til med prøveingen, håper det klaffer raskt for deg, så du slipper å slite med å sette babylaging i system, for det er en pyskisk påkjennelse når antall pp bare øker og øker ) Kirsti og Baas, krysser jeg fingrene for, har sett navnene deres her på DiB lenge nå ) Håper dere har hatt en fin helg. Nå skal vi legge prinsessen vår, som har spist en hel kroneis til dessert idag - he he - vi kaller det et ekspirement. Det er bestefar som har ansvar for å løpe etter henne nå - morsomt ) Klem fra ) ....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå