Gå til innhold

Tar dere fullstendig avstand til kunstige søtningsmidler til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det anbefales jo at barn under 3 år ikke skal ha kunstige søtningsstoffer. Det lite forskning på dette, det er derfor det frarådes. Men er dere helt konsekvente på det? Jenta her i huset elsker bl.a IFA (de myke, sukkerfrie) og hun er 15,5 mnd. Hun får selvfølgelig ikke dette hver dag eller veldig ofte, men innimellom, kanskje en gang i uke får hun noen pastiler. I tillegg har vi brukt sans yoghurt pga lavt sukerinnhold, men har sett at det også der er tilsatt kunstig søtning. Hun har også smakt litt lightbrus blandet med vann. Jeg synes det i veldig mange av de nye, sunne produktene med mindre sukker og bla bla bla inneholder kunstig søtning. Hva gjør dere? Er dere helt konsekvente med ikke å gi noen form for kunstig søtning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

100% konsekvent syns jeg det er vanskelig å være, men prøver så langt det lar seg gjøre ja! Men nå har jeg en gutt som f. eks foretrekker vann framfor saft, så hvis han først får saft får han "vanlig" saft. Syns det i mange tilfeller at det er bedre å gi mat som inneholder sukker litt sjeldnere framfor at han får produkter som inneholder kunstige søtningsstoffer hver dag. Så sånn gjør vi det her, men for all del, er ikke hysterisk;)

Skrevet

Støtter Lydias fornuftige ressonement ;o) (må kjøre rettskrivningsordbok jeg, det ordet var ikke lett å skrive)

:o)

Skrevet

Jeg tenker det samme. Om vi må velge - vil jeg har riktig sukker, ikke søtningsstoffer. Men vi velger stort sett sukkerfritt. Det er bare å putte i bær i stedet for å kjøpe med smak osv.

Skrevet

Ja, vi også gir mye vann å drikke og styrer unna mye sukker selvfølgelig. Vi gir også mat med mye sukker i veldig sjelden, men jeg synes det er så utrolig mange produkter som liksom er nye og sunnere og sånn, men som har tilsatt kunstig søtning. Men men det ordner seg nok, takk for svar!

Skrevet

Vi holder oss unna kunstige søtningsmidler, ja. Det eneste unntaket er tannkrem. (sukk.....). Er veldig skeptisk til kunstige søtningsmidler. Sukker er ikke sunt det heller, men bedre enn alt det kunstige. Så jenta får får i seg litt sukker fra tid til annen; ikke hysteriske på det.

Skrevet

Jeg tror det blir flere og flere produkter med kunstig søtningsstoffer siden kravet om mindre sukker blir sterkere generelt. Dessverre!

Skrevet

Det anbefales ikke fra myndighetenes side å gi barn mat med kunstig søtning, og det er ikke lov til å tilsette det i mat beregnet på barn under denne alderen.

Dette fordi barnets kroppsvekt er så mye mindre enn voksnes i forhold til hva det får i seg(en yoplait gir mer søtstoff pr kg kroppsvekt på et lite barn enn på en voksen).

Så jeg hadde absolutt ikke gitt produkter med dette på rgelmessig basis(snuppa her på 2 år får seg en skje når jeg spiser en yoplait feks, det har skjedd) til småbarn. Da ville jeg heller gitt produkter med sukker hvis det står mellom det.

Eller velge alternativer, som feks yoghurt naturell siden du nevner yoghurt.

Skrevet

Er faktisk veldig konsekvent på det. Enkelte forskere sammenligner jo aspartam med rottegift,og det er jo først nå i de siste årene at bruken av kunstige søtstoffer har blusset opp.Så vi vet jo ikke helt hva de store konsekvensen er enda,,,

Skrevet

Glemte å si at naturell yogurt med frosne bær er et utmerket alternativ til sans yogurt o.l. Lettvint er det også, og frosne bær får man kjøpt overalt:-)

Skrevet

Ja, er konsekvent på å unngå det.

Skrevet

Yoghurt naturell kan man jo "sprite opp" med litt bær eller frukt! Og det går an å bruke fruktsukker også hvis man vil ha det litt søtere...! :o)

Skrevet

Ja, jeg er også konsekvent på det.

Skrevet

Prøver så godt vi kan. Grunnen er enkel, man vet ikke konsekvensene, det eneste man vet er at kroppen ikke klarer å skille det ut. Det klarer den med sukker.

Skrevet

Jeg synes kunstig sukker smaker vondt, og jeg kan ikke tenke meg at det skal være sunt. Vi kjøper derfor minimalt med produkter som inneholder kunstig sukker. Synes det er bedre med mindre søtsmak enn å bytte ut sukker med kunstig sukker.

Hvis vi er borte på besøk og det serveres light brus/saft/syltetøy så spiser vi det. Det blir uansett ikke mengder av det.

Skrevet

Fra hva får dem i seg av kunstig søtningsstoffer? Bare saft/brus ol? Hverken jeg eller samboer liker brus og har kun saft til grøten om vi husker det så i vårt hus finner man ikke tannråtedrikke.

Leste yoghurt her også, men det får lillegutt alltid smake på. Hysteri rundt matvarer orker jeg ikke ha. Han får vanlig kost med alt av hva det måtte innebære av kreftfremkallende, usunne, kunstige midler. Ble folk av oss, blir folk av han. Garantert.

Skrevet

Er du dum eller? Her advarer myndighetene om bruk av kustig søtning til barn fori det er farlig, og så sier du her at du likevell gir dette til barnet ditt?

Skrevet

Ja konsekvent med minstemann, foruten det som er i tannkremen og evt. medisin. Han som er 5,5 år er det litt vanskeligere å være 100% konsekvent med, men vi har aldri saft f.eks. som inneholder kunstige søtningsstoffer. Hender han får en pastill eller tyggis nå og da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...